Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
uletje schreef:Ik heb er niet gelijk problemen mee. Als de hengst past op de merrie kun je de goede kwaliteiten van de stam (of hengsten) vastleggen. Helaas ook de slechte zaken natuurlijk. Het is altijd een gok.
Ik heb hetzelfde gedaan en er goede resultaten mee gehaald. Ik heb een Winningmood uit een Furst Heinrich x Davignon merrie. Daar zit dus 3 keer Donnerhall heel dichtbij. De nakomeling bevalt mij super en als Winningmood weer gaat dekken, gaat ze zeker terug.
Ook heb ik een Uphill uit een Cabochon x Joost x Nabuur merrie. De nabuur merrie is de moeder van Oscar. Zo kruis ik dus een hele moederlijn. Veulen bevalt goed en ik dek terug!
. Alleen nog mooier in exterieur en beweging. Kijkend naar de invloed die Jazz en Florestan altijd op hun nafok hebben, denk ik een nog royaler front te kunnen fokken, meer beweging, souplesse en gedragendheid.
sandradeboer schreef:Ik overweeg om mijn Rousseau merrie bij Charmeur te brengen. Ik krijg echter wel veel dezelfde voorvaderen en ben daarom nog twijfelend. Wat is jullie mening over deze keuze? Helaas kan ik geen link toevoegen.
Wel kun je via http://www.paardenfokken.nl kijken bij fokkerijtools. Intypen Wuranta SDB en Charmeur. Hieronder de diverse dubbelingen;
6e generatie 2x Farn
6/7e generatie 2x Nimmerdor
6/7e generatie 2x Lucky Boy
6/7e generatie 3x Amor
in de 7e generatie komt er nog een keer Farn.
Farn is ook de vader van Nimmerdor. dus in totaal 5 x Farn vanaf de 6e generatie (vanaf het veulen gerekend).
Graag jullie mening.

ceasario schreef:Net zo als het er staat...nl. het kan vriezen of dooien..
Maar bij mijn opmerking, als het kwartje zo zal vallen, in ieder geval geen paard voor de gemiddelde ruiter..
Kortom ..wat er in zit kan er uit komen...en de hengst zelf is dan maar een klein onderdeel in de totaal genetische potpourri.
. Vriezen, dooien, vallende kwartjes, genetische potpourri..sandradeboer schreef:[
Wat je eigenlijk wil zeggen, is dat het een nakomeling kan gaan worden met een bovengemiddeld gecompliceerd karakter?
ceasario schreef:sandradeboer schreef:[
Wat je eigenlijk wil zeggen, is dat het een nakomeling kan gaan worden met een bovengemiddeld gecompliceerd karakter?
Je vraagt wat er kan gebeuren wanneer je bepaalde hengsten vaak terug ziet.
Nu dat geef ik aan, in karakter en type. Maar wanneer je denkt dat het gewoon 1+1..2 is. mij ook goed.
. sandradeboer schreef:[ mijn vraag was of het verstandig is om paarden met dezelfde voorvaderen te kruisen.