Hulp bij veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Hulp bij veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 10:16

Ik heb geen idee of het hier goed staat, maar ik hoop het.

We zitten met een probleempje, namelijk het volgende.
Ons(mijn beste vriendin & ik) hadden een verzorgpaard, maar dat ging vorig jaar weg. Een maand geleden was ze gelukkig wel weer terug, maar we hadden geen tijd om naar haar terug te gaan.
Dus toen ik gistermorgen langs het weiland fietste op weg naar school, en haar naam riep, keek ze op, en kwam er een veulentje achter haar vandaan!
Dus we hebben gistermiddag tijd gemaakt, en zijn gaan kijken. Van de eigenaar mochten we ze zelfs weer verzorgen!
Het is dus een merrietje, maar ze heeft nog geen naam.
De eerstvolgende keer dat we gaan, vragen we meteen van wanneer dat ze is, want dinsdag had ze het veulen volgens mij nog niet.

Nu wilden we dus eigenlijk, omdat Astrid(de moeder) weer terug is, zo veel mogelijk naar haar toe gaan, omdat we haar echt gemist hebben.
Maar het probleem is, we weten niet zo veel over wat je met veulens moet doen.
Het enigste dat we eigenlijk weten is dat de moeder soms agressief gedrag kan vertonen doordat ze haar veulen beschermt, en dat, als de moeder je vertrouwd en niet vijandig is, het veulen dat vanzelf ook gaat doen.
Maar we weten verder niks.
Wat moeten we nou doen als we Astrid staan te poetsen en het veulentje komt opeens om aandacht vragen, of wat moeten we haar geven als we Astrid ook iets geven(qua brokjes, snoepjes etc).
En wat moeten we absoluut niet doen?

Ik wil dus rampen of opdringerige/agressieve paarden voorkomen, dus daarom vraag ik advies voordat we weer naar ze toe gaan, zodat we voorbereid zijn.

Quir

Re: Hulp bij veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:02

Gewoon lekker de merrie poetsen en als het veulentje eens nieuwsgierig komt kijken, haar ook gewoon aandacht geven (mits de merrie het toelaat). Na een tijdje kan je het veulentje ook gewoon eens poetsen, vinden ze alleen maar leuk en fijn en zo krijgen ze ook vertrouwen in jullie.

Als het veulen zelf komt, krijg je echt geen agressieve paarden hoor. De merrie kan inderdaad wat verdedigend doen, maar als het veulen gewoon komt kijken en de merrie vind het goed. Kan je gewoon beide lekker aandacht geven. :j

Veulen beter niet te veel snoepjes/koekjes geven, hebben die kleintjes heel snel door en kunnen opdringerig worden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 11:10

Bedankt.
Ik denk wel dat de merrie ons toelaat(vooral mij), omdat ze altijd heel goed op ons gereageerd heeft, en omdat wij eigenlijk ons om haar bekommerden, toen de eigenaar dat niet deed. En ze is altijd al blij geweest met aandacht.

Bedankt voor je tips, we zullen er zeker wat mee doen ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:26

Soms herken je en merrie niet weer, als ze een veulen heeft!! Een hele lieve merrie kan veranderen in een feeks. Wees dus voorzichtig en neem niet aan, dat ze nog net zo is als voorheen.

kurida1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:45

gewoon eerst de merrie aandacht geven en veder ben ik het met Quir eens.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 17:52

Johanna59 schreef:
Soms herken je en merrie niet weer, als ze een veulen heeft!! Een hele lieve merrie kan veranderen in een feeks. Wees dus voorzichtig en neem niet aan, dat ze nog net zo is als voorheen.

Gelukkig is Astrid nog hetzelfde. Ik ben vandaag even naar ze toegeweest, en ze liet me rustig toe in het weiland, en ik heb haar ook even gepoetst.
Ik mocht zelfs aan haar veulentje komen, dus als ik maar vaak genoeg even langs ga, vertrouwt ze me zo weer 100%