Wat vragen over de dekking tinkermerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nolanlover

Wat vragen over de dekking tinkermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 22:35

Hallo,
Ik wil mijn merrie van 18 ( in goede conditie en kerngezond) graag laten dekken.
Maar nu heb ik een aantal vragen:

1. Ik laat de dierenarts haar eerst helemaal controleren, om te kijken of het nog kan, maar weten jullie specifieke dingen waar op gelet moet worden?

2. Verder is de merrie als ze bij mijn ander 2 paarden staat (tinker ruin en een jaarling trekpaard hengst) niet hengstig.
Maar wanneer ze bij een nieuw paard komt wel. Kan ik er op een of andere manier voor zorgen dat ze weer regelmatig hengstig wordt?
Of komt dat vanzelf als ze bij de hengst staat?

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen.

En begrijp me niet verkeerd, ik wil alleen het beste voor mijn paard en als het niet gaat dan gaat het gewoon niet.
Bij mij gaat de gezondheid van m'n paard voor, daarom vraag ik deze vragen ook. Ik wil gewoon goed geinformeerd zijn!

Groetjes Hilde

fjordnina

Re: Wat vragen over de dekking tinkermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:26

Wat belangrijk is om te weten is of dit haar eerste veulen wordt. Zo ja, dan zou ik mezelf heel goed achter de oren krabben of het nog wel verstandig is. Een dracht is al een zware belasting voor een merrie, maar als ze ouder zijn wordt het extra zwaar. Over het algemeen wordt dan ook een richtlijn aangehouden van een jaar of 14 om een merrie voor het eerst te laten dekken. Is de merrie ouder dan worden de risico's groter en de kans op dracht kleiner.

Waarschijnlijk is je merrie wél hengstig, maar laat ze het niet zien. Een hengst weet echter exact het juiste moment te bepalen. Dek je via KI dan is dmv scannen vrij gemakkelijk het juiste moment te achterhalen.

Als je besluit het toch te doen zou ik je in ieder geval aanraden om je merrie sowieso te laten scannen zodat je ook kunt bekijken of cystes of andere narigheid een dracht kunnen belemmeren.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 10:23

Ze wordt zoiezo helemaal nagekeken. We weten niet of dit haar eerste veulen wordt, ze is op haar 12 uit Engeland gekomen.
Dus ik zal goed overleggen met de Va

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 16:36

Verder niemand?

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:33

op mijn vorige stal is er ook 1 geweest met een merrie van 18 jaar die toen haar 1ste veulen kreeg dit is zeer goed verlopen 2 jaar later had ze haar 2 de veulen...uiteindelijk 2 succesvolle veulens en goede bevallingen wel is dit per paard verschillend gewoon da vragen of jou merrie nog geschikt is.
dit paard waar ik over praat is vorig jaar op 33 jarige leeftijd overleden dus het kan wel.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 07:35

fjordnina schreef:
Wat belangrijk is om te weten is of dit haar eerste veulen wordt. Zo ja, dan zou ik mezelf heel goed achter de oren krabben of het nog wel verstandig is. Een dracht is al een zware belasting voor een merrie, maar als ze ouder zijn wordt het extra zwaar. Over het algemeen wordt dan ook een richtlijn aangehouden van een jaar of 14 om een merrie voor het eerst te laten dekken. Is de merrie ouder dan worden de risico's groter en de kans op dracht kleiner.

Waarschijnlijk is je merrie wél hengstig, maar laat ze het niet zien. Een hengst weet echter exact het juiste moment te bepalen. Dek je via KI dan is dmv scannen vrij gemakkelijk het juiste moment te achterhalen.

Als je besluit het toch te doen zou ik je in ieder geval aanraden om je merrie sowieso te laten scannen zodat je ook kunt bekijken of cystes of andere narigheid een dracht kunnen belemmeren.

Heel mooi, goed, duidelijk antwoord. :)
Wilde dit ook al allemaal in een reactie zetten, maar jij hebt het al duidelijk gemeld voor TS.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 23:04

Bedankt voor de reactie's. De dierenarts is gister geweest en volgens hem kan het nog makkelijk. We gaan nu kijken welke hengsten bij haar zouden passen. En dan bij het dekken is de dierenarts ook aanwezig. Hij zal de rest van de dracht dan ook begeleiden. Dus ik hoop dat het allemaal goed gaat!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:12

ik wens je heel veel succes hoop nog ff te horen of het gelukt is..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:14

nolanlover schreef:
Bedankt voor de reactie's. De dierenarts is gister geweest en volgens hem kan het nog makkelijk. We gaan nu kijken welke hengsten bij haar zouden passen. En dan bij het dekken is de dierenarts ook aanwezig. Hij zal de rest van de dracht dan ook begeleiden. Dus ik hoop dat het allemaal goed gaat!

Ga je kiezen voor KI? Want de meeste tinkerhengsten dekken namelijk natuurlijk en ik weet niet of je DA zin heeft om dan mee te gaan ;)

Mits haar algehele conditie in orde is en ze van binnen ook nog goed functioneert en het is niet haar 1e veulen, moet een dracht prima lukken.

De meeste tinkermerries tonen overigens hun hengstigheid wel erg goed zodra ze bij de hengst staan.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:20

Nee, gewoon natuurlijk, aan de hand.
Waarschijnlijk kiezen we voor de hengst Geronimo.
En daarmee hebben we het geluk dat ie in vught staat, dus niet heel ver bij ons vandaan.
Dus dat wil de Da nog wel doen gelukkig