Foto`s:

Hij is nu hij door zijn wintervacht heen is iets lichter als zijn rechter achterbeen (bovenin)
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Aan mijn moeder, die totaal geen verstand van paarden heeft, heb ik het als volgt uitgelegd: hij ziet eruit alsof hij per ongeluk met de zwarte was mee is gewassen
Het lijkt zeg maar net alsof je paard een donkere onderlaag heeft die door de kleur (bruin of vos) heen probeert te dringen.

hestejente schreef:Bij sooties wil ik graag een aalstreep zien. Ik zat ook al naar het donkere hoofd te kijken, en de donkere benen. Maar ik mis de aalstreep en de edelvlekken. Ook zou ik bij een sooty met zulke lichte manen dan graag duidelijke grijze of zwarte haren in de manen en staart zien.
Peterina schreef:hestejente schreef:Bij sooties wil ik graag een aalstreep zien. Ik zat ook al naar het donkere hoofd te kijken, en de donkere benen. Maar ik mis de aalstreep en de edelvlekken. Ook zou ik bij een sooty met zulke lichte manen dan graag duidelijke grijze of zwarte haren in de manen en staart zien.
Sooty heeft niets met aalstrepen te maken of met grijs of zwarte haren in de manen of staart, deze kunnen aanwezig zijn maar zijn absoluut geen kenmerken van het gen.
Sooty zal ook (normaal) geen zwart geven op vos, eerder zeer donker bruin dat misschien lijkt op zwart maar zeker geen zwart is. Chocolate palomino's zijn palomino + sooty en deze hebben hagel witte manen en staart, en 'bruin-achtig' gekleurde vacht.
Iedere stamboek heeft zo'n zijn beschrijvingen voor de kleuren en aftekeningen die wel of niet toegelaten zijn voor die stamboek, het IJslanders Stamboek is zo een. Wat zij 'edelvlekken' noemen wordt in de rest van het wetenschappelijk wereld 'Bend d'Or' spots genoemd. Deze hebben niets met sooty te maken en zijn los daarvan erfelijk.
moyra schreef:Mijn haflinger heeft wel degelijk zwarte haren terwijl ze toch gewoon een vos is.
In haar staart zitten grijze plukken en de manen beginnen nu ookal.
Ben het dus niet met je eens![]()
Denk idd dat dit een koffievos is