Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nagano schreef:hoi
ik wil graag uitleg over hoe het nou zit als je je hengst laat castreren
groeit hij dan meer de hoogte in of juist niet
mij is altijd verteld als je je hengst op vroegen leeftijd laat helpen blijven ze klein en grof gebouwd
ik heb namelijk een haflinger van 15 maanden en heb hem met 13 maanden laten helpen
toen meten hij ongeveer 1.37 cm zijn vader is neidhart en die meet 1.52 cm
ik weet het nu niet echt meer hoop dat jullie mij uitleg kunnen geven
sefanja schreef:Nagano schreef:hoi
ik wil graag uitleg over hoe het nou zit als je je hengst laat castreren
groeit hij dan meer de hoogte in of juist niet
mij is altijd verteld als je je hengst op vroegen leeftijd laat helpen blijven ze klein en grof gebouwd
ik heb namelijk een haflinger van 15 maanden en heb hem met 13 maanden laten helpen
toen meten hij ongeveer 1.37 cm zijn vader is neidhart en die meet 1.52 cm
ik weet het nu niet echt meer hoop dat jullie mij uitleg kunnen geven
Ik heb altijd begrepen dat een ruin juist doorgroeid... Het hangt volgens mij ook af wanneer castratie heeft plaatsgevonden...
SuSEQ schreef:Energie heeft er niks mee te maken. De groeischijven sluiten vroeger onder invloed van testosteron, een hormoon dat de hengst veelvuldig produceert in (onder andere) de teelballen. Als die weggenomen worden, verdwijnt ook het grootste deel van het testosteron, zodat de groeischijven minder snel verbenen. Hierdoor is er meer tijd om bot aan te maken, zodat een ruin groter uitgroeit dan als hij hengst gebleven was. Hoe vroeger je castreert, hoe meer groeischijven nog open zijn en dus hoe meer effect het heeft.