Mening gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anita0

Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 12:35

Hallo,
ik wil graag jullie mening horen wat jullie hier van vinden ben benieuwd :o
Ik heb ongeveer 6jaar paard gereden sta inmiddels 2jaar stil dat ik niet meer paard rijd.
Maar ik heb eigenlijk altijd een beetje een kinderdroom gehouden om zelf een paard te kopen :Y)

Nou ben ik van plan om dit jaar heel hard te gaan sparen om over een jaar een haflinger te kunnen kopen.
Ik zit te denken aan een haflinger met de prijsklasse rond de 1500 niet veel duurder.
Maar goed ik verdien ongeveer 700 euro in de maand daarvan zou ik 500 euro kunnen sparen.
Reken maar uit is 500 x 12 maanden=6000 gespaard

Vinden jullie dit reeël?
Denken jullie dat het over een jaar dan lukt?
En vinden jullie dat ik dan voldoende heb gespaard, om een redelijk potje erbij te hebben voor dierenarts enz..

Daarbij zou ik dus een pony willen kopen+ tuig en alle benodigheden.
Stalling+ weide kan bij mijn ouders thuis voor 100p/m
Ben trouwens 20 jaar, en wil gewoon recreatief rijden woon in een bosgebied.

Tips altijd welkom :D

Marieke_K

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:46

Over de kosten van het houden van een paard zijn veel topics te vinden op bokt :) Hoe veel geld je aan stalling kwijt bent ligt aan wat je er voor wilt betalen, maar reken snel 200 tot 300 euro per maand (exclusief nog vervoerkosten van je zelf als je met de auto er heen moet en dingetjes er bij).

Of je het moet doen of niet.. Tsja.. wees reeel. Je bent nu 20, wil je binnenkort het huis uit? Kan je dan je paardje nog onderhouden? Aanschaf is het niet, onderhoud wel.

Whis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:49

Als jij inderdaad 500Euro van je maandsalaris kan missen dan is het prima en lijkt het me zeker over een jaar wel te lukken.
Je woont nog thuis neem ik dan aan?
Een potje voor dierenarts e.d. lijkt me zeker heel verstandig.

Kwa haflinger voor 1500incl toebehoren zullen er vast zijn na een goede zoektocht.
Het is natuurlijk ook wat je zou willen. Leefdtijd? Papieren?

Anita0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 12:54

Ja, goed mijn vraag was gewoon van vinden jullie dat dit mogelijk is zit ik nu niet iets na te streven wat op niks uitloopt zeg maar.
Verder wil ik gewoon nog een aantal jaartjes thuis blijven wonen zit hier goed.
Stel dat ik uit huis zou gaan zou ik nog altijd opzoek kunnen gaan naar een andere plek om hem te stallen.
En er zijn heel veel topics over wat het allemaal kost maar ik wou het even zien van uit mijn situatie :o niet aanvallend bedoelt maar korte uitleg..

Verder zou ik dan opzoek gaan naar een haflinger die tussen de leeftijd van 5tot 12 jaar zit ongeveer heel ruim genomen en kwa papieren maakt het me niet zo veel uit ik wil gewoon een leuk beestje waar ik mee aan de slag kan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:30

Voor de prijs kan je ze best krijgen, ik kan zeggen: ja doen! maar ik weet niet jouw situatie, dat is het lastige van zo'n grote aankoop doen namelijk. Je moet het helemaal zelf beslissen :)

Anita0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 13:54

Nou dat word sparen dan maar haha dan ga ik er gewoon voor ;)

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:00

Vraagje: wil je de haf dan in zijn eentje gaan houden?

Anita0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 14:06

Ja, dat is wel de bedoeling. We hebben wel schapen ik heb weleens gehoord dat die ook goed werken als gezeldschapsdieren. Maar zijn halfingers totaal niet geschikt dan om alleen te staan?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:15

Geen enkel paard is geschikt om alleen te staan.. Schapen is wel iets van gezelschap, maar ze hebben toch een ander paardenbeest nodig om sociaal paard mee te kunnen zijn.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:15

Ehm nee. Geen een paard is daar geschikt voor, het zijn kuddedieren. Ken je niemand die zijn/ haar paard bij die van jou zou willen gaan zetten?

Anita0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 14:21

hmnee..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:22

of shetlander er bij,
of beter, eerst een shetlander kopen,
en als je dan nog denk ik kan een paard aan er een halflinger bij kopen ;)

Anita0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 14:23

Ja, dat zou wel een goede oplossing kunne zijn daar moet ik nog is goed over na gaan denken

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:34

Je verdient 700 euro per maand en je wilt 500 euro gaan sparen? Dan moet je wel hueel veel discipline hebben want ik zou echt niet kunnen leven van 200 euro per maand. Je bent 20 dus je moet je eigen zorgverzekering betalen en je telefoon e.d.?

Daarna zal een paard niet veel minder kosten, voor mijn Haf ben ik zo €350,- per maand kwijt. En dan heb ik nog geen DA kosten meegerekend, die verzekering is ook eens in het half jaar 200 euro.

Denk er even goed over na, een paard mag sowieso niet alleen staan.

Anita0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 14:44

Ik heb altijd geleerd om zuinig en zelfstandig met mijn geld om te gaan, heb het altijd met niet zoveel moeten doen.
Mijn telefoonrekening kost 7euro(simonly) in de maand en de zorgverzekering 10 euro dan heb ik dus nog 183 euro over om kleding te kopen of leuke dingen van te doen en daar kom ik dan vaak nog niet aan aan die 200 in totaal.
Maar het vergt natuurlijk wel discipline dat zeker.

Ik zal er zeker nog goed over nadenken want er komt veel bij kijken en een gezeldschapspony erbij is zeker van belang als ik het zo van jullie hoor.
Daarom hoor ik ook graag tips zoals deze waar ik zeker aan moet denken, zodat ik goed kan overwegen wat ik er allemaal voor moet doen :o

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:48

Wauw, dan wil ik weten welke zorgverzekering jij hebt .. :D
Verder begrijp ik dat jullie wel schapen hebben.. dus dat je paard gewoon aan huis komt te staan? Dat scheelt al een boel geld in de maand! maar als jij nou het huis uitgaat, blijft je paard daar dan wel staan?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:50

ingeb0rg schreef:
Wauw, dan wil ik weten welke zorgverzekering jij hebt .. :D
Verder begrijp ik dat jullie wel schapen hebben.. dus dat je paard gewoon aan huis komt te staan? Dat scheelt al een boel geld in de maand! maar als jij nou het huis uitgaat, blijft je paard daar dan wel staan?

Ben ik ook wel benieuwd naar :P . Betalen je ouders het ofzo?

Anita0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 14:53

Haha nee ik zit bij interpolis met heel veel eigen risico :P
Ik krijg 6o euro zorgtoeslag en moet aan zorgverzekering ongeveer 68euro betalen.
En mijn ouders hebben een boerderij dus dat verklaard wat *D
maar ik zou wel voor de stalling + weide rijmogelijkheid 100p/m moeten betalen.
Daar komt dan nog voer bij wat ik zelf moet betalen, stro kan ik bij mn ouders voor een goedkoop prijsje kopen.

Stel ik ga uit huis blijft het paard waarschijnlijk staan ja of ik moet een mogelijkheid zijn om hem/haar lekker dichtbij te kunnen plaatsen.
Maar ik denk nog niet aan uit huis gaan. Heb wel een vriend haha die mag ook wat betalen dan :+(aan het huis)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:57

Hmm ik vind toch dat je te weinig verdient om een paard te onderhouden.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:58

en stel dat jouw wat gebeurd, dan is het mooi zuur, want dan mag je zelf alles ophoesten!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:06

Ik vidnhet wel kunnen.
Ik verdien zelf maar 850 euro per maand (werk drie dagen) en heb een kind tweede op komst en een eigen huis(dit wel met mijn man die de grootste kosten betaald maar het moet wel betaald worden) en ook ik kan mijn paard hier makkelijk van onderhouden.
ALs je echt zo zuinig bent als je zegt dan moet dat kunnen.
Een advies leg elke maand wat geld op zij voor eventuele da kosten ook als je je paard hebt.

Anita0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 15:09

Klopt, en het fijne is wel dat mijn vriend vanaf nu vast gaat werken dus we zouden pas over 3jaar ongeveer kunnen gaan samenwonen.
Voordat die een "vast"contract heeft. Want dan kan je pas een redelijk bedrag lenen voor een huis.
Ik ben pas over 4jaar afgestudeerd.
En ik wil sowieso wel eerst een bedrag sparen van minimaal 5000 en dan iedere maand zoals je zegt geld wegleggen voor kosten waar je niet op hebt gerekend wanneer ik opzoek ga naar een geschikte pony.

Whis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:26

Maris89 schreef:
Hmm ik vind toch dat je te weinig verdient om een paard te onderhouden.

Verdien maar iets meer....
En ik had 2 paarden en heb ze ook zelf prima kunnen onderhouden.
Nu nog 1 omdat we(Vriend+ik) een huis gekocht hebben. :)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:20

Lijkt me wel dat je genoeg verdiend om een paard van te kunnen onderhouden. Zeker als je maar 100 euro per maand kwijt bent aan stalling etc. Je hebt ook wel een aardig potje als je dat paard aanschaft (4500 euro over voor eventuele dierenartskosten?) Ik zou er inderdaad wel een ander paard bijzetten..

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:47

Moet kunnen, als je het echt graag wilt! Ik woon samen, zowel m'n vriend als ik hebben het bepaald niet breed, maar paardlief is 'part of the family', hoort er gewoon bij en het lukt altijd de eindjes aan elkaar te knopen en op een aparte rekening te sparen voor onvoorziene dingen.

Enige waar ik in jou geval goed over na zou denken is de toekomst.
Hoeveel tijd gaat er in je studie zitten? Ziet je studie graag dat je bijvoorbeeld een stage in het buitenland volgt bijvoorbeeld?
Stel je wil toch eerder uit huis, zou je dan ook nog rond kunnen komen als je je paardje ergens anders 'moet' stallen?