Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
[***] schreef:?
Wat moeten we hier nu opzeggen?
Laat castreren?
marise83 schreef:als je een veulen wil moet je dat doen, denk niet dat het lichamelijk schadelijk is voor hem. Maar ja hengsten die eenmaal natuurlijk gedekt hebben, zijn meestal niet meer de makkelijkste in omgang..
kleinvosje schreef:Ik zou het risico niet lopen. De kans is groot dat de hengst bij het eerste geurtje van de merrie ineens wel heel pittig reageert, en niet meer te houden is. Als je merrie dan niet wil, kun je lelijke gevolgen krijgen...
Dakario schreef:marise83 schreef:als je een veulen wil moet je dat doen, denk niet dat het lichamelijk schadelijk is voor hem. Maar ja hengsten die eenmaal natuurlijk gedekt hebben, zijn meestal niet meer de makkelijkste in omgang..
als er veulen er is moet hengst toch apart gehouden worden. en bovendien is de hengst niet goedgekeurd en is het veulen bijna niets waard. in deze tijd van crisis vind ik dat onverstandig
.Lord_Ik schreef:De merrie kan papieren krijgen van het paint-stamboek. Worden daar geen '50%-ers' toegelaten ook?
De vader van mijn hengst verder dekt altijd natuurlijk, loopt het gehele jaar tussen of naast de merries en houdt perfect zijn manieren. Ik leef in de hoop dat hij ook zo wordt, aangezien ook zijn moeder een rustig type is. Blijkt het niet zo te zijn dan is castreren zeker een optie maar ook als hij al gedekt heeft brengt castreren een grote verandering teweeg heb ik zo wisten lezen.
Ik wil hem graag hengst houden om verschillende redenen.
Allereerst zou ik hem een deel van zijn stallingskosten 'zelf' kunnen laten betalen als hij af en toe in de buurt een merrie kan dekken. Daarnaast zou ik op termijn, als hij oud en versleten wordt, graag zelf een nakomeling van hem hebben, maar dat kan niet als je een ruin hebt nietwaar.
Ik zou inderdaad elk jaar met een veulen zitten en feit, ik zou er inderdaad niets aan verdienen, maar hij zou ook niets kosten, zelfs al is het uiteindelijk een 'slachtveulen'.

Dorien1 schreef:Ik zou hem niet laten dekken met het motief: om uit de kosten te komen voor onderhoud enzo...
Ik heb zelf een volwassen 4-jarige hengst, het is wel een mini maar dat beseft hij niet, en je hebt toch een verantwoordelijkheid die je niet mag vergeten als je hem ter dekking gaat stellen.
Dit alles terzijde en stel je gaat hem aanbieden als leuke dekhengst, waarom zou iemand jouw hengst moeten kiezen?
Wat kan hij als meerwaarde brengen in het ras waar je in wenst te fokken (hij gaat toch ergens worden gekeurd mag ik hopen in een stamboek? Anders ben je echt verkeerd bezig)
Maar das mijn mening, in ieder geval wat je ook doet, succes.
1 merrie alleen bij een hengst laten zou ik niet doen. Dan liever aan de hand laten dekken of hem meerdere merries geven.
Edit: ik zie dat mijn voorganger hetzelfde zegt
klein grut.
over de merrie stel ik mij geen vragen omdat zij een mooie leeftijd heeft en ik wel meer merries ken die geen problemen hebben met jaarlijkse veulens
. Als mijn hengst echt uitvalt zoals zijn vader zal het als hij wat ouder is ook mogelijk zijn om ze op weides naast elkaar te houden in plaats van bij elkaar, zodat ze op zen minst af en toe een jaar geen veulen heeft, is hij niet zo, dan wordt hij waarschijnlijk gecastreerd, dus zijn er ook geen veulens meer.timilon schreef:meid, doe het nou gewoon niet...
haal de ballen onder je hengst vandaan en als je ooit een leuk dier wilt als je paardje op en versleten is, zoek je toch gewoon eenzelfde soort kruising of een nakomeling van de vader?
je wilt gaan dekken met een hengst die niet eens raszuiver is... omdat mensen in de buurt ook voor de leuk een veulentje hebben/fokken denk jij dat je dat ook maar moet gaan doen???