laatst is er een shetlander veulen geboren! echt een lieverdje! maar zijn moeder(peggy) is kort daarna overleden. er was iets niet goed gegaan en had geen coördinatie meer en ook geen evenwicht. het veulentje is een hengstje(murphy) en staat nu bij meggy. meggy is ook een kind van peggy. Meggy is ronduit 2 á 3 jaar. murpy loopt er wel achter aan en drink al heel goed veulenmelk! maar ik heb nog een vraagje .. wanneer kun je beginnen met longeren van murphy? hij is nu ong. 2 maanden oud maar ik denk dat we pas bij 2/3 jaar kunnen beginnen
Lieve TS, ik hoop dat dit veulen niet van jou zelf is.
Een veulen laat je een veulen zijn. Lekker op de weide laten en over een jaar of 3 maar is weerkijken.
Snap niet waarom je dit vraagt?
wiske23
Geplaatst: 14-06-10 15:46
Bedoel je longeren met zadel of zonder ??????
jes_sira
Geplaatst: 14-06-10 15:57
Ik heb begrepen dat het echt heeeeeeel erg slecht is om voor 2,5 jaar te longeren. Rondjes lopen is niet natuurlijk en zal de niet uitgegroeide gewrichten e.d. zeker geen goed doen.
Niet doen dus!!
Daarbij, laat het kind lekker kind zijn met leeftijdsgenootjes. Werken hoort daar niet bij.
Britt_S
Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-10 17:26
nee wij willen ook nog niet longeren met het veulen! hij mag lekker op de wei blijven maar ik wist niet vanaf welke leeftijd het mag
Je schrijft het erg vaag op in je openingspost. Ik zou ook denken dat je nu al wilt gaan longeren en zo. Zet het beest lekker weg, en kijk over 2,5 jaar maar eens verder!
Tat_jana
Geplaatst: 14-06-10 17:29
het veulen krijgt al een domper omdat zn moeder is overleden.. heeft met 2 maanden eindelijk zelf een beetje zijn spieren en kunnen onder controle, en zijn baasje denkt al aan longeren ?
ik mag toch hopen da je daar nog MINIMAAL 3 jaar mee wacht. en hem op de simpele dingetjes als voetje geven, en mee lopen niets gaat leren ?
Britt_S
Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-10 17:42
ja ik denk niet dat ze al gaan longeren want dat kan zo`n beestje nog helemaal niet! hij staat nu op een best grote wei en we wandelen er ook mee tussen de weilanden door en dat vind ie egt geweldig!