[KG] Welke "vreemde" kleur heeft Balou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

[KG] Welke "vreemde" kleur heeft Balou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:32

De titel zegt het al....

Foto`s:
Afbeelding
Afbeelding

Hij is nu hij door zijn wintervacht heen is iets lichter als zijn rechter achterbeen (bovenin)

Akhal_Teke

Re: Welke "vreemde" kleur heeft Balou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:33

zweetvos

klumpkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:37

idd, zweetvosje, het is wel een leuk ding hoor :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:37

Donkere vos of idd zweetvos :)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:49

Ha!! Hij is bloedmooi (al zeg ik het zelf :P ) maar echt stront eigenwijs!! :\
Het is overigens niet mijn Shettepret maar van mijn zusje!!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:26

Nog altijd vos

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:22

SMP -> F-AM

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:14

Zijn de haren op zijn benen zwart of donker vos -bijna bruin?

Indien zwart dan kan hij nooit een vos zijn; denk dan eerder richting silver-bay (zilver-bruin).

Weet je iets van zijn afkomst?

Shettepret

Re: [KG] Welke "vreemde" kleur heeft Balou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:26

De haren zijn idd zwart! Zijn moeder is een zweetvos als ik me niet vergis maar durf zo even niet de kleur van zijn vader te noemen. Weet wel weer dat zijn voorouders (van zowel pa als ma) allemaal zwarten waren waar ineens een vos uitkwam. Balou's volle broer is exact hetzelfde gekleurd. Moet even kijken of ik foto's van zijn ouders heb.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:31

Als zijn ouders zwart zijn kan deze pony geen vos met bruingen zijn en ook geen zilverappelbruine. Ik zou ook zeggen zweetvos, het is niet ongewoon dat er uit zwarte ouders een vosveulen komt. Wat wel heel toevallig is is dat hij een zweetvos is, beide ouders moeten dan dat gen dragen aangezien de lichte manen van de zweetvos worden veroorzaakt door een recessief gen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-06-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:35

zweetvos met sootygen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:37

Bij sooties wil ik graag een aalstreep zien. Ik zat ook al naar het donkere hoofd te kijken, en de donkere benen. Maar ik mis de aalstreep en de edelvlekken. Ook zou ik bij een sooty met zulke lichte manen dan graag duidelijke grijze of zwarte haren in de manen en staart zien.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 22:11

Zijn ouders zijn voskleurig... Zijn voorouders waren zwarten. Maar het is dus idd een aparte kleur hè? Lees al verschillende kleuren. Hij heeft zeker grijs/zilverachtige en zwarte haren in de staart en manen (lastig te zien op de foto). De aalstreep is me nooit opgevallen dus weet niet eens zeker of hij
die heeft. Morgen even kijken (is namelijk de pony van zusjelief)! En ehm... wat zijn edelvlekken eigenlijk?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:31

Edelvlekken zijn donkergrijze tot zwarte vlekken in een bruine of voskleurige vacht en zijn één van de kenmerken van het sootygen. Het is wat anders dan appeltjes, edelvlekken zijn echt donkere vlekken. Heel donkergrijs/zwart. Zowel vossen, bruinen als zwarten kunnen sooty zijn alleen is het in de vacht van zwarte paarden niet zichtbaar. Je kunt dan wel bijvoorbeeld via de veulens ontdekken of een zwart paard het gen heeft. Zo moet de zwarte vader van mijn paard het gen haast wel gehad hebben aangezien er meerdere veulens van hem zijn die sootykenmerken hebben. Van zijn moeder (een niet-sooty vos) kan mijn paard het in ieder geval niet hebben :P

Het sootygen is een gen dat in verschillende gradaties kan optreden, een aantal kenmerken ervan zijn, behalve edelvlekken, de "valse" aalstreep (een donkere streep over de rug die niet doorloopt in de manen en staart), donkergrijze en zwarte haren in de manen en staart en vaak is de vacht op de romp en de hals ook donker. Mijn paard (een vos-sooty) is in de zomer en de herfst donkerder, doordat zijn manen niet meeverkleuren lijkt het in de herfst net of zijn manen reflecteren tegen de achtergrond van zijn donkere hals en hoofd :D Aan mijn moeder, die totaal geen verstand van paarden heeft, heb ik het als volgt uitgelegd: hij ziet eruit alsof hij per ongeluk met de zwarte was mee is gewassen }:0 :Y) :+ Het lijkt zeg maar net alsof je paard een donkere onderlaag heeft die door de kleur (bruin of vos) heen probeert te dringen.

Edit: wat foto's ter verduidelijking:

Edelvlek. Mijn paard heeft er 1 maar ik heb zo het idee dat hij er dit jaar een paar bij gaat krijgen. Voor die ene moet je goed kijken: vlak naast zijn staart, op zijn rechterbil :P
Afbeelding

Aalstreep:
Afbeelding
Is anders dan de aalstreep van een wildkleurig paard omdat de donkere streep niet doorloopt in de manen en staart (ook al lijkt het van wel op de foto, maar dat zijn alleen de bovenste haartjes van de staart) Ook heeft een sooty, in tegenstelling tot een wildkleur, geen zebrastrepen of wolken op de benen, en geen masker/spinneweb op het hoofd. Dat grijze vlekje op zijn kont is trouwens gewoon een daas }:0

Grijze manen:
Afbeelding
Bij zijn schoft en onderaan de manen kun je het het beste zien, daar zijn de manen wat minder dik. Hij heeft in zijn manen denk ik ongeveer 1/3 grijs en 2/3 rood haar. in het echt kun je de grijze haren bij hem heel goed zien wanneer je de manen splitst.

Ik weet niet waar de pony is ingeschreven en of ze je daar kunnen helpen? Het NSIJP (IJslanderstamboek) heeft een kleuren-/geneticaexpert, zij kon aan de hand van bovenstaande foto's bevestigen dat mijn paard inderdaad een sooty is (en geen vos met bruinfactor en al helemaal geen wildkleur)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:24

hestejente schreef:
Bij sooties wil ik graag een aalstreep zien. Ik zat ook al naar het donkere hoofd te kijken, en de donkere benen. Maar ik mis de aalstreep en de edelvlekken. Ook zou ik bij een sooty met zulke lichte manen dan graag duidelijke grijze of zwarte haren in de manen en staart zien.

Sooty heeft niets met aalstrepen te maken of met grijs of zwarte haren in de manen of staart, deze kunnen aanwezig zijn maar zijn absoluut geen kenmerken van het gen.
Sooty zal ook (normaal) geen zwart geven op vos, eerder zeer donker bruin dat misschien lijkt op zwart maar zeker geen zwart is. Chocolate palomino's zijn palomino + sooty en deze hebben hagel witte manen en staart, en 'bruin-achtig' gekleurde vacht.

Iedere stamboek heeft zo'n zijn beschrijvingen voor de kleuren en aftekeningen die wel of niet toegelaten zijn voor die stamboek, het IJslanders Stamboek is zo een. Wat zij 'edelvlekken' noemen wordt in de rest van het wetenschappelijk wereld 'Bend d'Or' spots genoemd. Deze hebben niets met sooty te maken en zijn los daarvan erfelijk.

Sooty wordt ook meestal (in 99% van de gevallen) 'over' het lichaam gevonden en niet specifiek gelocaliseerd in een plek of alleen aan de benen (in het geval van TS). Dat deze pony sooty heeft is duidelijk, maar mijn inziens is er nog is aan de hand wat kleuren betreft.

Natuurlijk voor +/- 20 euro kan je hem laten testen op rood/zwart en agouti, dan kom je veel meer met zekerheid te weten.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 19-06-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:28

Peterina schreef:
hestejente schreef:

Sooty heeft niets met aalstrepen te maken of met grijs of zwarte haren in de manen of staart, deze kunnen aanwezig zijn maar zijn absoluut geen kenmerken van het gen.
Sooty zal ook (normaal) geen zwart geven op vos, eerder zeer donker bruin dat misschien lijkt op zwart maar zeker geen zwart is. Chocolate palomino's zijn palomino + sooty en deze hebben hagel witte manen en staart, en 'bruin-achtig' gekleurde vacht.

Iedere stamboek heeft zo'n zijn beschrijvingen voor de kleuren en aftekeningen die wel of niet toegelaten zijn voor die stamboek, het IJslanders Stamboek is zo een. Wat zij 'edelvlekken' noemen wordt in de rest van het wetenschappelijk wereld 'Bend d'Or' spots genoemd. Deze hebben niets met sooty te maken en zijn los daarvan erfelijk.

Mijn haflinger heeft wel degelijk zwarte haren terwijl ze toch gewoon een vos is.
In haar staart zitten grijze plukken en de manen beginnen nu ookal.

Ben het dus niet met je eens ;)

Denk idd dat dit een koffievos is

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:40

moyra schreef:
Mijn haflinger heeft wel degelijk zwarte haren terwijl ze toch gewoon een vos is.
In haar staart zitten grijze plukken en de manen beginnen nu ookal.

Ben het dus niet met je eens ;)

Denk idd dat dit een koffievos is

Koffievos heeft geen bleke manen .... een 'kenmerk' van koffievos is dat de manen donkerder zijn dan de vacht kleur ... dus koffievos is het niet.

Ik zeg niet dat grijs of zwart niet in de manen kunnen zitten indien sooty aanwezig is, ik zeg dat het niet kentekens zijn van sooty zoals beweert wordt. Een paard kan gerust die factoren hebben zonder dat het in het 'doosje' sooty gestopt moet worden. Mijn palomino heeft zwarte haren in haar manen maar ze heeft geen sooty; zij heeft ook Bend d'Or spots, maar ze heeft geen sooty.

Je kan gewoon niet zo simpel aan de hand van een foto en zonder de achtergrond te weten een beschrijving geven en het kleur typeren.

Zou toch graag foto's willen zien van hem in wintervacht, en van zijn ouders. Of zijn pedigree link als je die hebt.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:24

Die foto's kan ik wel opzoeken! Deze foto's zijn van de wintervacht! Wat is een pedigree link?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:37

Heb je foto's van zomervacht?

Pedigree link is bijvoorbeeld die van www.allbreedpedigree.com waar je de afstamming van je paard of pony kan opzetten met het nodige informatie. Maar als je afstamming van je pony weet en die doorgeeft dan zoek ik het wel verder op.