DNA databank

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nalaenos

DNA databank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 09:23

in het BIT nummer van mei las ik een artikeltje over het opsporen van de familiebanden van je paard. dit was met name gericht op dna profielen van bijv tinkers. (www.gypsyhorse-dna.com)
Nu vroeg ik mij af of er iemand weet of er ook een databank is voor andere rassen paarden, of paarden waar de afstamming niet van bekend is.
Wie weet hier meer over?
of heeft iemand ooit wel eens dmv een dna onderzoek de afstamming van zijn paard laten bekijken?

petraaken

Re: DNA databank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:26

FB --> F-AM

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:01

Ja, ik heb van mijn eerste veulen (merrie was drachtig bij aankoop, maar ik had geen dekbewijs) moeten aantonen wie de vader is, om veulenboek-papieren te krijgen.
Bij ons stamboek (NNFPS) wordt het DNA - materiaal afgenomen door de veulenschetser / chipper en opgestuurd naar het Van Haeringen Instituut.
Linkje naar het instituut: http://www.vhlgenetics.com/vhl/inzenden.php

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:56

Deze databank is recent opgericht omdat er bij tinkers over de afstamming veel in het duister wordt getast.
Andere databanken bestaan er niet, alleen een centrale databank waar het DNA profiel van alle goedgekeurde hengsten bijvoorbeeld in vastgelegd is.
Gem heeft haar veulen via die databank laten testen, het laboratorium (Van Haeringen) beschikt via die databank over het DNA profiel van de hengst waarvan zij de vermoedens had dat dit de vader kon zijn, en dat DNA is vergeleken. Zij vergelijken niet met alle profielen, daar is geen beginnen aan namelijk. Dat deze tinkerdatabank dit wel doet is omdat er veel minder profielen zijn, en dit voor eigenbelang is en niet vanuit een commerciele instelling.

nalaenos

Re: DNA databank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 21:18

ah ok..dus als ik het goed begrijp heeft het geen zin om te gaan zoeken naar de afstamming van mijn paard..