Rietjes sperma van bekende hengsten in de AANBIEDING

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Rietjes sperma van bekende hengsten in de AANBIEDING

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 20:32

Het is mij opgevallen dat er (oudere) hengsten worden aangeboden voor een lager bedrag dan ze voorheen werden aangeboden.
Voorbeelden hiervan zijn de hengst Riant (v. Jazz)
en ik zag dat Metall ook voor volgens mij € 600,= wordt aangeboden.
Een rietje Riant kost volgens mij nu € 375,=

Ik kan mij voorstellen dat hengstenhouders of eigenaren van de hengsten op deze manier hun hengsten "interessanter" willen maken door een lager dekgeld te vragen. Misschien ook om (weer) meer merries aangeboden te krijgen. Hier zullen vast wel fokkers op ingaan en hopelijk voor een passende merrie.

Nu noem ik 2 voorbeelden van hengstennamen die ik persoonlijk niet zo interessant vindt maar ik ben benieuwd wie er gebruik maakt van "rietjes sperma in de aanbieding".

- En zo ja: waarom? Is het omdat je de hengst altijd al interessant vindt en juist nu het geld ervoor wil neerleggen?

- En zijn er mensen die twijfelen om een "rietje sperma in de aanbieding" te gebruiken?

- Ik ben vooral benieuwd naar de meningen van andere bokkers over rietjes in de "aanbieding".

- Wie weet er nog meer hengstennamen te noemen waarvan de rietjes in de aanbieding zijn of komen?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:39

Micheal wordt ook maar aangeboden voor ik dacht 500 euro. Alleen zijn dat geen rietjes daar dekt hij geloof ik natuurlijk. De veulens die hier op keuring zijn geweest waren absoluut niet verkeerd.
Vanwege het natuurlijk dekken kies ik hem niet anders was het nog een optie.

VDB

Re: Rietjes sperma van bekende hengsten in de AANBIEDING

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 20:42

Waar is de hengst "Michael" een nakomeling van en uit welk stamboek? :-)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:47

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:22

toevallig hebben wij nu 2 merries drachtig van metall, maar niet zo zeer om het dekgeld, hengst stond dichtbij en tja eigenlijk zou die ook gewoon best kunnen verbeteren op die merries, dus why not? ;) dat het dekgeld dan zo goedkoop is, en bij geen drachtigheid je niet hoeft te betalen is dan weer mooi meegenomen :D

merries waren ook in 1x drachtig dus het is ook niet zozeer dat het sperma nou zo slecht is.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:32

Er zijn tegenwoordig natuurlijk erg goed fokkende hengsten. Ik heb onlangs nog het KWPN bewaarboek ingekeken, waar een overzicht was te zien van het aantal merries dat de KWPN goedgekeurde hengsten dekken. Hengsten die veel dekken zijn de relatief 'jonge' hengsten die goed presteren in de Hengstencompetitie en Pavo Cup. Daarnaast dekken natuurlijk ook de echt bewezen hengsten als bijvoorbeeld Jazz en Gribaldi heel veel merries. De al wat 'oudere' hengsten die zich niet echt in de picture lopen en nog niet veel opvallende nakomelingen hebben voortgebracht trekken naar mijn idee weinig fokkers. Echter houdt dat natuurlijk niet in, dat het hengsten zijn die niet goed fokken. Van Riant ken ik geen nakomelingen, maar van Métall heb ik bijvoorbeeld wel een aantal hele goede nakomelingen gezien, waarvan bijvoorbeeld Uthopia van Carl Hester, de Hoefslag noemde hem zelfs 'de Britse Totilas'.
Een lager dekgeld maakt een dekking voor fokkers interessanter.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:38

Op dekgeld zou ik niet besparen....ok als een hengst goed bij je merrie past en hij is goedkoop/ in de aanbieding dan is dat leuk meegenomen. Maar ik kijk toch echt eerst naar wat er verbeterd moet worden aan de merrie en kies daar een hengst bij uit, ongeacht het dekgeld...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:09

Dwyne schreef:
Op dekgeld zou ik niet besparen....ok als een hengst goed bij je merrie past en hij is goedkoop/ in de aanbieding dan is dat leuk meegenomen. Maar ik kijk toch echt eerst naar wat er verbeterd moet worden aan de merrie en kies daar een hengst bij uit, ongeacht het dekgeld...

Ben ik het mee eens, lijkt me niet interessant om je merrie te laten dekken door desbetreffende hengst, omdat hij zo goedkoop is en je een jaar later met en niet gelukt veulen rond loopt.

Er zijn op het moment wel meer "aanbiedingen", ook een hengst waarvan je het dekgeld terug krijgt als blijkt dat het veulen later OC/OCD heeft (Mits de merrie OC/OCD vrij is). Ik kan zo snel even niet op de naam komen, stond in de IDS.

Ik denk dat hengstenhouders het doen, zodat de hengst weer wat aantrekkelijker wordt. Alleen kan je het lage dekgeld ook op een andere (minder positieve) manier zien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:04

Er is ook een tijd geweest dat een Duitse hengst dekte voor 1 euro.
Wanneer je als eigenaar dan papieren bij je veulen wilde hebben, betaalde je de overige 600 euro.
Het werkte wel, want de hengst heeft toen nog erg veel gedekt ook.
Er waren dan ook wel veel mensen die ervoor kozen geen papier erbij aan te vragen.

Ik weet niet of ie het nog steeds doet trouwens.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 16:45

Om welke hengst ging dit Cayenne?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:14

De Westfaalse hengst Medici (Montmartre x Florestan I).
Het eerste jaar dekte ie voor 1 euro, het tweede jaar voor 50 cent. De eigenaar wilde het zelfs gratis, maar dan is het geen zakelijke overeenkomst meer.
Je kreeg als fokker tot de leeftijd van 6 maanden voor een bedrag van 2500 euro garantie op het veulen in geval voor onbruikbaarheid of dood.
62% registreerde uiteindelijke de veulens.

Hij staat nu trouwens bij Leida en loopt Grand Prix:
http://www.teamcollinsstrijk.com/en/0-m ... ml?code=25

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 17:31

Wat leuk. Dus als ik het goed begrijp heeft de hengstenhouder puur deze prijzen (voor zover het een prijs te noemen is) aangehouden om er voor te zorgen dat de hengst dan vaker gevraagd werd door fokkers en zo de naamsbekendheid te vergroten?
Of had de hengstenhouder/eigenaar ook een andere bedoeling hiermee?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:35

Als je een hengst al eerder op het oog had, maar er niet mee fokt omdat je het dekgeld te duur vond, vind ik er niks mis mee om gebruik te maken van zo'n aanbieding. Voorwaarde blijft idd dat de hengst bij de merrie past. Het moet wel een weloverwogen keuze blijven. Alleen afgaan op de prijs van het dekgeld vind ik geen weloverwogen keuze.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:39

Volgens Schulte-Frohlinde was het natuurlijk ook een reclamestunt, maar ook een manier om het conservatieve wereldje wakker te schudden, omdat hij vond dat er heel veel geld in lucht opgaat voor fokkers die veel geld uitgeven voor een veulen, en in de slechtste omstandigheden dan duizenden euro's kwijt zijn en zonder veulen zitten. Hij vind dat de hengstenhouders het geld uit de zakken kloppen van fokkers.

Op de manier van hem lopen de merriehouders geen risico, maar moeten ze wel om stamboekopname van het veulen te krijgen, na 7 dagen na geboorte van het veulen 600 euro overmaken om het veulenpapier in ontvangst te nemen, en bij die 600 euro zit dus ook de verzekering voor 6 maanden van het veulen.

Die formule werkte blijkbaar wel, want hij heeft toen heel wat merries gedekt.

Nadeel is wel dat hij door andere grote hengstenhouders als "hobbyhengstenboer" werd bestempeld omdat hij er blijkbaar geen geld aan hoefde te verdienen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 17:47

Hobby-hengstenboer of niet: deze hengstenhouder had een doel. :-)

Natuurlijk niet leuk voor de hengstenhouders die bakken met geld vragen voor een dekking om dan die hobbyhengstenboer dit soort acties te zien doen.

Pollewoppy, even offtopic van mij maar ik hoop dat de hengst Diarado in de "aanbieding" komt voor mijn merrie. :D O:)
En je hebt gelijk, zoals ik al in openingspost aangaf, hopelijk gaan de mensen bij zo'n aanbieding wel kijken of het past bij de merrie.
Maar dan nog zullen er discussies ontstaan tussen fokkers. De ene fokker hecht meer waarde aan bepaalde zaken dan de andere fokker.
Pollewoppy schreef:
Als je een hengst al eerder op het oog had, maar er niet mee fokt omdat je het dekgeld te duur vond, vind ik er niks mis mee om gebruik te maken van zo'n aanbieding. Voorwaarde blijft idd dat de hengst bij de merrie past. Het moet wel een weloverwogen keuze blijven. Alleen afgaan op de prijs van het dekgeld vind ik geen weloverwogen keuze.

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:22

Nog een voorbeeld is mijn hengst Schönglanz.Ja ik doe dus zelf ook mee aan deze trend. Ik heb zelf de trakehner hengst schönglanz en biedt die voor bokkers ook aan tegen een gereduceerd tarief. Waarom? Omdat het dus in Nederland een onbekende hengst is, hij is al wat ouder, heeft in Duitsland wel succesvol wedstrijden gelopen maar door blessures is dit in Nederland niet gebeurd. Daardoor is hij in Nederland nog onbekend en de beste reclame is dan dat er volgend jaar een paar leuke veulens geboren worden. Dus je moet het dan voor de mensen aantrekkelijker maken om met je hengst te dekken. En dat doe je toch door je dekgeld naar beneden te halen.
Ik hoop inderdaad wel dat mensen die dan dus voor de desbetreffende hengst kiezen, wel ook achter die hengst staan. Maar hierbij denk ik ook, als bij zo`n onbekende hengst het dekgeld hetzelfde is als van de "bekendere"hengsten, de mensen minder goed naar zo`n onbekende hengst kijken. Nu het dekgeld naar beneden is, gaan mensen met andere ogen naar zo`n hengst kijken. Gaan zich verdiepen in zo`n hengst terwijl ze dat anders nooit zouden doen..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 20:33

Schönglanz ? Welk stamboek staat deze hengst? Afstamming of foto's heb je vast wel?

Wel leuk om te lezen dat er op deze wijze hengsten worden gepromoot. :-)

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:06

Hij is goedgekeurd bij het trakehner stamboek. Afstamming is Enchantee x Meilenstein

hierbij wat foto`s:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:57

VDB schreef:
Waar is de hengst "Michael" een nakomeling van en uit welk stamboek? :-)

(Nur)Zeus x Nimmerdor. KWPN gefokt en geregistreert

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:09

toch moet de hh met zulke dingen wel uitkijken, hij zal zo ook op merries gebruikt gaan worden die anders niet gedekt hadden geworden, en die beter ook niet gedekt zouden worden, Zo komen er ook mindere veulens in omloop en dat doet de naam van de hengst geen goed.

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:36

snap wat je bedoelt..maar er zijn bv van jazz en gribaldi heel veel nakomelingen, ook uit merries die niet echt goed zijn en daardoor lopen er daar ook een heleboel minder goede nakomelingen van..Een hengst wordt bekend door zijn goede nakomelingen dat is altijd zo...dus het is inderdaad zaak om ook merries te krijgen met genoeg kwaliteit!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:38

fokfanaat schreef:
toch moet de hh met zulke dingen wel uitkijken, hij zal zo ook op merries gebruikt gaan worden die anders niet gedekt hadden geworden, en die beter ook niet gedekt zouden worden, Zo komen er ook mindere veulens in omloop en dat doet de naam van de hengst geen goed.

Ik geloof dat er wel een gezondheidsverklaring van de DA moet worden getoond + een verklaring dat de merrie ook echt drachtig kan worden (zodat er niet tig keer opnieuw wordt gedekt zonder resultaat).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:40

ik zou zo bang zijn voor mensen die voor dit geld, "voor de lol" een veulentje willen en totaal niet kritisch zijn op hun merrie. hoe lager de prijs hoe lager hun drempel imo.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:57

@fokfanaat
Dus met andere woorden, als je niet genoeg geld hebt, moet je ook niet fokken?
Als je een mooie stamboekmerrie of stermerrie met goede bewegingen hebt, maar niet zomaar 2000,- tot 3000,- euro op tafel kunt leggen voor een 'top'hengst, moet je dus maar niet fokken. Echt onzin hoor. Als we allemaal met Totilas gaan dekken wordt de bloedspreiding uiteindelijk wel heel smal en daarbij geeft het helemaal GEEN garantie dat als je met een tophengst dekt bij jouw mooie stamboekmerrie of stermerrie, er een super veulen uitkomt.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:59

dat zeg ik niet, maar je moet je keuze van hengst niet puur op geld laten afhangen. en kritisch naar je merrie kijken.