Wanneer wordt spelen dominantie bij een hengstveulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fiona1

Wanneer wordt spelen dominantie bij een hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 10:14

Damiro is een shetlandhengstje van 10 dagen oud. Hij is heel mak, en ik mocht hij direct overal aanraken. Nu ziet hij mij als een soort van speelobject, op het moment dat ik de wei in loop komt hij op me afrennen en gaat gelijk aan mijn kleding trekken neemt mijn handen in zijn mond (bijt niet echt, heeft ook pas 2 kleine tandjes). Als ik op de grond zit springt hij letterlijk met een soort steigerbeweging op mijn schoot of rug, en als ik niet snelgenoeg in beweging kom of hem aandacht geef, of als er iets gebeurd want meneer niet zint (bv hij moet even opschuiven omdat ik zijn moeder wil nakijken/eten geven) plant hij 2 achterhoefjes op rug of dijbeen.

Bij mijn eerdere veulens moest ik juist vertrouwen winnen en dat duurde altijd wel een aantal weken, bij hem weet ik niet zo goed wat ik ermee moet doen.

Nu is het natuurlijk heel schattig en leuk dat hij zo vertrouwd is, maar als we straks een paar maanden verder zijn is het niet meer leuk als hij op je rug springt (laat staan bij de kinderen)

Wat ik nu doe is hem met 4 benen op de grond zetten als hij springt en als hij lomp gedrag vertoont negeer ik hem en loop ik weg waarop hij de achtervolging in zet. maar ik wil ook geen "vluchtgedrag" vertonen naar hem toe. Als ik hem zachtjes een stukje achteruit duw als hij op me spring wordt hij een soort van pissig en slaat achteruit.

Ik vraag nu nog niets van hem, hij draagt ook nog geen halster en loopt los mee met zijn moeder van de stal naar de wei en weer terug.

Hoe gaan jullie hiermee om, en wanneer moet ik strenger worden om geen dominate hengst te creeren die altijd en overal zijn zin in krijgt. Normaal laat je opvoeden aan de merrie over, maar deze draak laat weinig keus.

Anya

Re: Wanneer wordt spelen dominantie bij een hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:15

Spelen is altijd dominantie.
Wees duidelijk in wat je wel en niet toestaat.
Niet in jouw ruimte, zet hem terug. Zeker niet steigeren, zet hem terug. Je bent een mormel aan het kweken zo ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:19

Tik geven. Veulen hier in de buurt bijt veel, die heb ik toch ook even eem mep verkocht en toen was 't wel goed :) Stel je voor, jij bent
een merrie in de kudde en jij bent niet gediend van dit opdringerige, dominante gedrag. Wat zou jij, als paardzijnde, dan doen? Juist ja, eerst een
waarschuwing en dan een mep! :j Klinkt lomp om zo'n klein paardje een mep te geven, maar consequent zijn is duidelijk nu nodig en negeren of 'wegduwen' zal in dit geval geen drol uitmaken :)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 10:24

Bedankt voor de bevestiging Anya, hier was ik ook bang voor. De merrie pikt extreem veel van hem, teveel in mijn ogen, maar dat is haar probleem. Ik ben niet zijn moeder maar de persoon die boven de kudde staat. Maar ik heb nog nooit zo een respectloos ding gezien, vandaar mijn verwarring.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:28

Eerst terugzetten, komt hij dan nog een keer, zelf ook duidelijker zijn. maar niet beginnen met meppen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:29

Anya schreef:
Eerst terugzetten, komt hij dan nog een keer, zelf ook duidelijker zijn. maar niet beginnen met meppen.

Uit de tekst maak ik op dat het veulen dit constant doet als hij de TS ziet. Een paar keer is leuk en wel, maar als het veulen dan nog een keer op je afgaat zou ik persoonlijk meteen een tik geven. Geen bloeddorstig harde ram hoor, maar gewoon een piets over de neus of tegen de borst.
Het is duidelijk dat terugzetten en negeren geen uitkomst bieden, anders was het veulentje er al mee gestopt :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:38

klopt maar zij is er nooit consequent mee geweest. dan moet je niet uit het niks beginnen te meppen.

Eerst vragen, dan vertellen, en dan jaag je hem de hele wei desnoods door. Maar die lijn blijft wel bestaan. Tenzij er gevaar is voor jezelf. Dan gelijk over naar fase 3.

Het is ook per paard verschillend. Ik heb een hengst (nu ruin) die vreselijk hardleers was als veulen. Het is een beetje een gezellige theeleut, dus hij probeerde constant in je ruimte te komen. Terugzetten en als dat niet werkte gelijk door naar de volgende fase werkte. En je moet zo duidelijk zijn als nodig. Voor Wiz was een tikje dan niet genoeg, die moest je dan echt veel duidelijker iets duidelijk maken.

Maar goed: ik heb nu wel een paard van 1.80 die precies weet waar hij wel en niet mag staan. Die beleefd zijn hoofd om je heen doet i.p.v. door je heen en lipspelletjes doet mét de tanden op elkaar. Tanden van elkaar en lipspelletje (ik kriebel hij wriemelt met lippen) is niet geoorloofd. En dat weet hij.