Veulen spenen : probleem !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LostInHeaven

Veulen spenen : probleem !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 10:51

Hallo beste bokkers!
ik heb even een klein verhaal voor jullie voor ik begin met mijn vraag:

Gisteren was ik op de manege, en iemand vroeg aan mij om "happy" (een manegepaard dat 3 maand geleden geveulend had zonder dat iemand wist dat ze drachtig was) een kopstuk te helpen aandoen. op zich niet zo vreemd zou je denken, maar het veulen is nog maar weinig gewend en is nog maar 3 maanden oud. het enige wat ik het veulen tot nu toe heb geleerd is het borstelen, overal aanraken, halster aandoen, en gedeeltelijk mee aan het koord lopen. Nu : dus ik moest het paard uit stal halen maar natuurlijk mocht het veulen niet mee omdat het een manegeles was en er moest een beginner op het paard rijden. wij zo goed en zo kwaad als het ging het paard en veulen proberen te scheiden. gelukt! tot ik in de piste kwam .. roepen op elkaar, het paard aan de hand steigeren, bokken, echt niet normaal, iedereen stond er maar op te zien en naar mij te roepen dat ik een longe moest nemen. tuurlijk met een "wild" paard aan je hand gaat dat dus écht niet in een paar seconden, dus uiteindelijk had dan toch iemand een longe gegeven. even gelongeerd, nog wat wilde bokkensprongen & toen kreeg ik te horen dat ze "toch echt beter op stal" kon ! oke dat is best, maar dat had je toch al op voorhand kunnen weten ?!
Nu hebben de manége-eigenaars mij gevraagd of ik het paardje wil rijden als het wat rustiger is. en ik mocht er nu al mee beginnen. is dit niet wat te vroeg ?! & hoe begin je aan zoiets ? ik dacht aan het volgende:

1. Ik zet merrie en veulen samen in de piste
2. Ik haal ze binnen, en borstel ze allebei lekker
3. ik zadel de merrie op
4. ik haal merrie ZONDER veulen uit stal
5. Ik longeer 10 minuutjes en zet ze dan terug op stal.
6 na paar dagen wat langer longeren eventueel rijden.

De eigenaars zeiden mij dat ik best al meteen een kwartier rijd en even longeer maar ik vind dit toch niet meteen de beste oplossing.
Offtopic: Toen hadden ze wel al véél gezopen die avond dat ze dat vroegen!!! && ik ben een echte leek op het vlak van merries, veulens en jonge paarden ! (ik rijd al wel 7 jaar maar zo een ervaringen heb ik nog niet gehad)

Kunnen jullie mij helpen aub ? alle tips zijn welkom !

groetjes, Marjolein x

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:58

je kunt dit rustig opbouwen merrie en veulen scheiden. Mijn veulen wordt maandag 3 weken en wij halen ook al de moeder er bij weg een paar minuten maar hoor. Ook als wij het veulen voeren halen wij het veulen uit de stal.

gewoon steeds iets langer scheiden van elkaar geen uren natuurlijk maar een half uurtje moet toch zeker kunnen.

en ja laat ze maar brullen en bokken dat is sowieso de eerste paar keer zeker maar na een aantal keer gaat dit steeds beter omdat moeder en veulen weten dat ze telkens bij elkaar terug komen

Succes +:)+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:55

:oo Wat is dat dan voor manege?
Zo een moeder van kind wegrukken, zonder te wennen, om direct een les te lopen en nogwel met een beginner!Bravo!Wel erg naïef.

Hoe je het wel aan kan pakken is al gezegd ;)

caro29

Re: Veulen spenen : probleem !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:45

Rustig opbouwen en beginnen met 5 minuten longeren. Zorg dat je met 2 of 3 mensen bent om oa veulen tegen te houden en in de gaten te houden. Langzaam laten wennen is beter dan zo gelijk weg. Elke dag een paar minten langer. Beste zou zijn als je niet in het zichtveld van het veulen aan het werk gaat.

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:00

oke, het probleem is al opgelost ..
het veulen staat nu bij een ander veulen dt onlangs zijn mama verlore heeft..
vanaf volgende week begin ik pas met rijden .. maar nu zien mama en veulen elkaar nooit meer terug :(

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:04

zo is dat niet wat vroeg? na 3 maanden al bij zijn moeder weg omdat die geld in de la moet brengen. niet helemaal de juiste manier lijkt mij.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:06

Ik herhaal mijn vraag: Wat is dat voor manege? >;)

Jessy80

Re: Veulen spenen : probleem !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:29

Nee, hebben ze echt al het veulen bij zijn moeder weg gehaald? Dat kan echt niet zo vroeg hoor, dat zou ik wel tegen ze zeggen. Dat hoeft toch niet zo op deze manier, als ze het gewoon rustig opbouwen en bijde gewend zijn kan de merrie straks heus wel 2 uurjes lessen lopen of zo, maar nu al voorgoed uit elkaar? Dat is echt zielig, zeg het alsjeblieft tegen die mensen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:36

pff wat is dat voor manege? die paarden horen lekker op de wei te staan!
veels te vroeg ze worden zomaar uit elkaar getrokken, die merrie zou nooit meer vertrouwend een box uit lopen als er een veulen bij staat, daarnaast is het erg slecht voor het uier van de merrie.
als paarden 2 jaar bij elkaar staan is ook wel overdreven maar 5 maanden vind ik normaler liefst nog wat langer

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:05

LostInHeaven schreef:
vanaf volgende week begin ik pas met rijden .. maar nu zien mama en veulen elkaar nooit meer terug :(

ik hoop toch dat dat niet waar is na 3 maanden al...............

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 22:29

ja het was wel waar
nu is het al een hele tijd geleden dat ik ze nog heb gezien, ( de merrie)
maar de veulens stellen het zeer goed :)