[KG]Kleur en ras van mijn paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DWitzel

[KG]Kleur en ras van mijn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:10

Op de foto's zien jullie mijn 7 jarige ruin van ca 1.52m.
Hij heeft nog al een apart kleurtje, iets van appaloosa, maar met champagne?! Een echt blingbling kleurtje in het zonnetje lijkt hij wel van goud! Hij heeft voor een appaloosa wel erg veel behang, en echte manen en staart!
Wie heeft zoiets eerder gezien?

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ORHC8MQU-D.jpg
Laatst bijgewerkt door petraaken op 17-06-10 08:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: teveel foto's in link gewijzigd

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:15

Een appaloosa word een appaloosa genoemd als het voldoet aan een aantal kenmerken. De basiskenmerken zijn: een duidelijk blijvend vlekkenpatroon, gevlekte monddelen, gevlekte geslachtsdelen, een “menselijk oog” en gestreepte hoeven. Volgens mij moeten ze aan minimaal 3 van deze kenmerken voldoen om appaloosa genoemd te kunnen worden. Mooi dier trouwens!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:38

Vraag het eens aan Neonlight hier op Bokt. Zij heeft appaloosa's en bovendien een uitgebreide kennis op het gebied van kleurengenetica en vererving.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:02

Te zien aan de 3 foto's hoogst waarschijnlijk wel appy .... 'varnish roan' misschien = type appy patroon.
Champagne lijkt mij hoogst ONwaarschijnlijk ... is opzich zelf geen kleur en kan ik hier echter niet terug vinden. Het gouden glans is waarschijnlijk nav een basis kleur vos (?).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:16

Dit is inderdaad een appaloosa-kleur, met als basiskleur vos. Zo te zien een vos roan sjabrakbonte.
Het appaloosa-gen kan rare dingen doen met de basiskleur. Zo heb je appaloosa's met een echte rode voskleur, maar dit verschijnsel zie je ook regelmatig bij appaloosa's en dan met name als ze roan hebben, dat de basiskleur een "valige" kleur wordt.