Wanneer en hoe weer opbouwen na de geboort van een veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Wanneer en hoe weer opbouwen na de geboort van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 21:38

Hallo bokkers! :wave:

Janneke heeft op 25 april heel onverwacht een veulentje gekregen. :+
Ze was altijd al een dikkertje, maar nu kreeg ze opeens uier en stond er een veulentje naast.
Er stond wel een hengstje bij in de wei, maar deze was nog jong, en had nooit hengstengedrag, dus we dachten niet dat hij al kon dekken. :=

Janneke werd eerst nog gewoon getraind, maar ze is dus nogal abrupt stilgezet wegens de geboorte van Lány.

Nu had ik de vraag wanneer ik het werk weer moet gaan oppakken, en hoe ik het het beste kan opbouwen.
Ik weet wel dat je rustig moet beginnen enz, en ik zat de denken om eerst maar eens te beginnen met longeren, en dan telkens na een tijdje 1 dag vervangen voor rustig rijden ipv, longeren.
Maar na hoeveel tijd zou ik weer kunnen beginnen?
Janneke en Lány staan 24/7 op het land, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt?

Ongeveer 3 uur na de geboorte, zijn ze niet schattig? <3
Afbeelding

dns_paard

Re: Wanneer en hoe weer opbouwen na de geboort van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:14

In principe kun je gelijk alweer beginnen. Vooral als je merrie lang is doorgereden, heb je haar zo weer op conditie.
Hou wel in de gaten dat ze extra verbruikt als ze en getraind wordt en een veulen moet voeden!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:04

BEH --> KS

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:18

dns_paard schreef:
In principe kun je gelijk alweer beginnen. Vooral als je merrie lang is doorgereden, heb je haar zo weer op conditie.
Hou wel in de gaten dat ze extra verbruikt als ze en getraind wordt en een veulen moet voeden!

Okee, dan ga ik rustig aan maar weer beginnen nu :j

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:04

Na een paar weken kan je weer beginnen. Is de merrie al van het veulen af geweest voor een tijdje? Oefen dit eerst voordat je weer gaat longeren en rijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:15

Gefeliciteerd met deze leuke verassing! Mooi stel is het!

Als het veulen 25 april is geboren kun je inmiddels zeker wel weer wat gaan doen. Gewoon rustig aan weer opbouwen :)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:43

op zich kun je al wel weer beginnen. Zelf wacht ik altijd totdat ik zie dat het veulen langere tijd zelfstandig een heeel eind van mams af staat op de wei om te spelen of een beetje te grazen. Hierdoor levert het even weghalen van moeders eigenlijk nooit echt problemen op.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:37

inkepink schreef:
op zich kun je al wel weer beginnen. Zelf wacht ik altijd totdat ik zie dat het veulen langere tijd zelfstandig een heeel eind van mams af staat op de wei om te spelen of een beetje te grazen. Hierdoor levert het even weghalen van moeders eigenlijk nooit echt problemen op.

Veulen is meer weg bij mams, dan wel bij mams :+

Er is nog een ander veulen, ook een verassing :+ , van twee dagen jonger. Ze lopen eigenlijk altijd met zn tweeen.
Al 4 uur na de geboort raceten ze vrolijk samen rond, met mamma er op een drafje achteraan van 'oh sta nou eens stil, ik kan nog niet zo hard rennen ik ben net bevallen'
:')