[EH] Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kybi

[EH] Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 21:52

Hallo,

Ik zoek voor mijn 12 jarige merrie een leuk goed gekeurde kwpn dressuurhengst. Ik ben totaal een leek op fokgebied. Ik wilde haar eerst verkopen maar uiteindelijk toch besloten om haar te houden en er een veulentje mee te fokken.

Mijn merrie is een Junior STV X Orthos X Debutant.
Stb merrie zonder predikaten ( nooit uitgebracht op keuringen )
Hier haar afstammeling: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=129371

Haar stokmaat is nu gemeten op 1.63. Merrie is zelf vrij nerveus en kijkerig, heeft weinig geduld en stilstaan is niet haar sterkste kant. Ze is heel werkwillig en eerlijk onder het zadel. Verder heeft ze een sterk achterbeen.

Wat haar verbeterpunten zijn of wat ik aan haar wil verbeteren vind ik wel moeilijk aangezien ik niet weet waar ik op moet letten. Wat ik heel belangrijk vind is een hengst die een cool en niet heet karakter doorgeeft, slanker en wat langer in de hals zou ook wel mogen. Misschien zie ik wat dingen over het hoofd maar heb er ook geen verstand van waar ik op moet letten met een hengstenkeuze.

Hier wat foto's van mijn merrie:

Standfoto:
http://img132.imageshack.us/i/standfotoroks.jpg/
Stap:
http://img571.imageshack.us/i/stapfotoroks.jpg/
Draf:
http://img190.imageshack.us/i/draffotoroks.jpg/
Galop:
http://img529.imageshack.us/i/galopfotoroks.jpg/

Ik heb wel een aantal adviezen gehad wat hengsten betreft dat zijn:

San Remo
Flemmingh
Zizi-top
Sandreo

Zizi-top heeft jazz bloed en dat vind ik wel riskant met mijn junior dus geen idee waarom deze hengst geadviseerd is.

Hebben jullie misschien nog adviezen of tips welke hengst ik zou kunnen gebruiken en ook erbij willen zetten waarom je die hengst met mijn merrie zou combineren?

Alvast bedankt! :)

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:52

Sandreo is een Sandro Hit zoon, nou dat vind ik een goed dresseur paardje :)

Kybi

Re: [EH] Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:26

Ik twijfel echt aan 3 hengsten.

Sandreo
San Remo
Uphill

Graag hoop ik wat meer info over deze hengsten te krijgen, wat hun nakomelingen doen en hoe ze zijn in karakter.

Iemand?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:31

Waarom fok je met deze niet richting gelders?
Zit aardig wat gelders bloed in en het karakter zal er zeker niet slechter van worden.

Kybi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:35

Sizzle schreef:
Zit aardig wat gelders bloed in en het karakter zal er zeker niet slechter van worden.

Gelders vind ik helemaal niks. Aangezien mijn merrie ook kwpn is wil ik het daar graag bij houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:44

Kybi schreef:
Sizzle schreef:

Gelders vind ik helemaal niks. Aangezien mijn merrie ook kwpn is wil ik het daar graag bij houden.

Gelders is ook KWPN en kan gewoon bij de rijpaard afdeling ingeschreven worden ;)
Maar als je ze niet leuk vind houdt het natuurlijk op.

Ik zie veel invloed van Uniform in je merrie en ze lijkt in veel punten op mijn eigen merrie.
Deze heeft een heel goed en heel vriendelijk veulen gegeven van Houston waarbij het front verbeterd is, het achterbeen behouden, iets meer compactheid en vooral een mooie kont.

Sandreo zou ik je afraden. Zonde om dat mooie achterbeen te verliezen!
Bovendien denk ik niet dat hij op kan boxen tegen de stempel van Junior/Uniform. Je kunt waarschijnlijk het best een hengst zoeken die dominant vererft (vandaar ook Houston bijv.).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-06-10 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kybi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:49

Sizzle schreef:
Gelders is ook KWPN en kan gewoon bij de rijpaard afdeling ingeschreven worden ;)

Ik zie veel invloed van Uniform in je merrie en ze lijkt in veel punten op mijn eigen merrie.
Deze heeft een heel goed en heel vriendelijk veulen gegeven van Houston waarbij het front verbeterd is, het achterbeen behouden, iets meer compactheid en vooral een mooie kont.

oke, ik zal eens de hengst houston opzoeken. Maar denk dat het veulen van mijn merrie niet compacter hoeft te worden, ik vind mijn merrie vrij fors en compact.

Ik heb housten opgezocht en dat is een springhengst dus die valt voor mij af. Wel een mooi paard om te zien.
Laatst bijgewerkt door Kybi op 16-06-10 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:52

Apache zou ik ook geen rare vinden denk ik.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:17

Kybi schreef:
Sizzle schreef:

oke, ik zal eens de hengst houston opzoeken. Maar denk dat het veulen van mijn merrie niet compacter hoeft te worden, ik vind mijn merrie vrij fors en compact.

Ik heb housten opgezocht en dat is een springhengst dus die valt voor mij af. Wel een mooi paard om te zien.

houston een springhengst?

dacht dat ie nog altijd in de dressuur is gereden.

www.riekusveninga.nl

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:22

Kybi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 10:28

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:44

San Remo: Zwarte KWPN goedgekeurde dekhengst. Geboren in 1999, stokmaat van 1,72 meter. Wolkentanz I x Volturno. Deelname Hengstencompetitie onder Edward Gal. Inmiddels Z2 dressuur onder John Thijsen.
Vader van San Remo is Wolkentanz I

Uphill vader ---> Oscar: Goedgekeurde donkerbruine KWPN hengst, geboren in 1996. Wolfgang x Nabuur. Met dit paard nam Edward deel aan de Hengstencompetitie. Later kwam Oscar in de Prix St. Georges uit onder Emmelie Scholtens.

Sandreo vader ----> Sandro Hit

Zelf bij ons op de stoeterij in Zweden hebben we veel ervaring met het bloed van Sandro Hit en Wolkentanz. Hebben een Wolkentanz merrie hier en die geeft prachtige veulens die tot nu toe allemaal de veulenshows hoog scoren. En Sandro Hit heeft veel belovende nakomeling.

Kybi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:40

Hallo,

Hier even een up-date.

Mijn merrie is gisteren hengstig geworden....dus maandag komt de dierenarts haar opvoelen en dan weten we wanneer ze geinsemineerd kan worden.

En ik zit na veel informatie te hebben ingewonnen en eigenaren gesproken te hebben toch erg in twijfel tussen 2 hengsten.

Houston:
Twijfel een beetje gezien karakter van mijn merrie, en hij staat er niet om bekend dat hij "maat"doorgeeft aan zijn nakomelingen, maar hij zal denk ik haar achterbeen en exterieur wel verbeteren.

Zizi-top:
Ondanks zijn jazz bloed lees en hoor ik hele positieve verhalen over zijn karakter, makkelijk, braaf en rustig in omgang. Volgens eigenaar braafste hengst op stal. Nadeel het veulen zou grof uit kunnen vallen.

Wat is jullie mening? Hopelijk heb ik maandag mijn keuze gemaakt.

Alvast bedankt. Groetjes

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:19

Als jouw merrie werkelijk in het stamboek is opgenomen, is ze wel op de keuring geweest, hier is een score formulier ingevult hier uit kun je heel veel informatie halen. Dat kan de keuze makkelijker maken.

Kybi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:29

stoffel schreef:
Als jouw merrie werkelijk in het stamboek is opgenomen, is ze wel op de keuring geweest, hier is een score formulier ingevult hier uit kun je heel veel informatie halen. Dat kan de keuze makkelijker maken.

ja ze is in het stamboek opgenomen.. en ik heb idd een score formulier erbij deze is afgegeven in 2004.

Fokkerijgegevens:

Verwachtingwaarde spr: 73 18%
Verwachtingwaarde drs: 114 25%
Betrouwbaarheid: 41%
Hoogtemaat: -2.56

Er staat nog veel meer in maar ga ik niet allemaal overtypen. Ze heeft niet echt hoog gescoord volgens mij. Laagste is 92 en hoogste is 109, haar gemiddelde is 100.

groetjes

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:53

Hengsten kun je terug vinden op site van kwpn. Ook afstammelingen van de hengsten enz..
Als zizzitop kans geeft op groffere veulen zou dat niet mijn keuze zijn.

Heb een merrie gehad en vanalles geprobeerd. Grovere merrie. Dat gaf ze sterk door. Of er nou lux of een wat gewonere hengst op ging kwamen nooit luxe veulens van. Heel dominant in vererven was de merrie.

Nu een merrie die heel lux en fijn is gebouwd en toch 1.69m meet. Vorig jaar een veulen gehad van een hele luxe hengst. Was een risico want kan gebeuren dat je dan te lux gaat fokken. Is prachtig veulen geworden.
Ook wel eens met een zwaarder gebouwde hengst gebruikt. Qua bouw kan de merrie het wel hebben. Kwam een grof veulen uit. Als 2jarige weer terug gezien en was verschrikkelijk zwaar dier geworden. Duidelijk een verkeerde keuze geweest.

Als je voor zekerheid gaat zou ik toch een hengst kiezen die zich qua vererving bewezen heeft. Dan is het nog een gok hoor met iets zekerheid.
Dat maakt het zo leuk kijken welke combi goed is!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:54

hoe waren haar eerdere veulens?

Kybi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:58

Haar eerste veulen vond ik niet mooi, die is van scandic en veulen zelf nu volwassen ziet er klassiek uit maar met smalle hals en klein hoofdje. Haar ben ik per toeval tegen gekomen bij een handelstal.

Haar 2de veulen van sir corland is wel een mooi dier om te zien, die is slanker dan scandic. Heeft tevens ook een zeer goed karakter. Heb de eigenaar gesproken want hij staat de te koop.

Ik heb zelf nog niet met deze merrie gefokt dit is allemaal gebeurt bij vorige eigenaar. Ik moet zeggen vond het leuk om haar veulens te zien en hoe ze zijn geworden. maar de nakomeling van scandic heeft niet mijn voorkeur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:36

Sizzle schreef:
Apache zou ik ook geen rare vinden denk ik.

Heb je hier nog naar gekeken toevallig?
Ik denk dat die ook wel wat zou kunnen toevoegen.

Kybi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:54

Sizzle schreef:
Heb je hier nog naar gekeken toevallig?
Ik denk dat die ook wel wat zou kunnen toevoegen.

Ik heb naar deze hengst gekeken maar ik heb echt mijn keuze laten vallen op zizi top. Voornamelijk het goede karakter van deze hengst heeft mij de doorslag gegeven om voor zizi top te gaan. Als we morgen groen licht krijgen door de dierenarts dan word ze morgen geinsemineerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:03

succes!

Kybi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 09:17

Hallo,

Ik wil jullie laten weten dat mijn merrie morgen geinsemineerd word. We hebben gekozen voor de hengst Zizi top.

Groetjes

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:25

Apache is erg populair en meer een eindproduct hengst.
Heb al eens naar Alexandro P gekeken? Erg mooie rij typische hoogbenige hengst die ook valt onder het KWPN stamboek.
San Remo fokt heel mooi door. Beide karakters zijn rustig.

Kybi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:00

Vandaag is mijn merrie geinsemineerd met zizi top :-) nu even afwachten.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:54

Succes en nu maar afwachten op een bevruchting.