Ijslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:01

Hoi,

Wat is de stokmaat van een ijslander ong. ?
En ik heel veel lange volwassen erop rijden, kan dat?

Ik wil graag een ijslander ( mag toch niet want heb al een pony) maar wil er graag wat dingetjes over weten..

staat het hier goed?

x

Morag

Re: Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:05

Volgens mij moet dit bij gangenpaarden...

Mijn verzorg IJslander is ongeveer 1.45m, en er rijdt ook een volwassene op...
IJslanders zijn heel sterk en hebben een goed uithoudingsvermogen, dus er kunnen best lange volwassenen op rijden hoor ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:14

Dit hoort inderdaad bij gangenpaarden. Als het goed is wordt hij zo verplaatst :)

De stokmaat van een IJslander loopt uiteen van 1.25 tot 1.45 ongeveer (en tegenwoordig schijnen er zelfs te zijn die nog iets groter zijn dan dat).

Je tweede zin snap ik niet helemaal, maar er zijn genoeg volwassenen die op een IJslander rijden. Dat ligt natuurlijk ook aan de lengte en het gewicht van de ruiter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:38

En aan het karakter van het paard. IJslanders zijn heel erg onafhankelijke paarden en naar mijn idee vaak niet heel geschikt voor kinderen. Hoewel er natuurlijk uitzonderingen bestaan :) Overal zijn uitzonderingen op, of een IJslander een relatief grote/zware/lange ruiter goed kan dragen ligt aan de conditie, bouw, kunde van de ruiter enz. Meer dan bij een groter paard. Een fries die qua conditie enz. vergelijkbaar is met mijn paard heeft minder moeite om mij te dragen dan mijn IJslander. Dat is gewoon zo. Dus moet ik daar rekening mee houden. Een IJslander heeft een natuurlijke maat voor een paard, maar mensen worden steeds groter en langer. Het is een punt van aandacht waar regelmatig over gediscussieerd wordt, ook op bokt.

Waarom wil je een IJslander? En waarom open je een topic erover als je denkt dat je er geen mag? Maw: wat hoop je te bereiken met dit topic?

l4atjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:51

Er rijden meer volwassenen op IJslanders dan kinderen heb ik zo het idee; en als het kinderen zijn, zijn het die met veel ervaring. En dit vooral, zoals al eerder aangekaart, omdat een IJslander onafhankelijk is. Ze kunnen veel gewicht dragen (ligt ook wel aan de bouw van je paard, en hoe je rijdt - ben je bijvoorbeeld niet sterk in "vastgeplakt aan je zadel zitten" en je hebt aardig wat gewicht, is een stevige een betere keus dan een lichtgebouwde, etc) en eigenlijk kunnen alle lengtes van mens erop rijden.

Maar eh, ja, als je al weet dat je er geen mag, w'rom dit topic?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 22:25

Ik mag toch wel een paar vragen stellen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 01:43

Ja tuurlijk, dit is een forum. Maar waaróm stel je ze?

Over het dragen van gewicht: een vriendin van mij heeft een (Russische) arabier. Dat paard is groter dan mijn IJslander. Maar toen die vriendin mijn paard eens goed bekeek zei ze: jeutje, wat een póten! :wow: Want mijn paard heeft meer bot, kan dus wat benen betreft makkelijker dragen. Terwijl haar paard toch heus ook wel wat kan hebben. Zelf merk ik dat lengte een groter probleem is. Ik heb een brééd paard, dus ik steek er niet heel erg onder uit. Maar mijn bovenlichaam is eigenlijk wel te lang voor hem }:0