oudere hengsten versus jonge hengsten voors en tegens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hap

oudere hengsten versus jonge hengsten voors en tegens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 07:03

De vraag is eigenlijk zouden jullie eerder dekken met bewezen oudere hengsten waar misschien alleen nog maar diepvries van beschikbaar is.
Of kiezen voor moderne jonge hengsten die door hengstenhouders volop in de aandacht worden gezet maar waar nog weinig/geen nakomelingen rapporten van zijn maar die erg goed scoren op dit moment.

Ben hier benieuwd naar omdat ik hier zelf een beetje over aan het twijfelen ben wat nu een betere keus is.

Voorbeelden van jonge hengsten die eerst volop in de aandacht stonden en veel mee gedekt is en die later een beetje in de vergetelheid kwamen zijn er nl. ten overvloede.
Wat dus uiteindelijk alleen maar media bleek te zijn op dat moment.

Ik denk er zelf over om voor het volgend dekseizoen diepvries te kiezen van een bewezen hengst en daar dan veel voor moeten neer te leggen maar wat het wel waard is gezien de nakomelingenrapporten.

Ik denk aan Indoctro mits nog te krijgen natuurlijk.

Anoniem

Re: oudere hengsten versus jonge hengsten voors en tegens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 07:41

Ik zou voor een bewezen hengst gaan. Fokken is gokken, maar er zit nogal verschil tussen een educated guess of een wilde gok.
Ik heb liever een hengst waarvan je weet wat je krijgt. Mooi lopen is een, maar dat hoeft nog niet zo te vererven, bij een bewezen hengst weet je wat die vererft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:49

Ligt er echt heel erg aan, weet je hoe jouw merrie ongeveer fokt? Dan zou ik het risico willen nemen om een jonge (nog niet bewezen) hengst te kiezen, dit qua beweging en exterieur zou kunnen verbeteren (je weet immers niet wat die gaat vererven) en goed past bij jouw merrie qua bloedlijnen.

Weet je nog niet hoe jouw merrie fokt? Dan zou ik gaan voor een bewezen hengst. :j Je hebt merries die altijd een goed veulen hebben, al zet je er de pony hengst van de buren er op. Alleen zijn er ook merries die nooit een goed veulen krijgen, al zet je er de beste van het beste en meest bewezen hengst er op. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:35

Dat hangt van veel dingen af.

Ik heb afgelopen 2 jaar een oudere hengst gebruikt (nu 22 jaar) die zich al super bewezen heeft. Hij heeft mij veel moois gegeven.
Het jaar daarvoor heb ik een net goedgekeurde hengst gebruikt, mijn ene veulen is ook zijn aller eerste veulen geworden. En ook daar veulens van gekregen waar ik erg gek van ben.

Dit jaar zijn mijn merries door een 4 en een 5 jarige hengst gedekt. Van de 4 jarige heb ik nog helemaal geen veulens gezien (heeft vorig jaar aan de andere kant van het land ter dekking gestaan). Van de 5 jarige al wel veel moois gezien (is van een kennis en ze hebben veel nakomelingen van hem lopen). Mijn merrie bijna preferente merrie door de 4 jarige, mijn 3 jarige door de 5 jarige hengst. Ik ben heel benieuwd of ze het net zo goed doen als de 2 voorgaande keuses die ik gemaakt heb.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:05

Het ligt er voor mij ook een beetje aan wat je al van je merrie weet.
Uit wat voor stam komt ze? Is ze gezond? Wat zijn haar +en en -nen. Heeft ze zelf al veulens gehad en hoe waren die?

Ik wil meestal toch ook even wachten totdat de veulenrapportage bekend is. Dat zegt uiteraard niet alles maar geeft wel een eerste indicatie.

Voor mijn jonge merrie heb ik toch voor een jonge hengst gekozen ondanks dat ik nog niet weet hoe ze fokt. Ik ken het stammetje waar ze uitkomt. Ik weet dat ze gezond is maar ik weet nog niet hoe ze zelf fokt.

Voor mijn fokrichting zijn de keuzes echter beperkt en ben ik toch voor een jonge hengst gegaan waar wel al een veulenrapportage van bekend is.

Tja en zo heeft ieder zijn afwegingen..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:31

Zoals de anderen ookal aangeven, het hangt van meerdere factoren af.
Mijn ene bewezen fokmerrie geeft eigenlijk altijd goede veulens. Ik heb haar zowel bij jonge, als bij oudere/bewezen hengsten gedekt. Dit jaar heb ik haar laten dekken door een oudere hengst. Ik heb nl nog een 4 jarige dochter van haar, die dit jaar voor het eerst is gedekt en ik heb beiden door dezelfde hengst laten dekken, zodat ik volgend jaar een vergelijk heb hoe de jonge merrie fokt.
Mijn nieuwe merrie heb ik dit jaar ook door een bewezen hengst laten dekken, voor haar het eerste veulen en ik weet niet hoe zij fokt...
mijn 4de merrie geeft ook altijd zeer beste veulens, dus die is dit jaar gedekt door een 3 jarige, net ggk hengst..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:34

Ook met een "bewezen" hengst weet je lang niet altijd wat je krijgt als je ermee fokt.
Veel mensen kijken inderdaad naar de rapporten van afstammelingen en verrichtingsonderzoek van de hengst. Maar als de hengst aanspreekt én je merrie voldoende zou kunnen verbeteren zou ik best voor die hengst kunnen gaan ook al heeft deze weinig veulens nog of is er weinig qua nafok bekend.
Zo hebben wij ook dit jaar bewust voor een hengst uit een nieuwere jaargang gekozen!