kan iemand mij uitleggen van keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Damylover

kan iemand mij uitleggen van keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 08:53

de titel is een beetje raar overgebracht maar ik wil graag mijn fjord laten keuren,
hij is 12 (v. courage) en kan hij dan nog meedoen aan een premie keuring, en de proeven die je kan rijden wat kan je daar mee,
kan iemand mij helpen ?

alvast super bedankt! :D

upendo

Re: kan iemand mij uitleggen van keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:56

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:25

Over het algemeen wordt je niet zoveel wijzer van de site van het stamboek tenzij je de hele site minutieus door wilt spitten.

Je fjord kan sowieso meedoen aan de keuring. Het is wel even de vraag of hij nog in het veulenboek staat of dat hij als driejarige (of evt. ouder) al opgenomen is in het hoofdstamboek. Dit valt wel na te kijken in zijn papieren.
Mocht hij nog niet in het hoofstamboek staan dan moet hij op de dag van de keuring buiten de ring daar nog in opgenomen worden.
Belangrijk hierbij is dat hij een DNA certificaat heeft, anders wordt hij niet ingeschreven.
Als eigenaar moet je ook lid zijn van het stamboek en het paard op jouw naam hebben staan.

Ik zou me lekker in laten schrijven en me goed verdiepen in hoe je een keuring loopt. Ga ook eens kijken op 1 van de vroegere keuringen dit jaar om zo precies te zien wat je moet doen. Een aanjager erbij hebben of je paard laten voorbrengen door een ervaren persoon is over het algemeen wel prettig.

Vwb de proeven. Welke bedoel je? De abop of de fjordsport?

Met de abop kun je (icm de keuringsresultaten) een predikaat halen. Zo kun je bijv. modelruin, sterruin of prestatieruin (alleen abop resultaten) worden.

Snuffel anders eens rond op fjordenwereld.nl Daar staat veel informatie over de keuringen.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:02

Jouw paard staat nog in het veulenboek. Omdat hij een hulpboeker is staat hij in het hulpveulenboek. Vaak hoeven hulpboekers niet DNA getest te worden omdat de ouders toch onbekend zijn maar in jouw geval is dat niet zo. Zijn ouders zijn bekend. Het lijkt me het handigste als je even contact opneemt met het stamboek of hij nu wel of niet DNA getest moet worden voor opname. Hierbij is een beller sneller, mailen werkt vaak niet zo goed bij het stamboek.
Je zou eens op de keuring in Dordrecht kunnen kijken en dan zelf meedoen in Lisse.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:15

Anita45 schreef:
Jouw paard staat nog in het veulenboek. Omdat hij een hulpboeker is staat hij in het hulpveulenboek. Vaak hoeven hulpboekers niet DNA getest te worden omdat de ouders toch onbekend zijn maar in jouw geval is dat niet zo. Zijn ouders zijn bekend. Het lijkt me het handigste als je even contact opneemt met het stamboek of hij nu wel of niet DNA getest moet worden voor opname. Hierbij is een beller sneller, mailen werkt vaak niet zo goed bij het stamboek.
Je zou eens op de keuring in Dordrecht kunnen kijken en dan zelf meedoen in Lisse.

Dat bestand van jou is goud waard! :D

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:26

Dank je wel Yvonne voor je compliment. Ik ben er zelf ook erg blij mee dat ik zo'n naslagwerk heb opgebouwd in al die jaren.