Veulen uit haflinger moeder vachtvraagje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rashida13

Veulen uit haflinger moeder vachtvraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:33

Hoi,

Onze haflinger merrie heeft op 9mei een prachtig hengstveulen op de wereld gezet.
Zijn vader is onbekend maar wij denken dat het geen haflinger is geweest. De kleine man vinden we veel weg hebben van een volbloedje maar goed is nu nog weinig over te zeggen want is pas 6 weken oud.

Nu is hij rond zijn neus en ogen al vacht aan het verliezen en komt een hele donkere kleur onder vandaan maar is nog niet goed zichtbaar welke kleur. Hij heeft ook 4 witte hoefjes en toen hij nat was van de bevalling waren er witte sokken zichtbaar. Maar toen hij droog werd waren zijn benen helemaal wit/gebroken wit van kleur dus is nu niet meer zichtbaar. Ook heeft hij rode manen maar komt nu ook witte kleur in het midden doorheen.

Nu hebben wij vandaag op zijn rug wit gespot. Op de plek waar een aalstreep kan lopen wordt zijn vacht nu wit, het was gewoon vos/beige-kleurig daar. En naast die streep is het gewoon nog vos/beige-kleurig. Nou zijn wij heel erg benieuwd of dit iets is wat elk veulen van in ieder geval een haf moeder dit eerst krijgt? Ik meld ook even dat moeders overmatig wit heeft. Heeft 2 witte voetjes achter en dat loopt aan beide binnenzijdes gevlekt op omhoog. Ook bij het kruis heeft ze witte vlekjes en door heel der vacht zijn her en der ook witte haren te zien.

Ook zou ik graag willen weten met welke leeftijd ze gemiddeld hun "geboorte" vacht gaan wisselen? We zijn erg benieuw wat er voor kleurtje ondervandaan gaat komen want op plekjes op zijn benen wat wondjes waren komt nu een soort chocolade bruinig haar voor terug

Foto van hem. Geeft een betere indruk.
Afbeelding

Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen.

Wesco

Re: Veulen uit haflinger moeder vachtvraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:35

Ik vind het op de foto net een haflinger.

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:40

meissielief schreef:
Ik vind het op de foto net een haflinger.

Ja dat vonden wij eerst ook, maar hij is echt al heel groot. Bij de geboorte was hij 90cm hoog en hij is nu al bijna 1,10 hoog. Moeder is ong 1.40.

En zijn bouw veranderd nu heel erg. Achterhand wordt beetje gestroomd inplaats dikke partij billen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:44

Het zegt niks de grootte, mijn haflinger komt uit een moeder van 1,40 cm en hij was echt megg groot. Ik ben benieuwd of hij deze kleur houd.

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:48

Op bovenstaande foto is hij 4 weken oud.

Deze foto is van vorig weekend en was hij 5 weken oud.
Afbeelding

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:50

meissielief schreef:
Het zegt niks de grootte, mijn haflinger komt uit een moeder van 1,40 cm en hij was echt megg groot. Ik ben benieuwd of hij deze kleur houd.

Maar in 6 weken tijd 20cm groeien lijkt me toch vrij veel? Is voor ons voor 1e keer dat we een veulen hebben dus weten nog niet heel eel van groei en dergelijke.

Hafje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:58

leuk paardje,
volgens mij is het bij elk paardje anders waneer hun vachtje los laat :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:11

Meestal laat de vacht los als hij gaat verharen naar de wintervacht. :)

Ik denk dat dit gewoon een zweetvosje wordt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:26

Veulen vacht wordt rond de 3-4 maanden gewisseld. Deze 'nieuwe' vacht kleur is altijd donkerder dan het 'echte' vacht die te voorschijn komt naar de wintervacht wissel volgend jaar.

Veulen groeien ontzettend snel de eerste paar maanden en dan krijgen ze een dipje (staan even stil) om dan weer omhoog te schieten.
Ik heb zelf een veulen gehad die 104 cm was bij het geboorte en met 2 maanden (8 weken) al een middel maat C pony was, uiteindelijke is deze dame 170 cm geworden.

Zolang als ze gewond is zou ik mij nog niet te veel zorgen maken ... vacht kleur zie je wel en als je de vader niet kent dan is het toch afwachten wat het verder zal worden.