veulens veel in de hand vs opfok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

veulens veel in de hand vs opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 16:44

Door sommige topics verbaas ik mij iedere keer weer over de vreemde gedachte dat mensen denken een veulen te kunnen opvoeden. Met opvoeden bedoel ik niet het halstermak maken en het voetjes geven, nee...ik bedoel de wijze levenslessen die een jong paard moet leren en ervaren.

Sterker....er zijn zelfs mensen die het sneu vinden een jong paard/jaarling in de opfok te gooien om er vervolgens "niet meer naar om te kijken".

Mijn mening is: een jong paard hoort te worden opgevoed door andere paarden, in kuddeverband. Alleen zo kan een paard evenwichtig, sociaal en fijn opgroeien. Een paard heeft een kudde nodig, alles wat ze later weten, leren ze in kuddeverband. Om de één of andere bizarre reden denken mensen dat veulens maar het beste "zoveel mogelijk in mensenhanden kunnen zijn" omdat ze dan later "fijne" paarden zullen worden.

Nou....schieten maar!

Cassidy

Re: veulens veel in de hand vs opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:49

Mee eens, voortdurend in handen hebben is niet goed. Maar te weinig ook niet. Dan krijg je paarden die niet weten wat wijken voor druk is, en als je die met drie jaar uit de opfok krijgt, heb je er nog een hele kluif aan om dat weer recht te breien.

Ik snap de mensen niet die een veulen aan huis willen laten opgroeien, met misschien een leeftijdsgenootje erbij. Als je hem inschaart, zorg voor een grote groep, zodat ze niet altijd het piespaaltje blijven, en als ze de baas zijn, dit hopelijk niet altijd blijven...anders heb je - ook na opfok in een groep leeftijdsgenootjes - alsnog een probleem.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:51

Waarom maak je daar onderscheid in? Bij ons staan ze in de opfok, maar komen regelmatig in de hand. Dat wil zeggen, ze kennen halster, meelopen, voetjes geven en een borstel. Zo kunnen ze per veulen eventueel worden bijgevoerd, kennen ze de basis van de omgang met mensen en verder lopen ze dag en nacht in een gemengde groep.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:53

Die van mij is thuis in een groepje opgegroeid, en die maakt het echt prima, hoor. Zij was best dominant, dus ik ben erg blij dat ze in een groep met ook oudere paarden is opgegroeid ipv met alleen maar leeftijdsgenoten.
En ik ken genoeg opgokbedrijven, waar ze regelmatig in de hand worden genomen, echt super.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:53

Ik heb ook gekozen voor opgroeien aan huis vs opfok. Ben toch van mening dat mijn dieren het bij mij het beste hebben. Ik heb 2 merries van 9 , vorig jaar stond er nog een oma bij van 28,2 jaarlingen en nu een veulen. Dat gaat echt super en ze leren heel veel van de merries. Het veulen blijft ook gewoon in de groep ( is nu 2 maanden) als er met de moeder gereden wordt. Gaat prima en ik vind dit natuurlijker dan in een groep van 30 veulens...

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:54

GamblersCup schreef:
Waarom maak je daar onderscheid in? Bij ons staan ze in de opfok, maar komen regelmatig in de hand. Dat wil zeggen, ze kennen halster, meelopen, voetjes geven en een borstel. Zo kunnen ze per veulen eventueel worden bijgevoerd, kennen ze de basis van de omgang met mensen en verder lopen ze dag en nacht in een gemengde groep.

dit snap ik ook niet helemaal waarom echt het ene uiterste of het andere moet zijn.
Met de tijd neem ik ook een veulen en is het ook de bedoeling dat deze in een opfok komt te staan. dat neemt niet weg dat ik zelf er nog wekelijks naar toe zal gaan en dat het veulen nog steeds in de handen komt.. ik denk dat dat per persoon en stal verschillend is..

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:56

Ik ben absoluut voor opfok. En dan idd. een goeie waar ze ook in handen komen, naar de hoefsmid gaan, wormkuur krijgen etc. Helemaal voor hengsten vindt ik het een must, maar eigenlijk ook voor merrie´s. Lekker spelen met soortgenootjes :-)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 17:01

Soms is lezen wel heel lastig he?

Ik schrijf ook niet dat een veulen niet halstermak moet zijn en geen voetjes moet kunnen geven. Sterker nog, dit is een vereiste voor inscharing in een kudde. Immers, ook een veulen moet worden bekapt en ontwormd. Ik heb het over verdergaande opvoeding. De "wijze levenslessen" zoals ik in mijn beginpost opperde.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:08

Ik ben het eens met de TS, toch heeft mijn veulen haar eerste levensjaar niet in een kudde doorgebracht. Het heeft nooit in de planning gezeten een veulen te kopen. Toen mijn D pony alleen zou komen te staan hebben we pas de beslissing genomen om er een veulen bij te kopen. Ik praat het absoluut niet goed dat ze maar 1 maatje had, heb regelmatig getwijfeld of ik niet wat anders zou zoeken voor ze. per 1 juli gaat ze (inmiddels jaarling ;) ) naar een kleine kudde met een ruin van 9 jaar, 2 volwassen merries en een veulen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:13

Mijn jaarling heeft voor mijn idee de perfecte combi.
Hij groeit op in een kudde koudbloeden, met name tinkers (is zelf ook een tinker). In de winter staan ze in een grote opfok stal en mogen ze dagelijks de benen strekken. In de winter komen ze veel in contact met mensen, leren ze aangeraakt te worden, halster om te hebben, mee te lopen aan een touwtje, voetjes te geven etc. In de zomer staan ze in het land met veel minder menselijk contact. Zullen ze het echt moeten doen met elkaar.
Kan niet beter voor mij.

kurida1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:31

ik ben het er ook mee eens dat ze lekker in een kudde moeten staan. wij kunnen ze immers geen paarden gedrag aanleren, en als ze alleen maar in het ergste geval met hun moeder en veder alleen mensen zijn opgegroeid zullen ze later een keer in de wei met andere paarden miss wel in paniek raken omdat ze niet weten wat ze moeten doen (zeg het als ik het fout heb ;) )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 01:47

Ik ben een groot voorstander van veel in de hand komen mits die persoon precies weet wat hij moet aanleren. Meestal is dat niet het geval.
De manier waarop de opfok vaak geregeld is, ben ik al helemaal geen fan van. Jonge paarden kunnen elkaar niet opvoeden, daar zijn volwassen dieren voor nodig.
Een driejarige zomaar uit de kudde plukken en alles binnen drie weken op het beest loslaten, vind ik eerlijk gezegd echt verschrikkelijk.

In het ideale geval zou ik kiezen voor een aantal jonge paarden in een stabiele kudde. Ze daarnaast mentaal en emotioneel alles aanbieden wat ze in hun verdere leven nodig zouden kunnen hebben. Daarnaast ook lichamelijke stimulatie bieden, aangezien dat eigenlijk te weinig is in een groot vierkant weiland.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een paard dat in een stimulerende omgeving wordt gehouden, opgroeit tot een stabieler paard. Daarnaast heeft onderzoek aangetoont dat alle onderdelen van het lichaam zich aanpassen aan omstandigheden waaraan het blootgesteld wordt. Vooral op jonge leeftijd. Het zou dus het beste zijn ze te laten opgroeien op een manier die overeenkomt met de manier waarop je ze later wil belasten. Ik zou dus onder andere de hoeveelheid beweging en vooral de hoeveelheid beweging over harde ondergrond belangrijk vinden voor de ontwikkeling van bot, pees en spier.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:34

Die van lopen in een gemengde kudde. Ik heb 4 paarden thuis staan. Varierend van een 14 jarige, 7 jarige, 4 jarige en een 2 jarige. De 4 en 2 jarige zie je vaak samen spelen. (soms tot mijn wanhoop want bij nat weer ploegen ze de wei) maar ze ruimen snel plaats als de oudere merries naar de drinkton komen of als die denken dat de jongere op een beter stukje gras staan. Wel komen alle paarden elke avond binnen. De 2-jarige komt dus elke avond op stal, krijgt haar biks en hooi en wordt verder 1 keer per week geborsteld en voeten gekrabd. Had ik deze als veulen in een grote opfokgroep gezet en maar zo nu en dan eens in handen komt was deze een onhandelbaar beest geworden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:40

Mijn paarden staan in een groep aan huis. Ik heb nu een tweejarige hengst hier, die bij mij is geboren. Hij groeit dus op in een gemengde groep en komt zo nu en dan in de hand. Hij gedraagt zich netjes bij de mens en weet hoe hij paard moet zijn, dat vind ik ideaal.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:44

dat lijkt me idd een super instelling, maar als ik hoor dat mensen hun jaarlingen verkeersmak gaan maken of dat ze trailertraining moeten doen, zet ik daar wel een beetje vraagtekens bij.

Bij ons op stal staan ze inderdaad in koppels, lekker buiten, iedere dag bij binnen- en buitenzetten in handen, netjes meelopen aan een touwtje dus, voetjes geven voor de smid en normaal meewerken, maar verder: lekker een aantal jaren zelf groot en sterk worden. Ze worden dan op ruim 2,5 zadelmak gemaakt en gaan dan de heel zomer weer op t land. Aan het eind van het jaar waarin ze drie zijn geworden (dus in oktober of november) komen ze 'thuis' en zijn ze klaar voor hun werk. Mijn ervaring: daar komen fijne paarden van die hun werk goed aankunnen en met plezier doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:46

FloortjeM schreef:
dat lijkt me idd een super instelling, maar als ik hoor dat mensen hun jaarlingen verkeersmak gaan maken of dat ze trailertraining moeten doen, zet ik daar wel een beetje vraagtekens bij.

Trailertraining niet, maar ik zet mijn tweejarige zo nu en ook wel op de trailer hoor. Hij weet van jongsaf aan wat het is en loopt er zonder problemen op. Dat is toch wel makkelijker dan wanneer hij als grote jongen niet wil.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:49

FloortjeM schreef:

Mijn jaarling moest verplaatst worden (eerst om naar de opfok te gaan, toen er weer weg omdat die geen ruimte meer had) en had een ontzettende hekel aan de trailer (moest dus gedwongen worden en dat is bij een fors dier echt niet leuk!), nu na drie weken 3x in de week 10 minuten oefenen (geheel zonder druk overigens want anders werkt het niet bij zo'n jong dier) gaat hij er zonder stress op.. Verplaatsen is soms helaas niet te vermijden en dan vindt ik een trailer training wel degelijk erg belangrijk en voorkomt ellende!

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:58

ik ben van mening dat opvok met paarden alleen maar van de zelfde leeftijd geen goed idee is voor een veulen,.. Dan geld alleen de wet van de sterkste en dat is in mijn ogen verkeerd. die van mij is opgegroeid in een gemengde kudde, maatje om mee te spelen en een alfa merrie die haar op der plaats zet. Elke dag in de hand vind ik ook heel belangrijk. Ik denk dat het beter is voor zijn koppie om hem gelijk goed te laten wennen aan mensen. Het is in mijn ogen heel krom om hem in zijn eerste 3 jaar ( zijn basis ) alleen maar om te laten gaan met paarden en dan ineens bruut uit die wereld te trekken en van het paard te verwachten dat hij de rest van zijn leven moet luisteren naar mensen.

FloortjeM schreef:

Hier ben ik het niet mee eens, als je binnen die drie jaar een paar keer per maand met je veulen bezig bent, is het juist heel goed om hem dit soort dingen te leren. Het is een stuk makkelijker om een veulen op een gecontroleerde manier iets te leren dan op later leeftijd wanneer hij veel sterker en zwaarder is,.. Als veulen kan je zulke dingen leren zonder stress, terwijl als hij ouder is het allemaal een stuk lastiger is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:23

FloortjeM schreef:

Nog erger, ik zou het doen als ze nog geen week oud zijn ;) Lekker achter mama aan, veel zien, veel indrukken op doen. Dat gebeurt zowieso al, veulens gaan meestal in de eerste week al mee als mama opnieuw drachtig moet worden. Helaas gaat het dan met trekken en duwen, gelijk een negatieve ervaring, geen raadsel waarom paarden op latere leeftijd moeite hebben met een trailer ;)

Lekker achter mama aan en zoveel mogelijk leren, zoiets als dit:

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... rTLm6wEPXs

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:34

Ik hou mijn jonge paarden in de winter thuis met veel weidegang met oudere paarden en regelmatig omgang met mensen. Zomers het land op met een groep leeftijdsgenoten voor de paardenopvoeding!
Bij mij gaan de veulens 1 of 2 keer met moeders in de trailer en vanaf 6 maanden alleen als zij naar de wei gaan. Nooit problemen mee gehad.
Dat wandelen langs de weg aan de hand met de jonge dieren vind ik helemaal niks. Dat doe ik pas als het dier onder het zadel is met een ouder paard op een rustige dag..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:07

Ik kies liever ook voor opfok thuis. Mijn gemende leeftijd kudde bestaat uit merries (24 jaar - 5 jaar) en veulens/enters of twenters, momenteel is dat een 13 mnd oud hengstenveulen. Spelen gebeurt zowiezo en raarste van is dat de 24 jarige het meeste met hem speelt! Ze staan overdag op de weide en 'snachts op stal. Zo leert de jonge man dat hij rekening moet houden met de dames op de wei en 'savonds moet hij rekening houden als vrouwtje op stal is.
Halster training, meelopen in de hand, gebeurt rond 1 maand oud wanneer wij met merrie en veulen gaan wandelen. Zo leren de veulens al heel veel kennen terwijl ze de veiligheid van mama hebben.
Trailer training gebeurt meestal ook rond 1-2 maand. Dit vind ik heel belangrijk ... er wordt rustig de tijd voor genomen tot dat het veulen min of meer vrijwillig zelf! de trailer op loopt en achterwaarts af loopt.
Leren dat zij benen hebben en deze thuis moeten houden gebeurt vanaf het begin met benen strijken en voetjes vasthouden maar voetjes opnemen doen wij pas (bewust om op te tikken) vanaf 2 maand.
Voor de rest komt er af en toe een zachte borstel aan te pas, meestal op stal met de biks en hoeven uitkrabben doen we alleen na een wandelbeurt.

Zo leren ze beide werelden kennen en de regels die daar aan verbonden zijn en hebt je na 3 jaar een handelbaar jong paard die bewust is van zijn omgeving en de regels van het 'andere' kudde.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:18

Mijn jaarling staat met 4 leeftijdsgenootjes.
Ik ga 4 keer in de week heen lekker los in de wei poetsten wat dingetjes oefenen als achteruit lopen, aan vreemde dingen leren wennen laatst had ik een handoekje mee genomen om haar aan vreemde voorwerpen op haar rug te laten wennen.
Ze kan overgens netjes aan het halster meelopen en ze loopt ook de trailer in en uit.
De weg waar ze langs staat is een 60km weg dus ze went ook al aan autos enz ik rij zelf ook altijd mijn auto voor het hek van de wei. (al kun je die snelheid daar echt niet rijden)
In september (is ze anderhalf ongeveer) ga ik op het americana beenbescherming en een pad kopen en dan vanaf oktober (als ze weer bij stal komt te staan voor de winter) ga ik haar laten wennen aan het om hebben van beenbescherming.
Nu denken jullie arm paardje en straks met 2 zeker al inrijden maar nee hoor ik was zeker tot 3,5. (met 2 ga ik wel al zadelmak maken)
Waarom een paard als hij 3 is ineens met alles overvallen?
Een jong paard op een vriendelijken en speelse wijze vanalles leren geeft veel voordeel voor in de toekomst.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:23

goh hier kan je eeuwen over door gaan lijkt me. Ik prefereer een veulen overdag in de kudde en s avonds gewoon alleen in de stal. De kudde is erg belangrijk, maar ik vind het ook belangrijk dat ze leren functioneren buiten de kudde, op hun eentje.
Ik vind dit de beste manier, omdat ze zo veel leren en zelfvertrouwen krijgen in groep, maar ze leren ook omgaan met de mens en stilletjes aan dat er een tijd is om te werken zeg maar.. Dus ik begrijp beide meningen en volgens mij zijn ze alle 2 even belangrijk..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:32

Het meest ideale is natuurlijk een gemengde groep(edit van gemengde leeftijd. bedoel ik dan, niet hengsten en merries) Maar een absolute voorwaarde vind ik dat er tenminste 1 of meer leeftijds genootjes bij zitten waarmee ze kunnen ravotten. Dat is echt onmisbaar voor een opgroeiend jong paard.

Veel mensen kunnen dat niet bieden en dan is een opfokstal een zeer goed alternatief.
Het wandelen en traillermak maken vind ik onnodig indeze fase.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-06-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:35

je moet het per paard bekijken, onze ruin komt zo uit de hengsten weide en is een evenwichtig dier niet dominant maar ook niet onderdanig. Hij is het ideaale paard geworden :)

nu is onze merrie een heel ander verhaal die is erg dominant dus die heeft tot dr 2 de in een gemixte groep gestaan met verschillende oudere merries daar heeft ze erg veel van geleerd. Nu staat ze aan huis wordt elke week geborsteld veel verschillende mensen komen haar even bekijken etc dit puur omdat ze heel erg eenkinnig is tot in het extreme. Nu zie je haar opbloeien van de vreemden en komt ze zelf naar het draad. Ze was geen paard geweest voor een opfok waar alleen leeftijd genoten zijn met haar 1.70 en en dominantie was dit alleen maar verergerd.
O ze staat nu bij haar beste maatje een oudere ruin maar gaat ook vaak alleen even weg en accepteerd dit nu ook.