Mijn merrie laten dekken, graag advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalVentjes

Mijn merrie laten dekken, graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:37

Ik heb een 10 jarige KWPN merrie. Ik zou graag een veulentje willen fokken van mijn merrie. Alleen ik wil graag advies, ze is grootgebracht door mensen met de fles. Is het nu verstandig om een veulentje van haar te fokken? Ook zie ik niet goed wanneer ze hengstig is. Er loopt nu een veulen bij haar in de wei waar ze helemaal gek van is maar haar wel op haar plaats zet als het haar even niet zint.

Ik wil graag advies, en niet denk eerst na waarom je een veulen neemt enz. Daar vraag ik niet om ;)

sportfokker

Re: Mijn merrie laten dekken, graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:43

Een merrie die met de fles is grootgebracht, heeft hetzelfde oerinstinct meegekregen als alle andere paarden en daarom zie ik geen reden om er niet mee te fokken. Ze zal net zo'n moeder zijn als andere merries.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:46

Ik geloof niet dat zij moederinstinct zou missen omdat ze zelf flessenveulen is geweest.

Dat je niet goed ziet wanneer ze hengstig wordt kun je op verschillende manieren oplossen, schouwen bij een hengst(je), de DA laten controleren waar ze zit in de cyclus (en evt hengstig spuiten) of naar een dekstation brengen waar ze blijft tot ze gedekt is en waar het allemaal voor je geregeld wordt.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:39

Ik denk niet dat er enig verschil is in het moederinstinct. Wel zie ik een heel groot verschil met
mijn merries die altijd in een kudde geleefd hebben en veulens hebben geboren zien worden en
dan zelf een veulen krijgen en de merries die in een minder natuurlijke kudde zonder werpen gehouden worden.

Vorig jaar nog een merrie gezien die zich werkelijk rot schrok en opstond en wegdraafde
vanwege het ding dat achter haar lag. Na twee minuten viel het kwartje en kwam het moederinstinct boven.
Onze veulens worden in de kudde geboren en dat gaat prima, paardjes zijn gewend aan veulens en geboortes
mee te maken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:58

Het moederinstinct bij een "flessenveulen" is niet anders dan bij iedere andere merrie.

Wat betreft het niet goed kunnen zien of ze hengstig is. Je kan hengstigheid op verschillende manieren controleren, door middel van een schouwhengst(je), door middel van scannen/opvoelen en door je merrie weg te brengen naar het hengsten- of KI station.