Kan je bij een veulen al het karakter bepalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samloes

Kan je bij een veulen al het karakter bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 10:18

We hebben besloten om langzamerhand weer op zoek te gaan naar een fjord! We hebben een lieve fjordenruin gehad, is helaas paar jaar geleden overleden, maar de liefde voor dit geweldige ras blijft en we willen er uiteindelijk toch weer een fjordje bij.

Mijn vraag is of je bij een veulen al kunt zien hoe het karakter is, of het aan makkelijk, rustig fjordje is of een pittig ding.
We willen het liefst een jong fjord, zodat we hem/haar helemaal naar ons hand kunnen zetten.

Igor, onze overleden fjord, hebben we als 2 jarige gekocht en heeft vanaf dag 1 nooit een stap verkeerd gezet, nooit pittig of eigenwijs geweest. Zijn vader was Drageset. De fokker waar we hem kochten, kon met zekerheid zeggen dat Igor een supermakke beer was.
Maar hij was dus 2 en kun je dit ook al zijn bij een veulen of jaarling?

skyline

Re: Kan je bij een veulen al het karakter bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:21

Ik denk dat je het met karakter niet helemaal kan bepalen.
het ligt er lijkt mij ook wel aan hoe je hem opvoed.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:23

Karakter kan je al duidelijk zien.
Mijn jaarling heeft ook duidelijk een erg makkelijk karakter en is erg mensgericht en ze staat met 3 andere waarvan je ook duidelijk merkt wat voor paardjes het zijn.

En even naar het berichtje hier boven.
Met opvoeding verander je een karakter niet.
Maar het karakter heeft invloedt op de opvoeding.
Sommigen jaarlingen zijn heel dominant en dat heeft gevolgen voor de opvoeding en als je de opvoeding goed doet dan houdt je het karakter in bedwang.
Mijn jaarling is heel makkelijk en vindt alles leuk en aardig en ze zal ook nooit over je heen lopen dat heeft ook gevolgen voor de opvoeding.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 10:34

je moet denk ook wel mazzel hebben met kopen, maar het scheelt al als je aan een jaarling al een beetje kan zien hoe zijn karakter is.

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:49

Heb Faira gekocht toen ze een half jaar was en is nu ietst meer dan een jaar. Was heel aanhankelijk toen ik daar kwam kijken, was gelijk verliefd.

Nu weet ik wat ik aan haar heb, en zij weet wat ze aan mij heeft.
Zal bij mij geen stap verkeerd zetten, probeert natuurlijk nog wel wat uit maar ze zijn jong en willen wat!
Wanneer ze ontsnapt zal ze altijd terug komen..

Ik denk dat je het vooral met opvoeden kunt bepalen en je eerste ontmoeting.. wat jou indruk is van het paard

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:59

Ik denk gedeeltelijk..
Ligt denk ook een beetje aan de leeftijd van het veulen.

Ik deed 1 merrie die voor de fok was, er stond nog een andere merrie die ook voor de fok was.
Haar veulens waren aan het begin schuw en bleven zoveel mogelijk uit je buurt.
Toen ze ouder werden kwamen de meeste wel wat meer naar je toe maar niet allemaal.
1 veulen (is nu 3) vind het nu heerlijk om aandacht te krijgen en is ook graag bij mensen in de buurt.
Zijn oudere zus hield er niet van en dat is ook nooit veranderd.

De veulens die uit de merrie kwamen die ik deed waren gelijk al heel sociaal.
Bij het laatste veulen heb ik de naam verzonnen, namelijk de naam harry.
Geen mooie naam maar het past gewoon bij hem, hij was als veulen lief en lomp en dat is hij nu nog steeds :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:01

Je kunt het zeker wel zien bij een veulen, bijvoorbeeld aan de reacties op onbekende dingen.
Ik heb met verschillende veulentjes gewerkt en vanaf het moment dat ze hun eerste halstertje om krijgen, kun je al een beetje inschatten wat voor karaktertje hij heeft.

Maar dit kun je ook nog heel sterk beïnvloeden met je eigen gedrag, met de opvoeding.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:02

ik dacht meteen aan karakteranalyse, hier iemand op bokt die dat doet.
Is natuurlijk onmogelijk om bij alle veulens die mogelijk zijn dat te doen, ben je veel geld kwijt ;)
Maar ik zou zeggen, kijk rond, kijk waar je een klik hebt, zoiets komt 'vanzelf' zegmaar :)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:06

Bij mij op stal staat ook een veulen. Die heb ik enorm zien veranderen op een jaar tijd. Het zal wel vrij typisch en logisch zijn hoor, maar in het begin was ze druk druk druk! Steigeren, bokken, lastig, ..
Het was echt een rollercoaster. Toen ze er net was vond iedereen haar natuurlijk lief en schattig en die rol nam ze ook heel goed op zich hoor, maar enkele maanden later was het een klein kr*ng! Nu is ze weer helemaal veranderd, positief dan. Natuurlijk doet ze soms nog wel eens domme dingen en maakt ze zich wel eens druk bij dingen die ze niet kent, maar haar baasje is er nu wekelijks enkele dagen mee aan het wandelen, balkjes stappen in de piste, .. en je zou haar toch niet meer herkennen!
Het kan dus inderdaad best nog wel veranderen. Natuurlijk komt dit ook door de ervaringen van het jonge dier. De eerste keer een halstertje is voor sommigen een hele uitdaging, maar ook hier wennen ze aan. Zo zijn er vele stappen in het jonge leven :)

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 13:12

De eerste indruk is dus heel erg belangrijk, komt het gelijk naar je toe, nieuwsgierig of juist de kat uit de boom kijken. Denk dat ik ook toch wel naar de ouders moet kijken, zij bepalen toch ook het karakter van het veulen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:15

Het is wel zo, dat een veulen dat gelijk naar je toe komt en waar de andere voor weiken, inderdaad nieuwschierig maar misschien ook juist dominant is ;)

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 13:21

Hoe meer ik er mee bezig ben, des te meer verlang ik naar een jonkie! Ze zijn ook zo knuffelig! Als we besluiten om een jonge fjord te kopen, dan neem ik gewoon een fjordenkenner mee, in ieder geval iemand die veel ervaring heeft met jonge paarden en bij een eerste ontmoeting al wat kan vertellen over het paard.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:25

Ik vind zeker dat je al wat karakter kan bepalen bij een veulen. Ik merk het hier ook met de veulens dat de karakters toch wel al verschillen en dan bedoel ik met of een heel gemoedelijk veulen, of toch een veulen dat wat pittiger is.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:20

Mijn ervaring is ook weer dat de veulens die al heel braaf lijken en snel bij je staan later nog wel eens rakkertjes zijn die er wel durven te zijn!! Dus wat dominanter..
Verkijk je daar niet op..

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:11

tja Britt was een pittig ding als veulen tot twenter
steigeren, bijten (meer uit nieuwschierigheid nooit gemeen)
vandoor willen gaan. maar ik heb haar goed de kop ingedrukt.
nu is Britt bijzonder makkelijk, mijn nichtje van 10 rijd er zo mee weg.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 02:20

ik vindt dat je met het paard een klik moet hebben maar wat vooral belangrijk is is dat het paard ook een klik met jou heeft