Shetlander inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Shetlander inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:07

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik stel hem toch maar :o

Kun je een shetlander van 11 jaar nog inrijden?
En hoe oud worden shetlanders gemiddeld?

TheJokerr

Re: Shetlander inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:32

ik denk dat een shetlander van 11 nog best wel in te rijden valt, als hij/zij er maar voor in is om het nog te willen leren, de shet moet het natuurlijk ook leuk vinden!! , shets kunnen behoorlijk oud worden, 1 van de 6 van mij gaat al behoorlijk de oude kant op van maarliefst 33 jaar. ze is het net voor de vakantie 33 geworden :)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:56

Wauw, dat is oud!

Nou ik weet bijna zeker dat hij wel ingereden wilt worden, het is een heel actief beestje ;)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:03

okee, dan moet je wel zorgen dat je het goede materiaal hebt ;)
een goed hoofdstel wat past en ook goed aansluit.
en natuurlijk het bit, probeer eerst alleen het bit los in zijn mond te krijgen, voorzichtig natuurlijk. en daarna even omhoog en ''trekken'' zodat hij weet dat hij word gestuurd. daarna het dekje ect proberen, uiteraard voorzichtig en heb geduld.
als het zadel ect goed gaat. voorzichtig aansingelen.
dan lopen met klapperende beugels. daarna hangen ect zonder zadel, dan met zadel en probeer dan te lopen hangende natuurlijk. dan kun je het opbouwen. en dan evt erop. maar hoe groot is hij/zij eigenlijk? Hoe groot ben jij?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:05

ik denk dat dit nog best te doen is, vriendin van me heeft overlaatst nog een 16 jarig paard ingereden en ging hartstikke goed, dus proberen maar zou ik zeggen ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:01

Ja hoor, ze zijn hartstikke slim. Mijn shet van 11 ben ik nu (als ze beter is) aan het beleren voor de wagen. Dat pakt ze super op.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:07

je kunt je shetlander ook met het leren van het sturen met een halster en daaraan de teugels maken, zo kun je haar/hem wel sturen maar heeft hij geen (misschien) nare ervaring aan het bit en weet hij ook wat hij moet doen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:10

Als je het goed doet dan krijgt hij geen nare ervaringen met het bit. Mocht je toch bitloos willen dan zou ik zeker aanraden om een goed bitlooshoofdstel te kopen. Een halster met teugels gaat schuiven en dat bevordert het plezier van de pony niet denk ik.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:50

capopjekop schreef:
Als je het goed doet dan krijgt hij geen nare ervaringen met het bit. Mocht je toch bitloos willen dan zou ik zeker aanraden om een goed bitlooshoofdstel te kopen. Een halster met teugels gaat schuiven en dat bevordert het plezier van de pony niet denk ik.

nee je hebt helemaal gelijk, wat ik ook ooit heb gehoord als het paard niet aan het bit wil wennen of zijn hoofd omhoog blijft gooien tijdens het indoen, het bit een keertje aan het halster bevestigen en zo in de wei laten eten, zo wordt het hem gewoon

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:04

dat kan wel degelijk. :j
ik heb vorig jaar nog met een vriendin van mij mijn shet van toen 9 jaar (nu 10) ingereden, een hengstje, het ligt er maar net aan hoe je pony erop reageerd maar hij deed het fantastisch. :j
het ligt er wel aan of je je pony met bit, of zonder bit wilt inrijden, zonder bit zul je natuurlijk wat minder lang mee bezig zijn aangezien je shet vast al wel dingen zoals een halster heeft omgehad. ;)
eerst zal ik beginnen met het longeren, voor als die dit niet kan & daarna (als je hem met bit wilt) aan het bit laten wennen, na een tijdje als dit beide goed gaat kun je dit aan de longe proberen etc, en zo bouw je het ook op met zadel. :j
zorg wel dat een passend ruitertje, bijvoorbeeld een klein meisje hem inrijd want inrijden wanneer je te lang of zwaar bent kan erg belastend & slecht voor zo'n kleintje zijn. :j
succes! ;)

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:07

Kan echt nog wel, als ze het inderdaad zelf ook leuk vind! Veel plezier en succes! :D