Afspenen; moeder en kind herkennen elkaar niet meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Afspenen; moeder en kind herkennen elkaar niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:41

Vandaag had ik een discussie met mijn vriend:

Zodra moeder en kind gescheiden worden om het veulen af te spenen, en het veulen komt na een bepaalde tijd weer terug, kennen de moeder en het veulen elkaar dan niet meer? En dan bedoel ik: kind weet dat volwassen paard zijn/haar moeder is, moeder weet dat het haar kind is.

Ik geloof dat dit niet het geval is, mijn vriend kan dit niet geloven en vraagt zich af hoe dit dan zo kan zijn.

Kan iemand mij hier het juiste antwoord op geven? En in het geval mijn vermoeden waar is, hoe kan het dan dat de moeder haar kind niet meer herkent als nakomeling?

Hopelijk is het een beetje begrijpbaar :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:46

Ik ken verhalen dat veulens een halfjaar bij moeder weg zijn geweest (echt weg) en na een halfjaar gewoon weer de uier opzoeken :j

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:23

ik heb een merrie, en er staan een stuk of 6 kinderen van haar en alle kennen elkaar nog.Haar lieveling is 7 jaar en die moet ze nog steeds even knuffelen :D

quintusgl

Re: Afspenen; moeder en kind herkennen elkaar niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:51

Die van mij is weg geweest en na 7 maanden weer terug gekomen. Reken maar dat ze elkaar herkende. Mams houdt haar nog steeds goed in de gaten en steunt haar bij alles wat ze doet. Andersom ook.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:53

Wauw! Dat hoop ik ook als ons veulen terug komt 1 juli, ze is dan precies 7 maanden weggeweest bij moeder vandaan!
Zou toch wel mooi zijn.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:55

Volgens mij heeft het te maken met de geur, en niet met het feit dat ze veranderd zijn qua grootte en gedrag (denk ik?). :o

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:39

merries vergeten idd hun kinderen niet meer dankzij hun geur. het wordt opgeslagen in hun hoofd (niet letterlijk hé). mijn merrie herkent na 3 jaar nog altijd haar veulen terwijl ze altijd agressief is naar andere paarden behalve naar haar kind.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:10

mijn merrie herkende haar zoon na 2 jaar nog...hij is 2 jaar weg geweest en kwam toen weer in de groep nou mijn merrie is echt een pismerrie tegen over veel paarden maar bij hem juist weer niet ze beschermde hem direct weer..

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:18

Dit is een foto van mijn merrie met haar moeder tijdens een hereniging na dik 7 jaar!
Mijn merrie staat links, en haar moeder rechts. Mijn merrie zocht ook echt weer de uier bij haar moeder op, en normaal gesproken kan ze echt niet zo close bij een nieuw paard staan (ze is nogal een b*tchie). Dus en of ze elkaar nog herkennen!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:35

Maar hoe zit het dan bij merries waarvan hun veulen afgespeend is en wanneer ze weer bij elkaar komen dat er gewoon weer bepaald wordt wie de baas is? Het lijkt mij toch dat dat al duidelijk is als ze elkaar nog zo goed kennen :)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:11

Wij mensen willen nogal menselijke trekjes aan paarden geven. Dat is nogal menseigen. Zo ook het herkennen van paarden enzovoort. Gewoon omdat wij dat een mooie gedachte vinden. Ik geloof er niet in.
Mijn tweejarigen staan nu weer bij hun moeders in, en reken maar niet dat ze aardig doen tegen elkaar hoor. Ze zijn 1 1/2 jaar weggeweest, geen welkomsthinnikje of lieve blikken. Nee hoor er ging even bepaald worden wie de baas was en dat waren niet de tweejarigen. Die delven nog steeds het onderspit. En lief knabbelen enzo is er echt niet bij.

Ik ben van mening dat paarden (en vele andere dieren) elkaar niet meer herkennen naarmate tijd verstrijkt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:11

Herkenning qua geur is er wel en zal altijd blijven, maar het kennen van moeder als moeder en dochter als dochter is er niet meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:26

Dat kan ik beamen. Ik heb moeder en dochter, tegenwoordig naast elkaar op stal staan. Ze zijn nu redelijk close, maar dat was in het begin toch echt niet zo. Dochter is in de opfok geweest (op eigen stal). Deze dochter heeft vorig jaar ook een veulen gekregen, en stond afgelopen week voor de box waar dat veulen in stond...geen herkenning meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:33

Ik ken voorbeelden die beide stellingen zouden bewijzen dus durf ik het niet met zekerheid te zeggen.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:38

Ik geloof toch dat die van mij elkaar wel herkenden toen dochterlief als twee en een half jarige weet thuis kwam. Moeders kwam heeeeeeel hard hinnekend achteruit de wei gegallopeerd toen de trailer aan kwam en d'r dochter een keer liet horen dat zij t was. Moeders is anders niet zo onder de indruk, ze zal hooguit d'r hoofd een keer opbeuren om te kijken wat er aan komt. Behalve toen dus.....

Ken ook wel merrie waar veulen zeven weken afgespeend was (maatje had wat verkocht werd) en we 'm weer bij zijn moeder in deden en hij dacht dat ie wel even weer aan t uier kon heeft ie toch wel ff mooi potje klappen gehad. Hij heeft t ook niet weer geprobeerd, dus zeg t maar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:04

Sommige merries gaan meteen weer moederen, andere moeten niets van hun 'veulen'(dan inmiddels al jaarling of twenter) hebben, en weer andere zijn er gezelliger mee dan andere paarden, maar niet meteen weer mama.

Ik heb een 3 jarige lopen die bij haar moeder altijd meer kan maken dan andere, zijn echt vriendinnen. Heb een enter die maar weer bij haar moeder is gaan drinken (zoon deed dit ook toen hij bijna een jaar was). En een enter die niet in de buurt van haar moeder kan komen (terwijl dat echt een super mama was), maar die heeft er nu weer een veulen naast lopen.

Die 3 jarige mag ook heel veel met het veulen van dit jaar van hun moeder.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:54

Mijn veulen is twee maanden weg geweest om te spenen en toen hij trug kwam probeerde hij ook nog steeds te drinken (uiteraard mocht dit niet meer van zijn mama) en mams herkende hem ook nog duidelijk.