1 week voor keuring wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juudje86

1 week voor keuring wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 18:12

Wat ik mij af vroeg is wat jullie de laatste week voor de keuring met jullie merrie doen.

Van sommige hoor ik: niets, beetje longeren en binnen houden, dan worden ze heet.
Van anderen: gewoon doorrijden dan presteren ze beter, zijn ze soepeler en beter handzaam.

Ik ga vrijdag met mijn ruin naar Houten:
Van plan om hem deze week nog licht te rijden en nog 2 keer vrij te laten springen,
Hij komt s'ochtends nog op het land en blijft voor de rest binnen ( en elke dag half uurtje in de stapmolen).

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen? En wat jullie voor en tegens zijn?

SETEFURII

Re: 1 week voor keuring wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:14

1 week binnen houden? Dan lijkt die merrie me een lichte draak :+
Nee, als ik naar de keuring ga oefende ik die week nog wat en de dag voordien liet ik het paard wél op stal staan. Uiteraard met véél hooi!
Let er ook op dat je paard netjes gewassen en geknot is & vergeet de peesbeschermers niet voor 't vrijspringen ;)

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:17

als ze anders op de wei staan en dan opeens week binnen lijkt mij niet echt goed. :o

jou manier zo beetje door trainen en alles lijkt mij wel goed idee!

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 18:19

uiteraard zal hij er tip top uit zien :D
twijfel alleen nog of ik het dezelfde dag zal doen of de avond ervoor. Moet namelijk al om 8.30 gggggrrr.
Dan kan ik anders al om 5.00 op stal zijn om te beginnen met wassen en vlechten etc. Maar ja een dag eerder... Ik denk niet dat hij zich schoon zal houden..

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:21

wassen misshcien dag van te voren al, en dan dek erop enzo? en vlechten dat ozu ik wel dag zelf doen dan zitten ze meestal het mooist! :D

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:22

gewoon zorgen dat box mooi schoon is en dan denk er op na het wassen of denk je dan dat ie het toch voor elkaar krijg om nog heel vies te worden? als je witten sokjes hebt die kun je dan nog even zelfde dag na spoelen als ze erg vies zijn. ;)

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:27

ik ben nog nooit met een paard naar de keuring geweest maar zit helemaal in de shetlanders. Ik geef ze altijd een week van te voren een vitaminespuit, dan hebben ze net dat beetje extra.
Gewoon ff een tip.
Verders is het niet met elkaar te vergelijken omdat pony's er in de stal zowieso niet mooier van worden, ze vallen teveel in en ze moeten juist dik zijn.

Super veel succes op de keuring!!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:45

Ik hoor inderdaad ook wel eens mensen zeggen dat ze de merrie een week op stal opsluiten, flink veel haver (en andere energie gevende "rotzooi" voeren). Daarnaast een half uur tot een uur, longeren flink bijgezet.

Neuh, ik hou daar niet van.

Gewoon lekker het zelfde houden, enige wat ik wel zou doen is de week van te voren flink veel hooi of voordroog voeren. Op de keuring zien ze de paarden het liefst vol, zo toont een paard namelijk ook veel voller.

Verder gewoon licht door trainen, kan dmv rijden of longeren. Verder veel aan de hand oefenen. Dat ie goed mee stapt en draaft, recht loopt, etc. (Ook degene die hem aan de hand neemt, goed oefenen. Recht lopen, niet naar het paard kijken, grote stappen zetten (vaak doet een paard dat na), gelijke passen zetten en in een gelijk tempo, nee voorbrengen is een heel vak apart!)

Verder inderdaad tip top verzorg en getoiletteerd! Eventueel de witte voetjes (waar het wit is) opscheren, zodat ze makkelijker schoon te maken zijn. Oortjes uitscheren/knippen, staart goed wassen, uitpluizen en recht knippen, verder opscheren of invlechten.
Zorgt dat het paard keurig netjes op de voeten staat! De smid ongeveer 3/4 weken van te voren laten komen, netjes recht bekappen en evt beslaan (staat vaak netter en paard toont beter op de voeten). Voor de keuring de voeten goed schoonmaken en invetten.

En zo zijn er nog veeeel meer dingen die je kan doen. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:30

Ik deed tot 3 dagen voor de keuring alleen maar stappen aan de hand. Daarvoor gewoon in training dus voornamelijk longeerwerk. Met 3 dagen stappen aan de hand zijn ze fris genoeg voor de keuring maar niet knettergek.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:41

ik heb veulen keuringen gedaan. 1 dag voor keuring blijven ze op stal staan en zijn ze fitter voor op keuring zelf. maar zeker geen 2 dagen of een week want dan zijn ze veel te hevig. ik geef ze gewoon sportmengeling.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:47

Bij ons komen ze in de keuringsperiode maar een paar uur per dag buiten, tegen normaal 24 uur per dag weidegang. Ze krijgen wat minder hooi dan in de winter en de brok wordt omlaag geschroefd. In plaats van een deel brok voeren we ze haver, dit om ze nog wat extra te laten opdrogen. Een dag voor de keuring komen ze alleen in de bak of helemaal niet buiten.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:48

Je paard moet fit zijn en beslist geen spierpijn hebben. Hij moet zich wel ontspannen kunnen laten zien, dus niet in het rond gaan knetteren. Stress zoveel mogelijk vermijden en niet drastisch iets gaan veranderen. Onze merries liepen de dag voor de keuring nog in de buitenbak, binnenhouden zou veel stress opleveren.

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:22

Als we met een merrie gaan die gewoon op stal staat bij ons, wat eigenlijk nooit voorkomt behalve de veulens, dan zouden we gewoon doorrijden.

Maar wij hebben de paarden altijd 4 weken van te voren in training.

KOLONIST

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 23:17

Eigenlijk gewoon doen wat je anders doet met je paarden.

Mijn veulen loopt tot de laatste dag in het land en wordt de nacht voor de keuring binnengehaald.
Verder krijgt ie niets speciaal te eten. Gewoon veulenbrok.

Trouwens, wat ie niet heeft kan ie niet laten zien en de jury is bijdehand genoeg om een aantal zaken op te merken als het niet correct is.

Een keuring heeft tot doel om de NATUURLIJKE aanleg van een paard te scoren. Naar vererving heeft het geen zin om een paard anders voor te stellen dan ie in werkelijkheid is.

Wat is een predikaat of een prestatie waard als ze gehaald is met trics en trucs?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:27

Ik haal ze gewoon de ochtend ervoor binnen (ze staan s nachts buiten) en oefen wat met het veulen. Eigenlijk heb ik amper wat gedaan, want het veulen (in mijn geval) loopt toch los met de merrie mee.

Ze krijgen geen ander voer :n Veel hooi krijgen ze al en brok blijft hetzelfde. Veulen krijgt nog geen veulenbrok, want eet alleen maar met de merrie mee en eet niet van wat anders.

Als mijn merrie voor moest , dan zou ik het wel wat anders aan pakken :j Maar een week binnenhouden??? Nee dat nooit!