Invriezen sperma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Invriezen sperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 17:17

Ik ben bezig met de aankoop van een dekhengst, die geruind gaat worden als hij bij mij is. Hij wordt ook alleen als ruin verkocht ivm concurrentie voor de huidige eigenaresse. Ik wil echter nog wel wat sperma bewaren (invriezen) voor een dekking met mijn nu 2jarige merrie. (Die is helaas nog te jong om nu te dekken.) Dit is in overleg met de huidige eigenaresse natuurlijk ;)
Ik heb al het een en ander gevraagd bij VDL en wacht nog op een indicatie van het kostenplaatje.

Ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die weten waar ik dit nog meer kan laten doen, en dan wel tijdens de castratie, zodat hij niet meer hoeft te springen. En of iemand daar het kostenplaatje (of een indicatie) van weet.

Ik heb uiteraard al gezocht op bokt, maar vooral gestuit op topics waarin wordt verteld dat het duur is, maar geen exacte bedragen worden genoemd.

Donja

Re: Invriezen sperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:37

Om zoiets te doen tijdens de castratie, dat is een lastige ingreep. Ik zou daarvoor eens contact opnemen met de Faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Waarom niet laten dekken op een dekbok? Ik denk dat dat bij VDL de procedure wel is.

Daarnaast weet je van te voren niet of het sperma van deze hengst geschikt is voor invriezen, daarvoor zou je eerst een keer moeten invriezen en naa een tijdje 1 rietje ontdooien om te zien of het sperma dan nog leeft.

Faline

Re: Invriezen sperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 11:52

Ja dat is me ook bekend. Het gaat me nu vooral eerst om het kostenplaatje, als het veel te duur wordt doe ik het sowieso niet.