Charmeur x Rousseau, verantwoorde aanparing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Charmeur x Rousseau, verantwoorde aanparing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 11:45

Ik overweeg om mijn Rousseau merrie bij Charmeur te brengen. Ik krijg echter wel veel dezelfde voorvaderen en ben daarom nog twijfelend. Wat is jullie mening over deze keuze? Helaas kan ik geen link toevoegen.
Wel kun je via http://www.paardenfokken.nl kijken bij fokkerijtools. Intypen Wuranta SDB en Charmeur. Hieronder de diverse dubbelingen;

5e generatie 2x Ulft
6e generatie 2x Farn
6/7e generatie 2x Furioso
6/7e generatie 2x Nimmerdor
6/7e generatie 2x Lucky Boy
6/7e generatie 3x Amor
in de 7e generatie komt er nog een keer Farn.

Farn is ook de vader van Nimmerdor. dus in totaal 5 x Farn vanaf de 6e generatie (vanaf het veulen gerekend).

Graag jullie mening.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:41

Aanvulling van de hengsten bijgeschreven in opening topic.

uletje

Re: Charmeur x Rousseau, verantwoorde aanparing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:41

Ik heb er niet gelijk problemen mee. Als de hengst past op de merrie kun je de goede kwaliteiten van de stam (of hengsten) vastleggen. Helaas ook de slechte zaken natuurlijk. Het is altijd een gok.
Ik heb hetzelfde gedaan en er goede resultaten mee gehaald. Ik heb een Winningmood uit een Furst Heinrich x Davignon merrie. Daar zit dus 3 keer Donnerhall heel dichtbij. De nakomeling bevalt mij super en als Winningmood weer gaat dekken, gaat ze zeker terug.
Ook heb ik een Uphill uit een Cabochon x Joost x Nabuur merrie. De nabuur merrie is de moeder van Oscar. Zo kruis ik dus een hele moederlijn. Veulen bevalt goed en ik dek terug!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:16

uletje schreef:
Ik heb er niet gelijk problemen mee. Als de hengst past op de merrie kun je de goede kwaliteiten van de stam (of hengsten) vastleggen. Helaas ook de slechte zaken natuurlijk. Het is altijd een gok.
Ik heb hetzelfde gedaan en er goede resultaten mee gehaald. Ik heb een Winningmood uit een Furst Heinrich x Davignon merrie. Daar zit dus 3 keer Donnerhall heel dichtbij. De nakomeling bevalt mij super en als Winningmood weer gaat dekken, gaat ze zeker terug.
Ook heb ik een Uphill uit een Cabochon x Joost x Nabuur merrie. De nabuur merrie is de moeder van Oscar. Zo kruis ik dus een hele moederlijn. Veulen bevalt goed en ik dek terug!

hoi Uletje, heb even paardenfokken bekeken. Je bent idd redelijk recent terug gaan fokken. Toch zie ik bij jou van bepaalde hengsten ze maar 2x terug komen. Bij mij komen ze meerdere keren terug. Ook al is het wat verder weg, vandaar mijn twijfel of ik het wel of niet moet doen. Ben geen expert op het gebied van lijnen/inteelt.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:08

Ik heb eens meegedaan met het fokadvies van de Hoefslag. Daar gingen Marianne Dorresteijn en Cor Loeffen m'n merrie bekijken. (De Cabochon) Hij zei zelfs dat ik met Oscar moest dekken. Dat durfde ik niet, vond ik toch iets te dichtbij. Daarom heb ik voor Uphill gekozen.

Ik persoonlijk hou wel van een beetje lijnenteelt. Maar je moet zeker zijn van je hengstkeuze, en echt denken dat het de beste combi is. Maar als een hengst past past hij.

Trouwens heb wel eens in de KSS (jaren geleden hoor) een Ferro x Ferro gezien, over lijnenteelt gesproken. Dat ging mij wel iets te ver..

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:51

Ik heb ook een rousseau elite merrie ze is rousseau x godfather x dublin x flaneur en ik ga haar laten dekken met charmeur!

We hebben ook wel eens een sandreo uit een flemmingh merrie gefokt
en ik heb nu een sandreo merrie drachtig van andretti.

Ik heb er niet zoveel moeite mee hoor.
Charmeur is een goede hengst als deze goed op je merrei past gewoon doen.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:01

Leuk om jullie ervaringen te lezen!

Ik was van plan dit jaar niet te dekken, totdat ik Charmeur onder het zadel zag. Hij lijkt zoveel op mijn eigen merrie ook los van de kleur :-). Alleen nog mooier in exterieur en beweging. Kijkend naar de invloed die Jazz en Florestan altijd op hun nafok hebben, denk ik een nog royaler front te kunnen fokken, meer beweging, souplesse en gedragendheid.
Of hij de beste is weet ik nog niet, maar het de eerste indruk was raak!! :D

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:14

Hier hetzelfde ik wilde mijn merrie ook niet dekken, als jong paard blesure gehad heel lang stil gestaan toen heeft ze 1 veueln gehad heel goed beest verkocht op de veiling dus nu net weer aan de slag.
echt een goede merrie maar ik zit me toch al te verheugen op een combinatie uit charmeur en haar. dus doe het toch maar kan toch nog een hele tijd doorrijden..
zal ergens komende week gedekt worden.
naja en als je de paardenkrant leest dan is hij verreweg het best geweest. ook qua beenstand ed wat ik ook erg belangrijk vind!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:02

EHK -> F-AM

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:40

sandradeboer schreef:
Ik overweeg om mijn Rousseau merrie bij Charmeur te brengen. Ik krijg echter wel veel dezelfde voorvaderen en ben daarom nog twijfelend. Wat is jullie mening over deze keuze? Helaas kan ik geen link toevoegen.
Wel kun je via http://www.paardenfokken.nl kijken bij fokkerijtools. Intypen Wuranta SDB en Charmeur. Hieronder de diverse dubbelingen;

6e generatie 2x Farn
6/7e generatie 2x Nimmerdor
6/7e generatie 2x Lucky Boy
6/7e generatie 3x Amor
in de 7e generatie komt er nog een keer Farn.

Farn is ook de vader van Nimmerdor. dus in totaal 5 x Farn vanaf de 6e generatie (vanaf het veulen gerekend).

Graag jullie mening.

5e generatie 2x Ulft
6/7e generatie 2x Furioso

Afbeelding

Hierbij vergeet je de volbloed Furioso xx, dus 4 keer..
met 2 keer Nimmerdor, vererft wel iets anders dan Farn
+ 2 x Lucky Boy...en daar leg je 3 Amors bij op, dan krijg je een ander beeld van verwachting.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:36

@ceasario, wat wil je hiermee zeggen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:53

Net zo als het er staat...nl. het kan vriezen of dooien..
Maar bij mijn opmerking, als het kwartje zo zal vallen, in ieder geval geen paard voor de gemiddelde ruiter..
Kortom ..wat er in zit kan er uit komen...en de hengst zelf is dan maar een klein onderdeel in de totaal genetische potpourri.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 19:46

ceasario schreef:
Net zo als het er staat...nl. het kan vriezen of dooien..
Maar bij mijn opmerking, als het kwartje zo zal vallen, in ieder geval geen paard voor de gemiddelde ruiter..
Kortom ..wat er in zit kan er uit komen...en de hengst zelf is dan maar een klein onderdeel in de totaal genetische potpourri.

Je spreekt voor mij toch wel veel in metaforen :D . Vriezen, dooien, vallende kwartjes, genetische potpourri..
Wat je eigenlijk wil zeggen, is dat het een nakomeling kan gaan worden met een bovengemiddeld gecompliceerd karakter?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:22

sandradeboer schreef:
[
Wat je eigenlijk wil zeggen, is dat het een nakomeling kan gaan worden met een bovengemiddeld gecompliceerd karakter?

Je vraagt wat er kan gebeuren wanneer je bepaalde hengsten vaak terug ziet.

Nu dat geef ik aan, in karakter en type. Maar wanneer je denkt dat het gewoon 1+1..2 is. mij ook goed.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:56

ceasario schreef:
sandradeboer schreef:
[

Je vraagt wat er kan gebeuren wanneer je bepaalde hengsten vaak terug ziet.

Nu dat geef ik aan, in karakter en type. Maar wanneer je denkt dat het gewoon 1+1..2 is. mij ook goed.

Mijn vraag is niet wat er kan gebeuren, mijn vraag was of het verstandig is om paarden met dezelfde voorvaderen te kruisen. Hierbij kun je denken in termen als verankering van bepaalde eigenschappen, maar ook in termen van gezondheidsissues.

En voor wat betreft die 1+1=2, dat gaat iig op voor de kleur 8-) .

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:24

sandradeboer schreef:
[ mijn vraag was of het verstandig is om paarden met dezelfde voorvaderen te kruisen.

Dat was je vraag niet, maar het ging specifiek over je merrie en die hengst..
En daar heb ik genoeg aangegeven wat mogelijk kan zijn...Maar dan dien je wel eerst eens in de materie van vererving van die hengsten te duiken...waaronder type, karakter en gezondheid.