Paard kopen, welk ras en waarom? & waar vind ik een valk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schaapjee

Paard kopen, welk ras en waarom? & waar vind ik een valk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:27

Haai,

Ik wil binnenkort graag weer een paard aanschaffen.
Alleen ik weet nog niet helemaal wat ik wil.

Mijn voorkeur gaat naar een Anda, de bouw van dit ras vind ik erg mooi.
Maar voor mijn gevoel zie ik een Andalusiër niet gauw over een hindernis springen in wedstrijden }:0 .
Natuurlijk kan dat wel, maar hier is dit ras niet voor gebouwd.

Ik wil graag dressuur wedstrijden rijden en ook nog eens springwedstrijden.
Welk ras raden jullie mij aan :D ?

ook vraag ik me af of iemand weet waar ik een valk paard kan vinden?

Groetjees <3

billionache

Re: Paard kopen, welk ras en waarom? & waar vind ik een valk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:30

Goh je kan er echt geen ras op plakken ;)
Klopt, koudbloeden zijn minder gebouwd voor de sport, maar je moet eens rondkijken hier op bokt, hoeveel bokkers erg ver zijn gekomen met hun koudbloedje. Een ras kan je inderdaad niet echt zeggen, maar een warmbloed zou in jou geval wel ideaal zijn. Dan heb je nog kruisingen, waar ook echte toppers tussen kunnen zitten enzovoort :)
Wat die valk betreft, rondkijken rondkijken rondkijken, marktplaats afzoeken enzovoort. Maar waarom wil je precies een valk?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:30

Een paard koop je niet op ras en naar mijn mening ook niet op kleur: ik wilde NOOIT een vos en kwam thuis met een....? Juist ja :+

Ik zou eerst eens een lijstje maken met wat je wil, qua prijsklasse, prestaties, karakter, kortom: de dingen waar je (dagelijks) mee te maken hebt. Kleur valt daar niet onder. Dan ga je eens rondkijken, bijv op internet naar paarden die je aanstaan en dan ga je kijken. Rijden, voelen, omgaan, én een kenner meenemen. Dan kom je er vanzelf achter wat je wil en wat het beste bij jou past.

Schaapjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:37

Hihi ik weet het ik ben een moeilijke :P.
Eventing lijkt me ook gaaf.

Waarom ik een valk wil? , nou ik wil niet persee een valk kleurig paard, maar ik vind het gewoon mooi.
En inderdaad je moet niet op kleur af gaan.
Als ik een valk paard tegen kom betekend het niet dat ik hem meteen mee neem.
Zowizo eerst kijken of het wel klikt, dat vind ik zelf belangrijk.
Dat kan je natuurlijk niet meteen weten want je moet elkaar eerst leren kennen.
Een aankoop van een paard is wel moeilijk.
Heb al veel op marktplaats gekeken en ben al een leuke kwpn ruin tegen gekomen.

Tnxx

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:43

wilde net zeggen, marktplaats staat vol met paarden en pony's...speurders en nog 300 andere plaatsen.
Markt, handelaren, maneges...meer aanbod dan vraag

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:47

ik vind valken ook mooi hoor, maar ik kwam thuis met een bruine.
Ik zou zeggen, kijk rustig rond. Probeer niet naar de plaatjes maar naar de beschrijvingen te kijken, kortom naar alles waaraan je paard moet voldoen uitgezonderd uiterlijk (zoals prijs, ervaring, karakter etc) en neem er eens een kijkje. Wie weet is het je droompaard, al is 'ie niet moeders mooiste ;)

Geloof mij, toen ik op zoek was naar een paard schreeuwde ik ook altijd dat ik een mooie vond, en geen bruine of vos want dat was te 'gewoon'. Tot een ver familielid een pony te koop had waar ik naar ging kijken, en op voorhand geen foto gezien. Nou mijn pony is heus niet de mooiste van bokt hoor, integendeel, maar hij is m'n maatje en na m'n bezoek was ik vastberaden dat híj mijn pony werd ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:10

Als je wedstrijden wil rijden is een WPN-er, NRPS (paard) of BWP de voor de hand liggende keuze. Alleen komt valk daar nauwelijks bij voor.
Rassen waarbij verdunning wel vrij veel voorkomt zijn bijvoorbeeld IJslanders en Connemara's. Connemara is ook wel heel geschikt voor wedstrijden, maar is natuurlijk wel een pony en veel mensen durven het niet aan om met een pony tussen de paarden te starten.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:14

Ik zou inderdaad niet direct voor een andalusiër gaan maar eerder voor een sportpaardje. Valken zijn daar wel heeeel dun gezaaid maar ik zou zowiezo niet naar de kleur kijken.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:18

Ik raad je een sportpaard aan; een KWPN, NRPS of BWP. Of, zoals Joycebunny zegt, een leuke kruising waarmee je toch lekker de sport in kan.

Wat kleur betreft, ik ben helemaal verslaafd aan palomino's, roan's, vosjes met blonde manen & staart, en spierwitte schimmels. Uiteindelijk kwam ik thuis met een donkere koffievos. (het vosje met blonde manen had ik al :D)

Ik heb ook internet afgezocht naar sportpaarden met een bijzondere kleur, zo ben ik bijv. op 1 dag naar een valk, een roan en een schimmel wezen kijken.. Met geen van die paarden had ik een klik (ja met 1 wel maar ik kon het met die eigenaren niet eens worden over de prijs, zo vroegen belachelijk veel voor dat beest ;) ). Toen ben ik maar van dat kleur-principe afgestapt.

Ik zeg niet dat jij dat moet doen hoor, maar houd er rekening mee dat je zoektocht een stuk langer kan gaan duren als je een bepaalde kleur als eis hebt.

Je vraagt of iemand weet waar je een valk kan vinden.. Tja, in Polen lopen er heel veel rond. Van die Poolsgefokte springpaarden en die wielkopolski's. Is nogal een eindje hier vandaan, maar wellicht kan je zoeken naar iemand die Poolse paarden importeerd ofzo..?

In ieder geval veel succes met je zoektocht!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:22

TAO-->RP.

Schaapjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:00

thanks allemaal, ik zie dat mensen mij een nrps aanraden.
Ik heb ooit een nrps gehad, een schat van een beest en
kon er makkelijk wedstrijden mee rijden:D.

En nee, ik ga absoluut niet op de kleur af, maar toch blijft het
een mooie kleur:P

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:07

Kijk eens rond bij de Connemara ;) Sommige een tikje klein, maar daar vind je er zeker tussen die aan alle eisen voldoen, ook valk! Lees dit topic maar eens door: [RPA] Zijn hier nog Connemara fans?

melissa140

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:51

ik heb vroeger een draver gehad, en die kon aardig dressuren en springen.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:54