de kleine alleen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

de kleine alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:07

mijn veulentje is op 22 mei geboren. Ik ben sinds zaterdag begonnen met mammie 10 min. te longeren. Kleine in een goed afgesloten stalletje.

Maar ze bezeerd zich wel elke keer lichtjes (een paar schrammen aan haar voorbenen van tegen de muur/staldeur op te steigeren). Tussendoor is ze relatief rustig, maar bij het weggaan/terug komen met mammie is het dus eventjes drama.

Nu vroeg ik mij af of er nog mensen zijn bij wie het veulen zich wel een beetje bezeerd in het begin. Aan de ene kant heb ik iets van: ocharme, aan de andere kant: ze moet het ooit eens leren en gaat er niet van dood eventjes alleen te zijn.

chrisje_83

Re: de kleine alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:10

Gewoon door blijven zetten. Als ze zich niet dramatisch bezeerd of openhaalt is er in mijn ogen weinig aan de hand.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:35

En hoe gaat het nu met je merrie en veulen? Ben wel benieuwd omdat mijn veulen ook best wel druk op stal is als ik weg ben met moeders, en ben ook bang dat ze zich bezeerd. Op zich is de stal helemaal veulen veilig, maar toch wat jij zegt, schrammetje hier en daar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:39

Het is tegennatuurlijk om een veulen van moeder te scheiden als het nog geen 1 jaar oud is of 2 jaar (in de natuur), veulens worden meestal door de mensen gespeend met 6 maanden.

Daarom kan veulens er zo dramatisch over doen, als ie nog zooo jong is, als iemand even wat gaat doen met moeder en het veulen even opgesloten moet worden voor de veiligheid. Daar is niet veel aan te doen, na een tijdje leert ie wel dat moeder weer terugkomt.

Ikzelf zou het veulen gewoon erbij laten bij het longeren mits het mogelijk is.

Maar godzijdank heb ik geen veulen hahaha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:44

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het scheiden van merrie en veulen als het niet nodig is. Er is voor mij geen reden om met de merrie aan het werk te gaan zolang het veulen nog aan de voet loopt. Ze zijn na het spenen snel genoeg weer op conditie. Ik hoor zo vaak: ja maar wil ook wedstrijden rijden, maar in mijn ogen ben je dan van twee walletjes aan het eten. Perse een veulen willen, en door blijven rijden....

Dus ik kan je helaas niet helpen met adviezen anders dan: niet uit elkaar halen. Op de leeftijd dat je gaat spenen (en dat is normaliter een maand of 6) zijn de veulens zelfstandig genoeg en hangen ze niet meer zo aan hun moeder.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:58

Ik ben ook niet zo'n voorstander van scheiden.

Gelukkig had ik een heel braaf en redelijk zelfstandig veulen maar zelfs dan had ik áltijd iemand die bij het veulen bleef.
In het begin longeerde ik waar het veulen bij was (ik gaf hem een bal , een zeiltje of een bak eten om zich te vermaken).
Daarna stond hij aan de bak vast aan een touw met een bak eten (en iemand die hem borstelde of hem vermaakte).
En toen dat goed ging zette we hem op stal, met redelijk uitzicht op de bak en dat hebben we opgebouwd tot we hem in hun eigen stal met een bak eten en ik aan de andere kant op het erf in de bak aan het rijden.
Maar zoals ik al zei: Het was een onwijs braaf veulen!

-Veulens die mee rennen met rijden/longeren vind ik not done. Daar zijn ze te jong voor (mijn veulen vermaakte zichzelf of ging lekker slapen als hij moe was).
- En veulens die in paniek raken/zichzelf bezeren. Wil je dat?

Hetgeen wat ik het meest deed was het veulen aan de bak vast met een bak eten en een verzorgster om hem te kroelen of een stukje mee langs de bak te lopen. En dan kon hij tussendoor ook even drinken bij moeders.

Dat zag er zo uit :)
Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 00:12

Gelukkig zeggen jullie het al, nu durf ik het ook te zeggen, ik hou er niet van om merrie en veulen te scheiden, laat ze gewoon lekker op het land, of als je perse toch rijden wil laat de veulen erbij, maar wel zo dat ie niet meewerkt, laat er iemand oppassen/vermaken en dat het veulen de moeder in het oog heeft. Maar waarom wil je een veulen dan? als je toch alleen maar wil rijden/werken met de merrie.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 00:26

tsja, als ik ga longeren scheid ik moeder en kind wel. Alleen dan blijft kind in de loopstal bij de andere paardjes die hij al kent. Hij paniekt heeeel even en dan is het over. Ik speen het veulen niet af, moeder doet vanzelf bitchy tegen hem. Tenzij je merrie heel erg invalt is dat een prima manier, de natuur regelt het zelf! Wij hebben altijd 3 of 4 jonkies (1 en 2 jarigen) lopen dus kan het veulen daar ter zijner tijd mee optrekken. Rijden en longeren doe ik de eerste 3 maanden nog niet, dus is pas van toepassing daarna, zijn ze toch even iets zelfstandiger

Hafje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:32

net zo als bijna iedereen door zetten ze moeten het leren het liefst meteen.
meschien kan je in plaats van echt weggaan een rondje maken en langs het veulen komen en al het veulen de eerste 10x zijn moeder ziet zal die echt wel wat je zij steigeren enzv.
maar na dat je 20x langs ben gekomen zal die wat minder reageren is dit een oplossing ? :D

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:09

Ragdollcat schreef:
Gelukkig zeggen jullie het al, nu durf ik het ook te zeggen, ik hou er niet van om merrie en veulen te scheiden, laat ze gewoon lekker op het land, of als je perse toch rijden wil laat de veulen erbij, maar wel zo dat ie niet meewerkt, laat er iemand oppassen/vermaken en dat het veulen de moeder in het oog heeft. Maar waarom wil je een veulen dan? als je toch alleen maar wil rijden/werken met de merrie.

Mijn veulen kwam nogal onverwachts, was niet gepland maar heb mijn pony drachtig gekocht wat ik dus niet wist. En rijden doe ik hierdoor nog maar 1,2 keer in de week. Ik ben ook aan het proberen om de kleine in het land te zetten naast de bak. Maar heb ook gehoord dat je ze al laat wennen ze af en toe in stal te zetten om voor te berijden op het spenen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:14

Ik zette altijd de merrie en het veulen naast elkaar op stal, gaf ze wat te eten en dan het veulen terug de wei op met zijn vriendjes. Dan de eerste keren na korte tijd de merrie er weer bij op de wei en dat steeds iets langer maken. Op het laatst had het veulen het niet eens in de gaten als het een uurtje duurde tot zijn moeder terug kwam! In stal alleen bezeerde het veulen zich ook, vond ik niet prettig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:16

Ik heb in het verleden gelezen dat, als je de merrie en het veulen vaker uit elkaar haalt, de melkproductie van de merrie terug kan lopen. De merrie produceert melk in de hoeveelheid die er wordt verbruikt. Daarom snap ik ook niet dat mensen op wedstrijd gaan en het veulen thuislaten, helemaal niet op jonge leeftijd. Ik kan het artikel niet meer vinden, maar het is me wel bijgebleven. Je wilt voor het veulen toch het allerbeste?

Op het moment dat je het veulen in het land zet en met de merrie weggaat, wil het veulen achter de merrie aan. Gaat desnoods door draad, sloot of hek, met alle gevolgen van dien.

Zelfs als je de merrie drachtig hebt gekocht, en dit niet wist of een veulen niet de bedoeling was, pas je aan aan de situatie en geef merrie en veulen de kans om bij elkaar te zijn, en vermijd alle onnodige stress.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:33

En dat is ook precies de rede dat ik nog maar 1,2 keer per week een half uurtje rij. Vind wel dat ik me behoorlijk aan pas aan de situatie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:34

Als jij dat vindt, is het toch goed? Maar ik vermoed dat je ergens aan het twijfelen bent, anders had je dit topic niet gestart.
Succes en veel plezier met je veulen, en ik hoop dat hij er zonder al te grote kleerscheuren doorheen rolt...

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:58

Ik heb dit topic niet gestard, ik vroeg me af hoe het ging met het veulen van cupcake. Omdat haar verhaal aardig lijkt op mijn veulen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:23

Het ligt ook totaal aan de merrie en het veulen.
Maar wedstrijden rijden of laatst kwam ik een heel jong veulen met merrie (die het ook niet tof vond) tegen bij de penny auditie :roll: .... Dat snap ik niet.

Een half uurtje rijden per dag zou de melkproductie niet zo gauw stil leggen.
Mijn merrie bleef goed d'r uiers vullen en ik reed haar (bijna) elke dag een uur. (door medische redenen was dat ook echt nodig en het veulen vond zijn brokjes en aandacht zo lekker dat hij zijn moeder niet miste :) )

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:45

Ik laat het veulen altijd achter bij een pleegtante. De eerste keer dat ze echt apart gaan is pas als het veulen 1,5 maand oud is. Daarvoor loopt het veulen met longeren en rijden gewoon mee, die tien minuutjes dat ik longeer 2 keer per week kan de kleine best meelopen. Nu laat ik het veulen met de pleegtante achter in de bak en de weide. De kleine roept 1 keer naar moeder als ik wegrijd en daarna niet meer. Het veulen is nu 3,5 maand en ik rijd twee keer in de week een uurtje, vaker wil ik ze ook nog niet scheiden.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 12:01

ok, eventjes weggeweest dit weekend maar even een aantal dingen recht zetten:

- ten eerste: ik heb mijn merrie drachtig GEKOCHT en haar dus niet zelf laten dekken. Het was oorspronkelijk niet bepaald de bedoeling dat ik een veulen zo hebben, mijn merrie was gewoon drachtig en ik heb haar gekozen voor haar karakter en het veulen "er bij genomen" bij wijze van spreken. AUB geen kritiek hierop, want het veulen is meer dan welkom alleen als ik de keuze had gehad was ze nooit drachtig geweest.

- ten 2e: mijn bedoeling is uiteindelijk wel eens een wedstrijdje te rijden met mammie MAAR dat is geen must, we zien wel of het lukt of niet EN ik ben niet van plan om op wedstrijd te gaan zolang ze een veulen aan de voet heeft!

- ten 3e: veulen bij mammie laten tijdens het rijden is geen optie want ik ben niet de enige die paarden heeft en wil rijden, we zijn soms met een 5-tal ruiters tegelijk in de piste + ik moet eerst door een wei met de andere paarden met die kleine dus dat is al helemaal niet handig.

- ten 4e: er was wel degelijk iemand in de buurt van de stal om de kleine in de gaten te houden. Ik laat ze niet zomaar onbewaakt achter hoor!

- ten 5e: voor wie met hetzelfde "probleem" kampt: ik ben van taktiek veranderd. Ik was er toch niet helemaal gerust op dat ze zich niet eens zwaarder zou bezeren vandaar heb ik het eens anders geprobeerd: nl de kleine in de wei laten en ik met mammie bezig. En dat lukt beter dan verwacht. Ik zeg er wel metteen bij dat de kleine al wel heel veel respect heeft voor de schrikdraad en dus niet probeert er door te lopen. In het begin nogal veel geroep en de kleine crosst nogal rond maar op de duur valt ze ook stil. Hetzelfde met mammie, ben er zaterdag voor het eerst weer opgestapt en ze deed wel wat vervelend in het begin, maar eens de andere ruiters in de piste waren was ze gekalmeerd.

Ik zal er maar meteen bij zeggen: ik doe geen zotte dingen met mammie. Ik heb alles opgebouwd en begonnen met 5 min. alleen en steeds iets langer tot ik mammie een 15min kon longeren. Het is op het gemak stilletjes aan terug opbouwen. De kleine is maximum een uurtje alleen en ze zien elkaar de hele tijd. Ze zijn uiteindelijk niet verder uit elkaar dan dat ze soms op de wei lopen, alleen zit er een draad tussen. Ik kan de kleine dus ook de hele tijd met een half oog in de gaten houden en de andere ruiters houden ook wel een oogje in het zeil.

De kleine loopt in het begin nog wel te roepen (mammie ook) en te crossen, maar dat geeft ze uiteindelijk op en dan staat ze mooi naar mammie te kijken tot ze terug is. Qua melkproductie denk ik idd ook niet dat een uurtje ervoor zorgt dat ze geen melk meer geeft + de kleine eet al relatief goed (zowel gras als brokjes en worteltjes). WAT NIET wil zeggen dat ik vind dat de kleine geen melk meer nodig heeft.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:08

Goede manier! Werkte bij mij ook prima. Is ook handig bij het afspenen na de zomer, dan is de kleine eraan gewend om af en toe alleen in de wei te blijven zonder mamma en wordt het ook niet zo'n drama! (bij mij werkte het super)
Veel plezier met moeder en kind! Ze zijn zo snel groot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:17

Veulen is nog maar 4 weken oud en je hebt al langzaam opgebouwd tot een kwartier longeren? Wanneer ben je begonnen dan met mams bij het veulen weg te halen?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:26

Klinkt goed doordacht :)
Bij mij bleef het veulen relaxed op stal of relaxed aan een bankje. Toen ik hem 1x naast de bak ik de wei los had gelaten (in de gedachte dat hij lekker kon grazen en niet aan de bak vast hoefde te staan) ging hij letterlijk en figuurlijk door het lint :=.
Wat voor de 1 werkt hoeft voor de ander niet te werken. Zolang je maar met een gezond verstand te werk gaat :)

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 08:15

@succubi : dank u.

Hoewel het soms wel wat moeilijk is, is probeer me te beheersen. Mijn maximum is nu om de 2 dagen werken. En nu met het erg warme weer krijgt ze wel rust, zeker omdat de kleine zo al loopt te zweten, als ze dan nog eens begint rond te crossen...

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:55

mijn veulen is nu 11 weken. Vanaf de 2e week hebben we haar elke dag even alleen in de stal gelaten. Eerst 10 minuten en daarna langzaam opgebouwd. Niet omdat ik perse met mijn merrie wedstrijden moet rijden ofzo maar om het veulen te leren dat het normaal is dat mams af en toe even aan het werk is en ook weer terug komt. Uiteraard is de kleine boos als mams alleen aan het werk mag maar ze weet dat mams weer terug komt en is er inmiddels redelijk rustig onder. We kunnen haar nu anderhalf uur alleen laten en kunnen dus met mams een duinritje maken. Mams vind het heerlijk om te mogen rijden, kan ze heerlijk haar energie kwijt en de kleine weet dat mams weer thuis komt!

Mijn mening is dat als je het heel rustig opbouwt het goed is om moeder en kind al jong af en toe even te scheiden!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 10:18

kick1972 schreef:
mijn veulen is nu 11 weken. Vanaf de 2e week hebben we haar elke dag even alleen in de stal gelaten. Eerst 10 minuten en daarna langzaam opgebouwd. Niet omdat ik perse met mijn merrie wedstrijden moet rijden ofzo maar om het veulen te leren dat het normaal is dat mams af en toe even aan het werk is en ook weer terug komt. Uiteraard is de kleine boos als mams alleen aan het werk mag maar ze weet dat mams weer terug komt en is er inmiddels redelijk rustig onder. We kunnen haar nu anderhalf uur alleen laten en kunnen dus met mams een duinritje maken. Mams vind het heerlijk om te mogen rijden, kan ze heerlijk haar energie kwijt en de kleine weet dat mams weer thuis komt!

Mijn mening is dat als je het heel rustig opbouwt het goed is om moeder en kind al jong af en toe even te scheiden!

aan een buitenritje heb ik mij nog niet gewaagd omdat ik niet zeker ben dat ik mams de oprit af krijg en of de kleine ook zo rustig zou blijven als mams echt uit haar zichtsveld is. Daarvoor is het denk ik nog wat vroeg.

Maar idd vind ik dat mijn merrie er goed aan heeft om een klein beetje te werken. Dat leid ik af uit het feit dat ze superactief is (maar niet bokkerig ofzo, gewoon heel erg vooruit). Ze antwoord nog wel eens naar de kleine maar ms 1 of 2 keer tijdens het in/uitstappen, voor de rest is ze redelijk met haar hoofd bij haar werk. En is ze blij dat ik weer eventjes met haar alleen bezig ben en ze mijn onverdeelde aandacht krijgt (ik ook trouwens).

Eens afgezadeld doe ik zo snel mogelijk de draad open en zet ik de kleine vast naast mams voor de naverzorging en beebs kleuterklasje (al dan niet met een drinksessie van de kleine tussendoor).