[H][KWPN] Hengst voor Nassau x Enrico x Heidelberg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen85

[H][KWPN] Hengst voor Nassau x Enrico x Heidelberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:24

Ik ben zeer benieuwd welke hengst jullie bij onze merrie vinden passen.
Het gaat om Zenith (http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=261826) een 6-jarige KWPN Ster merrie
Ze komt uit de Nomia-stam, merrielijn 54, fokfamilie 13, (http://www.paardenfokken.nl/marelines/m ... lineid=108) dit is dezelfde stam als o.a. de KWPN hengst Astrello (v. casantos uit Estrella ster, pref, prest) van Ramiro)

Zenith is 1.69 m, donkerbruin zonder aftekeningen en momenteel L-springen.

Ze komt uit een goede moederlijn met veel sportpaarden en (verder terug in de lijn) enkele goedgekeurde KWPN hengsten.
Haar eigen moeder (Joli Coeur) is KEUR en Nederlands kampioen geweest bij de keur-merries op de UTV. (zo heette de NMK)

Haar grootmoeder (Wolandria (preferent prestatie) is moeder van 1 internationaal springpaard, een 2e bez. hengst en twee Z-springpaarden (waarvan 1 ook Z-SGW)

Helaas heb ik nu even geen standfoto tot mijn beschikking, die zal ik nog even opzoeken.
Maar ze is niet voor niks ster geworden, dus qua exterieur en stand is er niets op aan te merken. Ze heeft ook drie correcte gangen.

BB springen:
Afbeelding

Centrale keuring Overijssel:
Afbeelding

http://www.melissen.nl/orig/080708-Zenith09.jpg

De merrie heeft zelf een beetje een koel karakter, ondanks de hoeveelheid bloed (55,68%). Ze kan wat traag zijn in het achterbeen.
Heeft wel heel veel vermogen op de sprong en springt altijd mooi in de manieren met bascule en de schoft omhoog.

Wat ik aan haar zou willen verbeteren is het volgende:
- Scherpte, het veulen mag wel wat "rilleriger" zijn
- Hard en droog beenwerk. Op de centrale keuring kreeg ze terecht de opmerking dat het beenwerk wat grof en broos is.
- Maat is goed, een hengst hoeft niet perse ter vergroten. Ook een verkleinende hengst ben ik niet bang voor aangezien deze lijn altijd wel vrij grote nakomenlingen geeft.
- Meer bloed, ik zou zelfs wel een volbloedhengst durven gebruiken.
- Wat meer lossigheid in het lichaam. Ze heeft zelf wel voldoende lengte en rek, maar zou in beweging wat meer souplesse mogen hebben.

Wij gaan eigenlijk niet voor een bewezen hengst. Vooral in verband met het dekgeld. Ze is er wel de merrie naar om dat een keer te doen, maar ik wil eerst weten wat voor veulens ze geeft. Dekgeld is dus maximaal € 900,-.

Nou, kom maar op, ik ben zeer benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 23-06-10 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

marije1987

Re: [H][KWPN] Hengst voor Nassau x Enrico x Heidelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:14

Wat dacht je van Warrant? Heeft naar mijn weten goed beenwerk, bloed zat, veel houding en lossigheid en goede bewegingen. Ik heb hem voor mijn Silverstone merrie gebruikt en was erg blij met het resultaat. Zij mocht ook wat langer in het lijf, wat meer houding en souplesse hebben en dat zie ik in het veulen allemaal terug.

Succes met je keuze in ieder geval!

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 13:50

Warrant zou een optie kunnen zijn. Dekgeld is € 850,-
Voor zover ik kan vinden op internet geeft hij mooie bloederige veulens. Hmm interessant. Ik zou zelf waarschijnlijk niet aan hem gedacht hebben.

Edit: Wel schrikbarend veel vos kleurige veulens. Aangezien de vosfactor ook al behoorlijk in de merrielijn zit weet ik het niet helemaal.... Jaja ze zeggen een goed paard heeft geen kleur, maar vos heb ik echt helemaal niks mee. (sorry voor degene die dat wel mooi vindt)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:44

Haha ja dat kan ik niet ontkennen, weet niet of je die van mij al had gezien, maar die is ook vos ;) En er is hier ook een topic op Bokt en daar zitten ook veel vosjes in..

Misschien dan een andere Nr Uno zoon? De houding en lengte komt namelijk van Nr Uno..

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:32

We zitten nu zelf te denken aan Albaran xx van de watermolen

Citaat:
Albaran xx is een zoon van Sure Blade xx. In de vaderlijn komen we hengsten tegen als Relic xx en Fair Trial xx. Beide zijn in de KWPN-fokkerij bekend als de vader van respectievelijk Pericles xx en Courville xx die beide op grond van hun vererving het preferentschap behaalden.
Moeder Araqueen xx is een dochter van Königsstuhl xx. Overovergrootvader aan moederskant is Pantheon xx. Pantheon xx is ook een lange periode in de KWPN-fokkerij ingezet en daarvoor het keur predikaat verwierf.

Bovenstaand een quote van de KWPN site.

Het leuke is dat Fair Trail xx door deze combinatie in het veulen zowel van moederszijde als vaderszijde voorkomt. Zenith heeft zelf ook al vrij veel bloed, vooral in de afstamming van Indoctro (nassau) is veel volbloed te vinden en achter de hengst Enrico vind je dit ook terug.
Verder komt de hengst Hyperion xx nu meerdere keren voor in deze combinatie. Die hengst is ook terug te vinden in het pedigree van o.a. Lucky boy xx. Fair Trail en Hyperion komen allebei van vaderszijde voor in pedigree van ladykiller xx.

Dus in de 8e en 9e lijn pas ik hiermee lijnenteelt toe op een paar heel beroemde volbloedhengsten.

Ben zeer benieuwd wat jullie vinden van de combinatie Albaran en Zenith!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:05

Zou je dan niet veel bloed krijgen? Het veulen dat eruit komt zal zeker niet lui zijn! ik heb niets tegen volbloedinbreng maar er zijn nog andere volbloeden die ook erop kunnen passen?

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:14

De merrie heeft ook al vrij veel bloed, maar is soms echt een tikkeltje traag en ook best zwaar voor zo'n bloed-merrie.

ik wil graag een echt scherp paard fokken, daar kan ik zelf het beste mee overweg onder het zadel.

Heb ook numero uno zonen overwogen, maar vind het wel leuk om wat anders te proberen. Numero uno bloed zie je al zoveel.

Heeft iemand nog andere suggesties?

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:28

Ik heb een jaarling nakomeling van Albaran gezien, deze was voor de verkoop. Hij heeft echt meer dan een half jaar voor onder de dekprijs te koop gestaan, incl. rontgen keuring... Totaal niet commercieel interessant dus.. De jaarling was overigens heel mooi (zeker voor een jaarling), maar miste het nodige bloed wat ze dachten te gaan krijgen door Albaran op de merrie te zetten..

Wat vind je van de onlangs ggk hengst Spartacus (Stakkato x Grannus)? :) Hengst met een enorm vermogen, goede reflexen en een enorm achterbeengebruik. Vererft grote nakomelingen met veel ras en bloed.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:53

Weet je ook uit wat voor merrie die Albaran kwam? En sowieso is een jaarling lastig verkopen dus misschien heeft het daar ook wel wat mee te maken. Ik heb ook al wat Albaran veulens gezien en was eigenlijk wel enthousiast over de bloederigheid en vooral hoe mooi ze allemaal zijn.

Ja, spartacus werd me ook al door iemand anders genoemd. Ik weet niet waarom, maar wordt niet metteen helemaal enthousiast. Ik ben zelf niet zo'n fan van Grannus bloed, maar stakkato is wel erg gewild. Zou wel eens wat veulens willen zien. Op zich vind ik het zelf wel een heel goed paard!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:02

Heartbreaker- bloed is ms wel interessant; Bodinus(padinus) of Zambesi . Dat bloed geeft veel scherpte. Van Zambesi weet ik dat hij erg mooie veulens fokt. Padinus deed dat ook, al kun je er nu moeilijk nog sperma van krijgen.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:36

Hier mag een slotje! Hoe eigenwijs ook: ik heb toch mijn eigen gevoel gevolgd en gedekt met Albaran xx. Merrie is inmiddels drachtig gescand!

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:49

Albaran xx geeft goede veulens. Een goede keus. De nakomelingen hier zijn ontzettend cool in de kop, maar toch minder luxe dan je zou verwachten van een volbloed vader. En wel zeer goed beenwerk.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:43

Hoi Siri! ik zag inderdaad op jullie site al dat je ook veulens van Albaran hebt. Heb je nog meer foto's? Ben wel heel benieuwd!

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:53

als je graag een spring veulentje wilt is Nummero Uno misschien wel wat.

kijk op: www.hanshorn.nl > Hengsten > Nummero Uno.

veel succes ermee.

ps. de merrie van mijn tante is er ook mee gedekt. ze is nu 3 weken drachtig ik hoop op een mooi springveulentje!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:17

Hanneke_Inka schreef:

kijk op: http://www.hanshorn.nl > Hengsten > Nummero Uno.

veel succes ermee.

ps. de merrie van mijn tante is er ook mee gedekt. ze is nu 3 weken drachtig ik hoop op een mooi springveulentje!!

Bedankt voor het meedenken, maar de merrie is inmiddels al drachtig :)

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:06

Nicole288 schreef:
Hanneke_Inka schreef:

kijk op: http://www.hanshorn.nl > Hengsten > Nummero Uno.

veel succes ermee.

Bedankt voor het meedenken, maar de merrie is inmiddels al drachtig :)

Graag gedaan! ;) :D van welke hengst?

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:25

van albaran xx een volbloedhengst

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:33

Carmen85 schreef:
van albaran xx een volbloedhengst

ik had je mailtje gezien! mooi beesie hoor!!