Dekking van een merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jelliej93

Dekking van een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 18:31

Halloo mensen,,

ik heb een vraagje, als mijn merrie naar de hengst gaat en dat is woensdag donderdag word ze geinsimineerd, kan je dan zondag wedstrijd starten ?:O

Dank u dank u

flettie

Re: Dekking van een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:33

Persoonlijk zou ik het niet doen.
Stress of spanning (vanwege het wedstrijdrijden) kan een reden zijn waardoor het eitje zich niet innesteld in de baarmoeder.
Liever wachten tot je de 16-18 dagen scan hebt gehad en zeker bent dat ze drachtig is.

amberchen22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:55

Persoonlijk zou ik het niet doen too

Jelliej93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:36

amberchen22 schreef:
Persoonlijk zou ik het niet doen too

Precies om dezelfde reden of om een andere reden ? ik heb dit namelijk nog nooit mee gemaakt hoor hahaha, hoe lang duurt dat innestelen want ik heb gehoord dat je op 16 tot 18 dagen scan al een klein diertje kan zien,, ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:39

Bij vrouwen kan het ook een dag of 4-5 duren voordat het ingenesteld is, en daar kun je flink last van hebben. Ik zou het niet eerlijk vinden naar het dier toe om dan toch wedstrijd te gaan rijden, sla gewoon een keer over!

Jelliej93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:03

kleinvosje schreef:
Bij vrouwen kan het ook een dag of 4-5 duren voordat het ingenesteld is, en daar kun je flink last van hebben. Ik zou het niet eerlijk vinden naar het dier toe om dan toch wedstrijd te gaan rijden, sla gewoon een keer over!

dat begrijp ik wel ik stel hier alleen maar die vraag, dus het heeft niet met niet eerlijk te maken,, ik vraag alleen hoe dat zit !

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:18

Ik geef toch ook antwoord op die vraag, het zal waarschijnlijk een dag of 4-5 duren, en dan zit je al op de wedstrijddag...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:46

Met 16-18 dagen zie je nog geen klein beessie. Hoogstens een eicel wat zich al opgedeeld heeft:
Afbeelding bron: Wiki
Dan kun je nog een keer scannen rond de 30 dagen:
Afbeelding bron: Wiki
En nog eens rond de 3 maanden.

Of het wel of niet eerlijk is tegenover de merrie is een keuze die je zelf moet maken. Het is alleen bekend dat een dergelijk iets als wedstrijd rijden (wat spanning/stress kan veroorzaken) niet bevorderlijk is voor het innestelen van het eitje. Met het gevolg dat je merrie dus niet drachtig blijkt te zijn.
En het is aan de eigenaar of je dat risico wil nemen of niet. Ik heb het destijds met mijn merrie in ieder geval niet gedaan.

Jelliej93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 01:05

Okee nou jaa iig bedankt voor de tips, ze is vanavond bij de hengsthouderij gebracht en morgen word er dus al gekeken, voor de rest heb ik besloten mijn wedstrijd af te zeggen. die scan dat ik dacht van dat kleine beestje dat kwam van de buurvrouw van mijjn paard die zei dat namelijk.;) bedankt !