Informatie Noordzweeds paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Informatie Noordzweeds paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 16:03

Hoi,

Mijn huidige paard (kwpn) is helaas blijvend geblesseerd en gaat daarom met vervroegd pensioen, We gaan verhuizen naar een andere pensionstal waar hij lekker zomer en winter in een groep de weide op kan. Waarschijnlijk ga ik volgend voorjaar een nieuw paardje kopen deze komt dan op de dezelfde pensionstal zodat ik ze beide kan verzorgen. Ik heb dus driekwart jaar om eens rustig op zoek te gaan naar een nieuw paard. Nu valt mijn oog op het Noordzweeds paard, eigenlijk omdat ik na altijd dressuren lekker buiten wil rijden en ik vind ze ontzettend mooi. Op de nieuwe stal zijn er heel veel ruiterpaden waar ik lekker kan rijden. Ik zoek dus een paard die wat nuchter is van karakter (niet zo'n heel spooky, heet paard) en waar ik wat basis dressuur mee kan rijden (geen wedstrijden), en liefst een met sterke benen en goede gezondheid (ik weet daar moet je geluk mee hebben, maar in het ene ras zitten nu eenmaal meer gebreken dan het andere). Kortom een fijn maatje waar ik lekker mee de natuur in kan trekken.......... Wie heeft ervaring met het Noorzweeds paard (ik ken een website van een stal die ze heeft, maar vind het nog wat vroeg om hen aan te schrijven aangezien ik komend jaar wil kijken hoe mijn paardje het in de weide doet, of het financieel gaat lukken etc.) Dus iedereen die mij nog meer informatie kan geven over dit ras, over karakter, gezondheid etc. doet mij een groot plezier!!! Oja als iemand nog andere rassen weet die geschikt zouden kunnen zijn voor wat ik zoek, ik sta nog overal voor open, dus hoe meer informatie hoe beter ik een goede keus tzt. kan maken.
Alvast bedankt, groetjes

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 06:43

Bij mij was een vrouw wezen kijken, omdat ze een paardje wou en het liefst een noordzweeds of een highlandpony.
Hier ging ik met een groep andere highland pony's een bosrit maken van 2,5 uur.
Deze pony is +- 1.44.
Afbeelding
Heb er zelf ook 1 van 2 jaar en die gaat +- 1.50 worden denk ik.
Dit is die van mij:
Afbeelding

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 16:50

Hoi,

Bedankt voor je reactie! Wat een leuke mooie pony's, ik heb ze nog nooit eerder gezien!
Hoe is over het algemeen het karakter?
Ik vind de stokmaat wat aan de kleine kant (dat vind ik van de Noordzweed al beetje met ong. 1.55).
Kun je hier als volwassene van 1.69 m. en ongeveer 68 kilo gewoon op???

Vind ze er erg leuk uit zien, ik hou wel van dat type!

Groetjes,

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:20

Ik ben zelf 1.70, en dat kan makkelijk toch? Ze zijn vrij stevig gebouwd. En die waar ik op zat was ongeveer 1,44 en dat kan ook makkelijk.
Hier een site over het ras:
http://www.highlandpony.nl/index.htm

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:01

Ik ben zelf ook helemaal gek van het Noordzweedse paard.
Helaas heb ik er zelf nog niet 1 maar ben me ook aan het oriénteren.
Ik heb zelf een friese ruin van net 8jaar. Ikzelf ben 1,63 en hij is 1,65.
Ik zou juist graag iets kleiners willen om ook op buitenrit te kunnen zodat als ik genoodzaakt ben om af te stappen dat ik er dan ook weer opkom.
Nu stap ik via een grote poetskist op. Bovendien schiet mijn paard met tractoren en grote vrachtwagens helemaal in paniek en wil ik ook eens een ontspannen ritje kunnen doen. Helaas zijn de Noordzweedjes best wel aan de prijs voor recreatiepaarden (vind ik dan)
Wel schijnen het zeer sterke paarden te zijn die imuum zijn voor de meeste paardenziektes. Jij hebt zeker op de site van Castelein gekeken?
Jammer dat er niet nog wat meer importeurs in Nederland zitten. Ikzelf kom helemaal uit het hoge noorden en naast de hoge aanschafprijs van zo`n paard zullen dan ook nog eens keuringskosten en vervoerskosten komen. Maar ooit komt er 1 bij. Zeker weten :j
Nog een tipje. Moet je eens op Nordsvensk zoeken op afbeeldingen of op youtube :~

Groetjes!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 16:56

Hoi Claudia78,
Klopt ik heb de site van Castelein gezien en vind ze ook geweldig. Ben ontzettend benieuwd hoe het is om op te rijden.....! Ben ook heel benieuwd in hoeverre ze dressuurmatig gereden kunnen worden, niet dat dat heel belangrijk is maar b / L gewoon om te trainen lijkt me wel leuk (B zal zeker geen probleem omdat ieder paard dat wel aankan). En verder inderdaad heerlijk buitenrijden. Heb inmiddels heel wat rassen bekeken maar kom steeds bij dit paard uit.
Heb even in je profiel gekeken je hebt een mooie fries! Ook ik vind de stokmaat van de Noordzweed een mooie maat, ben zelf 1.69, maar ben net de 40 gepasseerd en wordt het allemaal wat minder soepel :o .
Als ik straks verhuisd ben met mijn huidige paard naar onze nieuwe stal ga ik gewoon bij Stal Castelein een afspraak maken (ik woon er vlak bij ;) ) , dan weet ik in ieder geval of ik ze in het echt net zo leuk vind........... en kan ik mij goed laten informeren.
En nu ga ik eens even op Nordsvensk zoeken en genieten *D Bedankt voor je mail!
Groetjes!

Sanko83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:55

Hoi,

Je komt inderdaad op de site van castelijn uit (ben zelf ook aan het orienteren). Zij kan je helpen met het laten overkomen van een NZP. Geeft goede informatie en denk dat je gewoon het beste bij haar aan kan kloppen. Heb op meer sites gekeken die het NZP zelf hebben ingevoerd maar heb zo'n idee dat dat duurder is dan dat je het via Castelijn doet.
Veel succes met zoeken en hoop dat je een NZP vindt.

Groetjes Sanda

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:18

Sandra_Nicky schreef:
Hoi,

Je komt inderdaad op de site van castelijn uit (ben zelf ook aan het orienteren). Zij kan je helpen met het laten overkomen van een NZP. Geeft goede informatie en denk dat je gewoon het beste bij haar aan kan kloppen. Heb op meer sites gekeken die het NZP zelf hebben ingevoerd maar heb zo'n idee dat dat duurder is dan dat je het via Castelijn doet.

Groetjes Sanda

Hoi Sandra,
Ik denk dat je gelijk hebt, ga binnenkort eens kontakt met ze opnemen. Vond het zelf nog wat vroeg om dat te doen, maar dan weet ik in ieder geval of het echt het paard is wat zoek! Ik vind de website en alle informatie van Castelijn erg goed overkomen dus daar was mijn keus inderdaad ook al opgevallen.
Bedankt en jij ook heel veel succes met de zoektocht.......

Groetjes,

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:25

Sandra_Nicky schreef:
Hoi,

Groetjes Sanda

Hey, dan toch even een vraagje.....
Hoe weet je wat er te koop is zweden? Ik heb wel eens gekeken op die site van het stamboek (?) maar zelf de nederlandse vertaling ervan is verwarrend vind ik. :o

Paperboy: Heb je nog op Nordsvensk gezocht?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 17:52

Nou ik heb inderdaad Nordsvensk eens ingetikt en echt heel gaaf. De filmpjes zijn geweldig en ik vond ze al erg leuk
maar dat is nu alleen maar versterkt! Wat een heerlijke voorwaartse paardjes en ik vind het gangwerk voor zo'n zwaar paardje echt ontzettend meevallen. Je hebt natuurlijk het lichtere draverstype maar de zwaardere viel me ook echt mee, als ik zag wat die mensen op de filmpjes er allemaal meededen. Springen, wijken zelfs een soort piaff ;). Ook vind ik dat het zwaardere type best een aardige galop erop heeft zitten.....
Bedankt voor de tip Claudia want tot nu had ik alleen foto's gezien en nu met de filmpjes heb ik een veel beter beeld. Ik had gedacht dat ze wat lomp zouden zijn maar over het algemeen is het echt een leuk voorwaarts veelzijdig paardje, en volgens mij als ik de filmpjes zo zie dan zitten ze als een huis! Ik ben super enthousiast, over een maandje ga ik verhuizen naar mijn nieuwe stal en dan staat mijn pensioenpaard lekker op zijn stekkie en ga ik eens de Noorzweed in het echt bekijken! Kan eigenlijk niet wachten :D
Waar ik wel benieuwd naar ben is als je er een uit zweden exporteerd hoe dat met keuren zit, want ik wil wel een rontgelogisch keuring laten doen (heb teveel meegemaakt met mijn huidige paard).
Groetjes