Wie kan mij helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 11:58

Hoi allemaal,

Ik heb dit weekend te horen gekregen dat mijn paard ongeneeselijk ziek is, en dat hij waarschijnlijk niet oud zal worden.
Meer hierover kunnen jullie vinden in dit topic: [MD] Verhoogde leverwaaren

Ik ben er helmaal kapot van, en ik weet echt niet wat ik ooit zonder hem zou moeten |( .
Daarom heb ik besloten dat ik een tastbaar aandenken van hem wil hebben.. een veulentje.
Alleen ben ik totaal niet thuis in het fokken, dus hoe pak ik dit aan?
Moet ik met hem naar een dekstation/hengstenhouder? hoe kom ik aan een merrie die ik lenen mag om een veulen uit fokken? allemaal vragen waar ik dus mee zit. Ongetwijfeld zullen er nog meer dingen bij komen kijken waar ik geen weet van heb, en daarom hoop ik dat jullie mij hiermee willen helpen.

alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp, dit betekent echt heel veel voor mij.

frangelica

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:01

draag merrie zoeken advertentie plaatsen......
verder zul je idd wat info moeten gaan inwinnen bij een hengsten houder.
ik ben alleen haast bang dat het eigenlijk niet haalbaar is.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:03

eehh...kan hij het doorgeven aan een nakomeling?
of is het niet erfelijk.
dat zou dubbel sneu zijn.
anders kun je misschien een advertentie plaatsen met de vraag voor een merrie

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:24

frangelica schreef:
draag merrie zoeken advertentie plaatsen......
verder zul je idd wat info moeten gaan inwinnen bij een hengsten houder.
ik ben alleen haast bang dat het eigenlijk niet haalbaar is.

Bedankt voor de eerlijke reactie.
Mag ik vragen waarom het wss niet haalbaar is? Op welk vlak bedoel je dat precies? Het vinden van een merrie, of?

robbedoes schreef:
eehh...kan hij het doorgeven aan een nakomeling?
of is het niet erfelijk.
dat zou dubbel sneu zijn.
anders kun je misschien een advertentie plaatsen met de vraag voor een merrie

Het is niet erfelijk. In dat geval zou ik dit niet doen, wil dit niet nog een 2e keer meemaken.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:44

hoi,
Ten eerste alvast sterkte met de diagnose...dat valt niet mee zeg wat een ellende!
Zo'n probleem hoeft het vaderschap voor de toekomst niet te zijn ...als je het niet erg vind om wat te investeren kan je je paard laten springen bij bijv. Holstud in Harskamp en daar sperma van hem laten opslaan ,dan kun je op je gemak naar een lease/leen merrie opzoek gaan.
Sterkte met alles!
gr,sas.

jorik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:28

Er zijn ook mensen die het geen probleem vinden als je natuurlijk dek, ik zou eerst voor jezelf bepalen wat je wilt met het veulen, moet het een wedstijd paardje worden? Zodat je gericht kunt kijken wat je precies zoekt in een merrie.
Ik weet een aantal merries die te lease zijn. Maar dat zijn de wat duurdere paarden.
Ik denk dat je het beste een advertentie kunt plaatsen op het arabieren forum, daar kun je ook kijken of er al een merrie te lease wordt aangeboden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 00:00

Wij hebben een merrie te lease. Echter zul je even goed moeten nadenken hoe je dat wilt doen, want gezien de gedragsveranderingen lijkt het me wijs om dan in te vriezen bij bijv. van der holst of met vers sperma te werken, want je neemt een heel groot risico met iemand anders zijn/haar merrie met een, weliswaar door ziekte, onbetrouwbare hengst.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:27

Hoi Allemaal,

Ten eerste ontzettend bedankt voor jullie reactie's en PBtjes!
Ik reageer alleen wat laat vanwege internet problemen die we thuis nu hebben.

Ik ben heel erg blij met jullie tips, en ook met de PB's van mensen die evt. nog wel een merrie te lease hebben / weten voor mij.

Ik ben aan de hand van jullie hulp goed gaan nadenken, en ben met een plan van aanpak gekomen.
Hoe ik het wil gaan aanpakken is als volgt, gezien mijn paard nu nog leeft wil ik al mijn tijd en geld die ik heb in hem steken. Ik wil dus zijn sperma laten invriezen zodat ik, wanneer hij er niet meer is, een merrie kan uitzoeken om een veulen te fokken.

Gelukkig weet ik nu een paar adressen waar ik voor een merrie zou kunnen kijken, mocht het zover zijn. Ik hoef ook geen super veulen te fokken, gewoon een paard waar ik veel plezier mee kan hebben en evt. endurance mee zou kunnen gaan rijden.

Nu zat ik alleen nog met een paar vragen.
Hoelang is ingevroren sperma goed te houden? en wat moet ik allemaal regelen met het stamboek voordat ik mijn hengst laat dekken en een veulen fok?

Nogmaals ontzettend bedankt iedereen, dit betekent heel veel voor me.

jan_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:05

Als het ingevroren is staat er voorlopig nog geen limiet op. Het blijft "eeuwig" goed.

Hij moet in ieder geval getest worden op vanalles maar wat juist weet ik niet.

larenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:13

2. Inseminatie met sperma van een hengst, die reeds langer dan 5 jaren dood is, is niet toegestaan behoudens na vooraf verkregen toestemming van het bestuur.
hier moet je wel rekening mee houden
eventueel dekken met een niet gekeurde hengst betekent wel dat er bij regstratie later er een boete bij komt
alle regels kun je vinden op de avs web site

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:26

Sorry dat ik een domper op je besluit, sperma in te vriezen, moet zetten. Invriezen heeft met bij paarden altijd nog niet goed onder de knie. Het kan lukken, of niet. Dat verschilt per hengst, per verdunningsmiddel, en nog veel meer. Als je nu alle kaarten op invriezen zet en het lukt niet, dan ben je niet blij. Daarom zou ik je aanraden, voor je definitief beslist, een spermamonster in te laten vriezen en weer te laten ontdooien en te kijken, hoe zijn sperma daarop reageert. Misschien ook verschillende verdunners proberen. Ik zou contact opnemen met een goede inseminatiekliniek, die alles weten en ook de problemen goed kennen. De genoemde Holstud is daarvoor bv. aan te raden.
Verder heb ik ook wat twijfels gezien zijn conditie/ziekte, dat beinvloedt e.e.a. natuurlijk ook. Maar dat is nog een bijkomstig probleem. He thoofdprobleem is gewoon, dat je vantevoren niet weet of het sperma er geschikt voor is. Dus uitproberen, nu het nog kan.
Succes ermee en heel veel sterkte!

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:58

hoi,
Je paardenkind is niet 100% gezond dus fit ...laat hem eens na goed alles door gesproken te hebben bij een KI station springen , laat z'n sperma testen en kijken of het geschikt is voor invriezen ....rustig aan dan breekt het lijntje niet .
Daar doelde ik ook op toen ik zei laat het bijv. opslaan bij een KI /dekstation en dan rustig verder kijken naar een geschikte merrie.
Succes ;)

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:16

wat heeft je paard dan kan het niet terug vinden in dat medische topic behalve dat met de leverwaardes.
Sterkte, kan je geen tips geven helaas.