Fokken met een polopony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonova

Fokken met een polopony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 13:21

Sinds kort ben ik in het bezit van een polopony, nu heb ik ( nog ) niet zoveel verstand van de poloponys, ik heb altijd met kwpn-ers gefokt.
Nu is mijn vraag : is het mogelijk een polopony verantwoord te kruisen met een nrps of kwpn hengst, (dressuur of springen ) om zo een goede sportpony ( dus niet voor de polosport maar voor dresuur of springen) te krijgen?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:46

Hoihoi. Wil je een pony of een paard fokken??
D-pony's liggen over het algemeen goed in de markt.

Cassidy

Re: Fokken met een polopony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:49

Polopony's hebben doorgaans geen papier, zijn zelf kruisingen. Zijn snel, klein en wendbaar, en niet altijd even makkelijk.
Kijk even om je heen, wat de markt op dit moment doet, en dan met name de markt voor papierloze pony's.
En vraag je dan af of je mee wilt gaan doen met het fokken van paarden die regelrecht de salami ingaan als er geen koper voor komt.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 16:44

Deze merrie is twee jaar geleden geimporteerd uit Argentinie en heeft wel papier, en naar wat er mij gezegd is ook geen verkeerd papier, en in tegenstelling tot wat je zegt Cassidy, is deze merrie juist wel erg braaf en makkelijk. Dat is trouwens mijn ervaring die ik tot nu toe heb met polopony's, ze zijn juist erg makkelijk en braaf. Daarom leek het mij wel wat om met haar te fokken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:46

waarom zou je er dan geen polopony uit fokken?

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 17:29

Ja een polopony zou ook kunnen, maar ik rijd zelf geen polo en dat gaat mijn dochtertje denk ik ook niet doen, dus zou ik hem/haar dan willen verkopen en weet niet of daar een markt voor is. En zijn er "polohengsten " beschikbaar in nederland/ duitsland? Ik heb geen idee of daar sperma van te krijgen is?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:37

je hebt dus een criollo? Misschien is het leuk deze te kruisen met een quarter of paint, daar deze ponys ook onwijs geschikt zijn voor de western?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:41

Een criollo en een polopony zijn niet helemaal hetzelfde. Meeste polopony's zijn kruisingen tussen criollo's en engels volbloeden. Ik heb zelf zo'n kruising uit Argentinië. Die is inderdaad erg geschikt voor western.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 09:55

Western is voor mij helemaal een ver van m'n bed show, maar alle opties zijn welkom, ik heb nog de tijd om na te denken wat het beste is, wordt toch pas volgend voorjaar als ik haar laat dekken. Iemand nog een idee of er polohengsten beschikbaar zijn? of vraag ik nu iets heel doms?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:03

In Argentinie lopen heel veel Polopony's rond, en is de kennis er om ze daar op te leiden. De laag van de bevolking die hier aan Polo doet zit imo niet te wachten op een jong en niet beleerde Polopony die in Nederland is gefokt, die laten een kant en klaar getraind paard uit Argentinie overkomen...

Voor de Polo hoef je hier niet te fokken, voor de westernsport willen mensen een goed opgeleid paard of een paard met papieren. Blijft over: recreatie, dressuur of springsport, of misschien endurance. En daar zie ik een Polopony nu niet echt niet in uitblinken, daar zijn andere rassen beter in...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 02:39

Daar zit een kern van waarheid in. Een polopaard trainen duurt lang en is vrij intensief. In Nederland zijn maar weinig mensen die dat goed kunnen -en zijn vaak Argentijen, Australiers of New Sealanders- Ik schat zo in dat 2 van de 6 uiteindelijk geschikt zijn voor gemiddeld tot topsport. De rest gaat idd naar recreatie of rijscholen/maneges. Springsport zie ik ze zo gauw niet doen, endurance kan, mits er nog voldoende criollo in zit. Als je toch wilt fokken, gebruik dan zoveel mogelijk bestaande bloedlijnen die zich bewezen hebben. Doorkruisen met andere bloedlijnen heeft geen zin, omdat de huidige lijnen al toegespitst zijn op polo. Ik zie daar dus geen toevoeging aan. Een probleem blijft ook bestaan, je weet pas ofdat je over de juiste lijnen beschikt, als ze rond de 4-5 jaar zijn. En dan moet je een keuze maken: sport of fok... En aangezien Europe meer een verbruikersland is, is daar slecht zicht op, en is het lastig om een goede foklijn op te zetten. Ook al omdat de meeste polopaarden "papierloos" zijn. Maar dat zou goed Argentijnse "marktstrategie" kunnen zijn. Daar willen ze het graag in eigen hand houden. Je kan uitwijken naar landen zoals Australie of New Sealand. Daar wordt wel gefokt, al is het nog niet op het niveau/schaal van Argentinie. Het kan dus wel, maar je moet je eigen stock opzetten, met alle risico's. Overigens, maakt het niet uit waar ze gefokt worden, de opleiding is belangrijker voor de sport evenals voor de prijs die ervoor betaald wordt. Dat Argentijnen het beter kunnen, laat ik maar in het midden. Daar zit veel kaf onder het koren en veel praatjes/onzin.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 08:13

MaXcomX: Bedankt, een helder verhaal waar ik wat aan heb, ik ga nog veel speurwerk doen en dan bekijken wat het zal worden. Iedreen bedankt voor de recties!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:29

Nog even een slotopmerking;
Criollo's hebben een goed uithoudingsvermogen, zijn taai en wendbaar. Het ontbreekt aan een eigenschap en dat is snelheid. Dat is dan ook de reden waarom ze met engelse volbloeden gekruist worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:41

Kan zijn dat Duitsland wel enkele Criollohengsten heeft, daar is de recreatiefokkerij en aparte rassenfokkerij wat uitgebreider dan hier. Of je kan kijken naar bv berber of berberarabier en omdat nogal wat Criollo's in elk geval gangenaanleg hebben is een gangenhengst misschien ook een optie (en voor gangenpaarden liggen de prijzen een stukje hoger dan voor een kruising).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:27

Ik woon in Duitsland, en in een gebied waar veel paarden gehouden worden, maar Criollo's zijn hier in ieder geval dun gezaaid.
De bekendste is het "Criollo Zuchtverband Deutschland e.V." http://www.criollo-crzvd.de/ Daar staan vaak criollo's te koop

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 09:29

Ik woon zelf ook in Duitsland, ook in een "paardengebied" ben ze ook nog niet tegengekomen maar zou het een optie kunnen zijn misschien? Ga kijken op de site, bedankt voor de tip.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:44

haha, misschien zijn we wel buren.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 08:37

Nou ben bang van niet , Sefferweich komt mij absoluut niet bekend voor!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:31

Ligt in de Eifel, bij Bitburg.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 01:20

Dekken met een warmbloed spring of dressuurhengst lijkt me in deze tijden niet zo slim. De 'echte' warmbloedfokkers kunnen hun veulens, enters en twenters al niet aan de straatstenen kwijt. Op de toppers na dan, maar die krijg je niet uit een kruising met een 'oninteressante' merrie (niet kwetsend bedoeld).
Voor de western fokken lijkt me slimmer als het voor de verkoop is. Maar denk dat je beter helemaal niet kunt gaan dekken met deze merrie. Volgens mij fok je dan uit sentiment, en dat verkoopt nu eenmaal niet ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 04:09

Polopaarden bestaan voor een aanzienlijk deel uit Engels Volbloed en Criollo. Het mooie van deze paarden is, is dat de meeste multi-disciplinair ingezet kunnen worden. Dat er problemen zij met de rassen die je benoemd, ben ik met je eens. Maar eigenlijk was dat altijd al zo, in meer of mindere mate.

Veel rassen zijn zo specifiek, dat het afhankelijk van hype of hobby lastig is om daar een bedrijfsvoering op te zetten.
Ik zie dat hier al veel gebeuren. Veel hobby/modepaarden (Tinkers, Shetlanders, Fjorden en koetspaarden etc.) worden nu van de hand gedaan of gepoogd daartoe. Iedereen klaagt steen en been over de kosten (waarschijnlijk de grootste drijfveer)
De paarden markt zakt aardig in. Maar op zich is dat maar goed ook. Dan kan er weer aan kwaliteitspaarden gewerkt worden.

Overigens is papierloos niet oninteressant. Sterker: dat is geen criterium in de polosport. De training en wat een paard kan is veel belangrijker en bepaald in eigenlijk de prijs wat er voor een paard betaald wordt.
Ik moet het eerste papierloze sportpaard -uit een oninteressante merrie/hengst- nog zien waar tussen de 10.000 en 40.000 Euro voor betaald wordt.
Een papiertje zegt ook niet alles... Zeker niet als het een statussymbool wordt, dan heb je meer aan een goed oog, een fijn paard en goede ruiter/verzorger.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 09:57

maXcomX:Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij spreek je jezelf nu tegen toch? Je schrijft dat papierloos niet oninteressant is en dan zeg je dat je het eerste papierloze paard nog moet zien wat tussen de 10.000 en 40.000 verkocht is. Of begrijp ik het nu niet helemaal? Overigens is mijn polopaard niet papierloos. Als ik het papier binnen heb zou ik je graag de bloedlijnen voor willen leggen, geloof dat je er verstand van hebt :o .

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:31

haha, ja hebt gelijk het woordje "niet" ontbreekt tussen "waar" en "tussen".
Waar komt je paard vandaan? Ik ben benieuwd.
Ondertussen ben ik aan het overwegen om mijn Toffee te laten dekken. Ik heb echter nog geen hengst kunnen vinden naar mijn smaak, en ik moet nog even uitvogelen of het risico voor haar niet te groot wordt, ivm. haar olifantsbeen.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:13

Ze komt uit Argentinie, drie jaar geleden is ze geimporteerd, ze was toen 6. Ik zal zo snel mogelijk de papieren ophalen dan laat ik je het weten.
Ben benieuwd wat voor hengst jij uit gaat kiezen ( als het doorgaat ).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:02

Tja, ik had er een gevonden in Duitsland, de eigenaar vroeg 900 Euro voor een dekking. Ik denk er ook over na om haar een paar weken in Vreeland op de club te laten voor een dekking. Ik ken daar wel een paar die goede hengsten hebben. De andere (ingereden) paarden zijn daar nu ook gearriveerd voor de polotraining, heb ik het weer wat rustiger. Tegen de herfst komen ze dan weer terug, althans zeker 2 tot 3. Met de paarden uit Australië en weer een stuk of zes uit Nederland om in te rijden wordt het dan weer lekker druk.