Ten einde raad over de galop van mijn arabische paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FloMax

Ten einde raad over de galop van mijn arabische paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 00:57

Ik heb sinds 4 jaar mijn spierwitte arabische merrie Kaya (van onder andere Abdullah).
Ze is niet alleen een plaatje om te zien, maar ook een schat van een paard.
Nu ben ik al 4 jaar bezig met haar galop en haar angst voor koeien.
Dat laatste zit me het minst dwars.

Kaya heeft een schouderblessure, hier heeft ze verder geen last van, ze kan en doet alles nog. Voor zover ik weet komt ze van de renbaan, en dat is zeker te merken in haar galop. Ik houd ervan om te racen, maar in de bak gaat dat zo moeilijk ;(
Daarom een beetje dressuur...

Ze loopt namelijk geweldig, mooi nageeflijk, behalve tijdens de overgang van draf naar stap en vice versa.
Ik moet mijn handen blijven aanspannen omdat anders het contact verbroken is om maar zo te zeggen, en dan gooit ze haar hoofd omhoog.
In de galop is dit nog het ergst. Ik heb rugproblemen en tijdens haar galop is ze razend snel, niet aan de teugel te krijgen, en linksom loopt ze constant in de verkeerde galop(misschien door haar blessure?)Hierdoor loopt ze wel nageeflijk aan deze hand, maar het zit me inmiddels tot 'hier', want ze kan wel op de juiste hand galopperen, maar dan ben ik de nageeflijkheid meteen kwijt. Ik heb verschillende dressuurstallen, arabische fokkerijen etc etc geinformeerd, maar ben eigenlijk geen steek verder gekomen. Ik ben uitgenodigd om met haar langs te komen bij Dressuurstal de Borst, maar helaas ontbreekt mij een trailer. Ook word ik door haar passen steeds uit het zadel gelanceerd. Kortom, ik heb wat ik ook doe eigenlijk niet echt controle over haar galop. Een instructrice is me te duur, en mijn vriendinnen weten ook niet wat ze ermee aan moeten.
Iemand tips en/of tricks?

Zie mijn profiel voor foto's!
Ik zal zo snel mogelijk een filmpje maken om het wat duidelijker te maken.

Xxx

anneliesdj

Re: Ten einde raad over de galop van mijn arabische paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:11

Dit is niet iets om via een forum op te lossen, je hebt geen 'hapklaar' probleem maar meerdere dingen die zich opstapelen. Daarnaast speelt het verleden van je paard en jouw ervaring een grote rol, dit moet je kunnen zien om te weten wat er precies gebeurd.
Het lijkt me dus het verstandigst om een ervaren ruiter te vragen eens naar je rijden te kijken, waarschijnlijk kan die je helpen.
Waarom is instructie te duur? Wat vind jij duur?

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 01:22

anneliesdj schreef:
Dit is niet iets om via een forum op te lossen, je hebt geen 'hapklaar' probleem maar meerdere dingen die zich opstapelen. Daarnaast speelt het verleden van je paard en jouw ervaring een grote rol, dit moet je kunnen zien om te weten wat er precies gebeurd.
Het lijkt me dus het verstandigst om een ervaren ruiter te vragen eens naar je rijden te kijken, waarschijnlijk kan die je helpen.
Waarom is instructie te duur? Wat vind jij duur?

Ik rijd nu zo'n 11 jaar paard, maar een arabier is toch iets anders dan manege paarden om maar zo te zeggen. Ik heb al veel ervaren ruiters gevraagd ernaar te kijken, en wat eraan te doen is, en nog geen enkele is met een oplossing gekomen. Ik heb gewerkt bij een sportpaardentrainingsstal, en zelfs met hun advies schoot ik weinig op.
Ik heb ook ervaren ruiters op haar laten galopperen, om een beter beeld te krijgen, maar ik ben zoals de titel zegt, ten einde raad.
Ik vraag me gewoon af of meerdere mensen dit herkennen en wat zij eraan doen/hebben gedaan.
En over de instructie: Ik heb niet eens geld om 1x in de week les te krijgen bij de dichtstbijzijnde manege.
Niet dat ik zo weinig geld heb om niet voor mijn paard te kunnen zorgen, want dat kan ik wel, maar ik moet ook aan mezelf denken en heb dus op het moment geen geld voor instructie van welke prijs ook. Rough times...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:28

Dit is niet iets wat te herkennen is aangezien het nogal een specifiek probleem is, het is niet zo makkelijk als een paard wat zijn achterhand niet meeneemt bij het wijken.

En waarom is instructie te duur? Je koopt toch ook biks voor je paard? Dan kan een uur les voor 10-15 euro toch ook wel? Zoveel geld is dat nu ook weer niet.

En ik vraag me sterk af watvoor ruiters je erbij hebt gehad en watvoor trainingsstal je om raad hebt gevraagd, hebben die wel zoveel ervaring als je denkt?
Of heb je gewoon een héél moeilijk probleem? (ik betwijfel het, als dat wel zo is had je vast zelf ook gesnapt dat je op bokt geen oplossing gaat krijgen)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:31

Wat ik in jouw geval dan zeker niet zou doen is doorgaan met die dramatische galop, tot je weer les kunt nemen.
Ga gewoon draven en probeer verschillende draftempo's te kunnen rijden. Ga vor die ontspanning in draf en focus je goed op zithulpen. Dat is sowieso de basis om straks de galop beter te krijgen. Dus eerst leren draven met een los teugeltje in verschillende tempo's.

En die galop..... sommige paarden hebben erg veel moeite met de ondergrond in de bak en het feit dat ze niet echt rechtuit kunnen. Het heeft met balans te maken. Dit paard is gewend dat galop een heel snelle explosieve gang moet zijn. Daarvoor moet je dus eerst op zoek naar ontspanning. En een minder moeilijke omgeving dan een bak. Gaat buitenrijden goed? Dan zou ik eerst op rechte stukken de galop proberen. Dat is makkelijker voor het paard dan steeds de bocht om. En dan proberen de ontspanning te zoeken die je van de draf al kent.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:57

alsof ik iets van mezelf lees :D

een paar maanden terug zat ik ook zo in de rats over de galop van mijn verzorg AVtje. ook zij kon best galopperen op de goede hand, maar sprong steeds verkeerd aan ( voor mij was het dan rechtsom) ook overgnagen waren een gruwel. een ophouding betekende PATSBOEMHO! en peerd stond stil. natuurlijk niet echt de vloeiende overgang die je wil. ook overgangen vooruit ging meteen dat koppie omhoog.
dus ik kan je vertellen wat ik heb gedaan, maar ik waarschuw er meteen bij, dit heeft maaaaaaanden geduurd en ik moet er nog steeds aan werken.

allereerst lees ik dat je bij een overgang spanning of druk "moet" houden anders raak je contact kwijt, maar dan gooit ze wel het hoofd omhoog? dan ga ik er even vanuit dat zij bij een overgang dus achter de teugel komt. zich opkropt en diep loopt. ze wil zich onttrekken aan het werk en aan haar achterhand gebruiken door achter de teugel te kruipen ( dan hoeft ze namelijk haar rug niet te gebruiken en kan jij dat ook niet van haar vragen, lekker makkelijk opgelost voor haar :Y) ). maar als jij dan spanning houdt, dan zet je haar daar vast en dat vind ze dan weer geen goed idee, dus gaat het hoofd weer omhoog. *zo herkenbaar dit*
ik raad je aan om eerst eens rustig met die overgangen te oefenen. je moet jezelf voornemen dat je vanuit draf een overgang naar stap gaat maken ( als je dit nog moeilijk vind kan je ook stap naar halt, gaat even om het principe). dus je bereid haar voor. je gaat rustig doorzitten, hiervoor is het van belang dat zij op hetzelfde tempo ontspannen blijft draven. gaat ze harder en voel je haar aanspannen da ga je weer lichtrijden, neem je haar rustig terug en probeer je opnieuw. je betn nu aan het doorzitten, je ademt rustig uit en maakt je zelf lang en zwaar, zeg eventueel rustig ho. doe nog niks met je teugels. je wilt dat ze op je zit terugkomt. als ze niet direct luisterd, geen probleem blijven proberen. iedere keer hetzelfde herhalen, doorzitten, uitademen, zwaar maken en eventueel ho zeggen.
als ze nou na 20 rondjes nog niet luisterd, dan geef je rustig een ophouding. een kort kneepje. om haar even te vertellen dat ze wel een gang naar beneden moet :P
ok, je voelt haar vertragen, dan komt waarschijnlijk het moment waarop je haar of ziet duiken, dus achter de teugel ziet komen, of je ziet haar hoofd omhoog komen. als dit gebeurd, dan ga je weer lichtrijden en rijd je haar eerst weer naar je hand toe. bij beide dingen probeerd ze namelijk om niet haar achterhand en rug te gebruiken. en dat wil je juist wel.
dit kan lang duren. je moet heel geduldig zijn, ze mag pas terug naar stap als ze rusitg in de aanleuning blijft. ze mag best iets meer gewicht in je handen leggen ( een pietsie beetje, ze magniet gaan hangen of trekken aan jouw hand). je blijft dus de hulp voor stap herhalen totdat ze het een keer doet. als zehet dan eindelijk doet mag je haar lekker belonen, een kriebeltje, een "braaf zo paard" of een klopje. daarna pak je haar weer rustig op en draaf je weer aan en probeer je het opnieuw. herhaling is belangrijk. het kwartje moet vallen dat dit de enige manier is om terug naar stap te gaan. wees consequent. ze mag niet terugvallen, of op een andere manier zich ontrekken aan het werk. dan zet je opnieuw in draf en probeer je het opnieuw.
niet gaan trekken op je teugels, niet spanning gaan zetten. het is niet jouw taak om contact te houden, dat is haar taak, jij kan haar uitnodige om contact te zoek op jouw hand door fijn te rijden, maar uiteindelijk moet zij het doen. zodra ze het niet doet, ben je geneigd haar "werk" over t nemen en zelf de teugels op maat te houden, maar dat moet je niet doen. je houdt ze waar ze zijn en rijdt haar weer vooruit naar de hand toe. pas een overgang maken als ze in een rusitg ontspannen tempo draaft en fijn in de aanleuning is, dit is namelijk het beste moment om een overgang terug te vragen.
om haar te helpen kan je het doen in een hoek, dat is vaak makkelijker.

voor haar galop zou ik adviseren om haar een week aan de longe te houden, alleen maar longeren. dit is zowieso veel makkelijker voor haar ( geen ruiter die haar misschien stoort) en makkelijker voor jou ( je kan zonder last van je rug aan haar galop werken)
je gaat haar gewoon rustig loswerken op beide handen, ze mag bijgezet zijn, maar wel zo dat ze voorwaarts neerwaarts kan lopen. pas als ze lekker ontspannen is laat je haar aangalopperen. eerst op de goede hand om je commande te bevestigen en om op de makkelijke kant te beginnen.
je vraagt haar in galop, zodra ze begint te versnallen en gaat racen moet ze terug naar draf. zo snel mogelijk dus. als dat betekend dat ze drie passen galop doet en dan weer terug moet, prima. dan is dat maar even zo. op die manier laat jij merken dat je een bepaald tempo wil hebben. en zodra ze daar boven gaat mag ze niet meer.
rennen in de galop ( dat doet die van mij ook nog steeds wel) is vaak een gebrek aan kracht en balans, jij hebt rugproblemen dus jullie helpen elkaar ook niet echt. als je longeerd laat je haar een week werken aan haar kracht en balans zonder dat jij stoord. het is ook makkelijker voor haar om iets te begrijpen en om het toe te passen. het geeft haar ook de tijd haar eigen lichaam onbelast aan zwaarder werk te wennen en om haar rug iets te ontzien terwijl ze dat doet. alleen maar goed dus!

op dit moment laat je haar op de goede hand dus alleen galopperen in jouw tempo.
op de slechte hand zal ze eerst door moeten hebben dat ze in de juiste galop moet. dus op de slechte hand laat je haar aan galopperen. als ze direct goe aangelopeerd dan ga je verder met de tempo controle net als op de goede hand. als ze verkeerd aangalopperd, dan laat je haar galopperen. klinkt raar misschien, maar voor mij werkte het destijds. uiteindelijk komt ze erachter dan rechtsom op de linkerhand ( of andersom :P ) veel moeilijker is dan op de goede hand. en springt ze vanzelf over. ze kan erook uitvallen ,waarna jij haar weer in galop zet. wanneer ze in de goede galop aanspringt, belonen met je stem en naar enkele passen terug vragen. zelfde principe als bij de overgang terug. ze krijgt even een pauze om erover na te denken en darna zet e haar weer in galop. herhaling, herhaling. en consequent zijn.
ik heb dit toen ook gedaan, aan het begin van de week kon ze nog geen fatsoenlijk rondje galopperen, aan het eind van de week galoppeerde ze zonder moeite rondjes om me heen.
korte stukjes vragen en veeeeel herhalen. dan snappen ze het het snelst. ook fijn is dat duidelijk is wat je wil. rennen bij een paard is vaak omdat ze iets niet snappen en dan maar denken "ik ga wel harder want dat is vast wel goed". als je ze keer op keer hetzelfde commando geeft, of dat nou onder het zadel is of aan de longe, dan ontspannen ze daar in mijn ervaring enorm van. omdat ze uiteindelijk snappen wat je wil. dan kan het nog wel moeilijk zijn, maar ze weten wat je bedoelt en dat is als genoeg om ze rustig te krijgen.

nageeflijk in de galop zou ik voorlopig even met rust laten. concentreer je op controle over haar tempo en goede galop. doe alleen maar kleine stukjes galop, ook als je weer onder het zadel gaat oefenen. zo oefen je namelijk kracht in de achterhand, wat ook van pas komt bij je overgangen terug. plus, met kleine stukje galop zla je waarschijnlijk minder last hebben van het racen en je rug en dus zal ze waarschijnlijk ontspannender blijven en kan je minder protest verwachten.

over het algemeen dus: minder met je handen doen, niet spanning of druk aanbrengen, maar naar je hand toe rijden. op je zit en stem laten terug komen. je mag best rustig of ho zeggen ofzo. als het werkt en het houdt je paardje kalm, dan is het goed :)
tempocontrole! jij bepaald de snelheid, altijd jij!
kleine stukjes draven en galopperen. vooruit en weer terugkomen, vooruit en weer terugkomen.
veel herhalen. en consequent zijn, pas terug gaan als jij vind dat het kan en dat aan alle voorwaarden is voldaan.
in het begin gaat het lang duren. ik kan je aanraden eerst dat weekeje longeren te doen en dan onder het zadel te oefenen. aan de longeerlijn kun je ook al wat draf-stap overgangen oefenen.
je gaat heeeeel veel geduld moeten opbrengen, maar je zal zien, arabiertjes zijn heel slim en leren snel. dus al snel zal ze doorhebben wat je bedoelt, zeker als je consequent bent. dus het zal al snel makkelijker gaan.
als het kwartje eenmaal gevallen is kan je verder, maar ik denk dat je hiet wel een maand of twee mee aan de slag kan voordat dit er helemaal in zit.

ik hoop dat je hiet wat mee kan, ik heb hetzelfde probleem gehad en ik herken een heleboel, ik ben na veel werk van de grootste problemen af, maar ik help je graag. loop je nog tegen problemen aan, kan je altijd een pbtje sturen ofzo.

en je hebt een mooi paardje! :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:57

mijn god, wat een verhaal :D succes met dat lezen :P

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:19

Typisch AV probleem vrees ik :D (thans dat heb ik al enkele malen gelezen)

Ik kan me min of meer vinden in jouw verhaal, alleen is die van mij heel moeilijk in de rechtergalop. Wat je verder zegt over uit je zadel lanceren en wel nageeflijk maar de aanleuning kwijt bij een overgang, daar kan ik me volledig in vinden :Y) .. Maar geen paniek! Er is hoop. Vooraleer je gaat eisen dat je paardje voortdurend nageeflijk loopt, zou ik eerst héél véél oefenen op het aanspringen in galop en vaak op een volte. Mijn paard was in het begin links ook moeilijk: eerst sprong hij niet aan, dan bokte hij en dan croste hij (en verloor daarbij weleens zijn balans) om vervolgens ZO'N rare overgang in draf te maken. Nu, na eindeloos veel oefenen, gaat het al stukken beter. Ik gallopeer zelden lange stukken rechtdoor of lang aan één stuk, in plaats daarvan doe ik bijvoorbeeld 2 voltes rond in galop, overgang, 2 cirkels in draf en terug een overgang. Dan krijgt hij zelf ook de klik van ohja nu moet ik zo mijn benen gebruiken - dat merk ik dan echt. Bij de overgang van galop naar draf, geef ik kleine kneepjes in de teugels en pak hem voornamelijk ook terug op mijn stem aangezien hij het op zithulpen nog niet echt doet. Ik moet hierbij echt zorgen dat de timing goed is, zodat ik niet schok op zijn rug als hij in draf gaat, want dan schiet zijn hoofd ook de lucht in. Dat vraagt best veel oefening, maar het kan! Van zodra je dat allemaal onder de knie hebt, zou ik gaan oefenen op nageeflijkheid. Stukje bij beetje, en niet teveel ineens vragen. Desnoods 3 galopsprongen en terug nemen, en dit even volhouden, dan valt het klontje uiteindelijk wel. Je paard denk mee met je en weet wat er komen gaat.

Veel succes!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:25

Je hebt een arabier, die is intelligent, dus maak daar gebruik van.
Terug naar de basis; loswerken en longeren.
Hier leren we ze in minstens 3 verschillende tempo's stappen aan de longe, 3 tempo's in draf en 3 tempo's in galop. ook wisselen op commando in galop, uitstrekken, kort lopen en ruim lopen, schouder binnenwaarts, stelling enz. enz. enz. Alles wat je aan de lijn aanleert op commando, kun je gebruiken als je erop zit. En wees ook bewust van je hulpen en je beweging, want wanneer je haar hindert in haar beweging door zelf heel duidelijk in jouw beweging een langzame galop te forceren en nabewegen, raakt zij uit balans en zal ze zich ook moeten aanpassen aan jouw hulpen en beweging.
En op de volte kunnen ze niet zo hard, dus kleine voltes rijden als ze te hard gaat zodat ze wat terug komt. Niet aan de teugels zitten, want steeds willen inhouden of ophouden maakt de mond ongevoelig en dan is het hek helemaal van de dam...

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:59

Shanelle schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens!
Ik heb zelf een Arabische Volbloed en die galoppeerd beter dan hij draaft ;)

Denk dat je les nodig hebt, het hoeft niet duur te zijn maar die kan je op precies het goede moment een aanwijzing geven het heeft geen zin om hier op bokt antwoord op te proberen te geven want we weten niet precies wat ie doet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:02

Lees dit topic eens:
[RT-D] Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

En ga vervolgens eens naar: www.paardenbegrijpen.nl.
Daar vind je veel informatie over het oplossen van rijkunstige problemen en veel instructievideo's zodat je thuis aan de slag kunt.
Het is voor een AV soms moeilijk de bovenlijn los te laten/ ontspannen... hetgeen wel moet om correct achterhand gebruik te stimuleren.
Ik denk dat het je zal verbazen wat je voor elkaar zal krijgen op deze manier.

Onderschat ook niet je eigen houding. Je zegt dat je rugklachten hebt. Er bestaat een kans dat jouw 'tekortkoming/ blessure' een groot effect heeft op het vermogen van je paard om haar lichaam goed te gebruiken. Ga hier heel bewust mee om.
Een ruiter die niet soepel en in balans is, maakt dat een paard gewoonweg niet correct KAN lopen.
Door veel 'aan de hand' te gaan doen volgens bovenstaande methode maak je je paard soepeler en sterker en kan ze makkelijker met jouw 'tekortkomingen' omgaan.

Voor jezelf zou je eens kunnen denken aan pilates. Meer kracht en balans, langere spieren en balans vanuit je centrum (buikspieren) om je rug te ontlasten.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 01-06-10 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:08

anneliesdj schreef:
Dit is niet iets wat te herkennen is aangezien het nogal een specifiek probleem is, het is niet zo makkelijk als een paard wat zijn achterhand niet meeneemt bij het wijken.

En waarom is instructie te duur? Je koopt toch ook biks voor je paard? Dan kan een uur les voor 10-15 euro toch ook wel? Zoveel geld is dat nu ook weer niet.

En ik vraag me sterk af watvoor ruiters je erbij hebt gehad en watvoor trainingsstal je om raad hebt gevraagd, hebben die wel zoveel ervaring als je denkt?
Of heb je gewoon een héél moeilijk probleem? (ik betwijfel het, als dat wel zo is had je vast zelf ook gesnapt dat je op bokt geen oplossing gaat krijgen)

Ik vind het een beetje prive om uit te leggen waarom instructie zo duur is. Ik heb al gezegd dat ik me af vraag of meerdere mensen dit herkennen. Ik weet wel dat de trainingsstal genoeg ervaring heeft, en nee ik koop geen biks voor mijn paard. Ik betaal een bepaald bedrag per maand aan de pensionstalling waar mijn paard staat, die regelen krachtvoer, bodembedekking voor in de stal, ruwvoer en alle dingen meer. Voor de laatste keer: Ik vroeg of me af of mensen dit herkennen zo ja, wat was hun oplossing?
Bedankt voor je reactie.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:16

@abeltje_xx, Shanelle, Kukkie &ShamalArabs:

Dankjewel, ik ga jullie tips&advies zeker proberen!
Had het echt even nodig om te lezen dat er weldegelijk een oplossing is.
Super bedankt :D

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:47

Ik ken dit probleem met mijn Aglo-AV, maar dan op rechts. Veel werk en gedult met een goede lesgever hebben het helemaal opgelost. Momenteel oefen ik zelfs stap-galop-stap, dus dat komt allemaal in orde. En ja longe werk, veel longe werk helpt superveel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:48

Suus___ schreef:
Shanelle schreef:

Ik ook niet, is helemaal geen AV probleem, eerder een renpaardenprobleem. Ik heb vele AV's gekend en daarnaast ook enkele renpaarden/dravers, het uit elkaar gevallen en hard galopperen is typisch iets voor een paard wat op de baan heeft gelopen. Alle AV's (die niet op de baan hadden gelopen) konden stuk voor stuk keurig galopperen.
kayacratzo schreef:

Natuurlijk is er een oplossing en ik zou willen dat ik je die zo kon geven maar zo makkelijk is het niet, dat snap je zelf toch ook wel als je er al zo lang mee bezig bent.

Ik heb even het eerste deel van de post van abeltje gelezen;
Citaat:
allereerst lees ik dat je bij een overgang spanning of druk "moet" houden anders raak je contact kwijt, maar dan gooit ze wel het hoofd omhoog? dan ga ik er even vanuit dat zij bij een overgang dus achter de teugel komt. zich opkropt en diep loopt.

Het zou kunnen dat het zo is maar niet het meest voor de hand liggende probleem met de info die hier gegeven wordt.
Overgangen zijn momenten waarop je meer doet dan enkel met de nageeflijkheid bezig zijn en dat is vaak het moment waarop een paard uit elkaar valt, de ruiter wanhopig zijn best doet het hoofd beneden te houden en het paard als reactie op de krampachtige ruiter en veranderde teugeldruk het hoofd omhoog gooit.
De oplossing die zij aangeeft is verder goed hoor, kun je rustig proberen.

Maar heb je dit niet allang gehoord als je al meerdere ruiters en een trainingsstal om hulp hebt gevraagd? Lijkt me toch wel, zo niet, dan moet je zoeken naar meer ervaren ruiters en betere trainingsstallen.

Is het niet een idee om via het 'pay it forward' topic aan een les te komen? Daar wordt geen betaling in ruil gegeven maar iets waarmee jij de ander kunt helpen.

Daarnaast lijkt het me een goed idee om haar eerst een tijdje te longeren niet meer onder het zadel te galopperen. Ze heeft zowieso behoefte aan een contstante aanleuning en zo min mogelijk storing, dat kun je het beste oefenen aan de longeerlijn.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:00

Citaat:
kayacratzo schreef:

Natuurlijk is er een oplossing en ik zou willen dat ik je die zo kon geven maar zo makkelijk is het niet, dat snap je zelf toch ook wel als je er al zo lang mee bezig bent.

Ik heb even het eerste deel van de post van abeltje gelezen;
Citaat:
allereerst lees ik dat je bij een overgang spanning of druk "moet" houden anders raak je contact kwijt, maar dan gooit ze wel het hoofd omhoog? dan ga ik er even vanuit dat zij bij een overgang dus achter de teugel komt. zich opkropt en diep loopt.

Het zou kunnen dat het zo is maar niet het meest voor de hand liggende probleem met de info die hier gegeven wordt.
Overgangen zijn momenten waarop je meer doet dan enkel met de nageeflijkheid bezig zijn en dat is vaak het moment waarop een paard uit elkaar valt, de ruiter wanhopig zijn best doet het hoofd beneden te houden en het paard als reactie op de krampachtige ruiter en veranderde teugeldruk het hoofd omhoog gooit.
De oplossing die zij aangeeft is verder goed hoor, kun je rustig proberen.

Maar heb je dit niet allang gehoord als je al meerdere ruiters en een trainingsstal om hulp hebt gevraagd? Lijkt me toch wel, zo niet, dan moet je zoeken naar meer ervaren ruiters en betere trainingsstallen.

Is het niet een idee om via het 'pay it forward' topic aan een les te komen? Daar wordt geen betaling in ruil gegeven maar iets waarmee jij de ander kunt helpen.

Daarnaast lijkt het me een goed idee om haar eerst een tijdje te longeren niet meer onder het zadel te galopperen. Ze heeft zowieso behoefte aan een contstante aanleuning en zo min mogelijk storing, dat kun je het beste oefenen aan de longeerlijn.

Ja ik snap zelf ook wel dat het niet makkelijk is om zomaar met een oplossing te komen. Ik beschouw de trainingsstal waar ik heb gewerkt als 1 van de beste trainingsstallen die ik ken, maar zij hebben geen ervaring met renpaarden. Ik ga allereerst het advies van abeltje en shanelle proberen, daarna probeer ik de pay it forward. Daar heb ik overigens nog nooit van gehoord, bedankt hiervoor dus.
Ja ik heb van verschillende ruiters en stallen ongeveer hetzelfde gehoord, alleen niets met longeren.
Ik moest veel voltes en overgangen rijden.
In ieder geval bedankt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:21

Maar als het een goede trainingsstal is kunnen ze (bijna) alle problemen oplossen, ook problemen die ze nog niet eerder hebben gezien, daar is een trainingsstal tenslotte voor.

Persoonlijk zou ik je graag willen helpen maar je woont me net iets te ver weg om even op en neer te gaan.
Kun je geen filmpjes plaatsen?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:54

Staat je paard ook in almelo of omg.? anders wil ik wel een keertje meekijken als je er niet uitkomt... Vanaf kloosterhaar is het maar een kwartiertje ;)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 16:40

ShamalArabs schreef:
Staat je paard ook in almelo of omg.? anders wil ik wel een keertje meekijken als je er niet uitkomt... Vanaf kloosterhaar is het maar een kwartiertje ;)

Ze staat in Bornerbroek, Pensionstal v/d Aa bij het Nijreesbos daar.
Ik ben er meestal s'avonds rond 7 uur omdat ze smiddags in de wei staat en daarna biks krijgt.
We kunnen wel een afspraak maken per pb :D .

@Anneliesdj: Dankjewel voor je hulp. Ik zal zo snel mogelijk filmpjes plaatsen, dan is het wat duidelijker :Y)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:57

misschien is het verstandig om je paard zijn rug eens na te laten kijken(op blokkades). Zelf heb ik hetzelfde probleem gehad met mijn voormalige hengst, en bleek puur voort te komen vanwege een ongeluk.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:09

Ik zou zeggen, oefenen aan de longeerlijn en mss wat meer te eten geven zoals hooi/kuil. Ze oogt nogal dun. Mss als ze zwaarder is helpt de zwaartekracht je een beetje :Y) :D
Verder zijn er al veel tips gegeven. Zo'n renbaanverleden ben je niet zomaar kwijt. De oudste zoon van mijn merrie heeft er ook nog wel last van na járen!

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 22:38

[quote="Amalarab"]Ik zou zeggen, oefenen aan de longeerlijn en mss wat meer te eten geven zoals hooi/kuil. Ze oogt nogal dun. [quote]

Ze was broodmager toen ik haar kocht, je kon de ribben tellen.
Ze oogt misschien dun maar dat is ze echt niet haha, ze krijgt nu zelfs een beetje een buikje, maar niet teveel natuurlijk. Ze heeft 2 jaar terug wel een periode gehad dat ze echt ontzettend veel afviel en ik haar inderdaad moest bijvoeren. Hoeft nu niet meer, ze eet de hele dag door :D !
Gewoon, mooi:D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:51

anneliesdj schreef:

Ik ook niet, is helemaal geen AV probleem, eerder een renpaardenprobleem. Ik heb vele AV's gekend en daarnaast ook enkele renpaarden/dravers, het uit elkaar gevallen en hard galopperen is typisch iets voor een paard wat op de baan heeft gelopen. Alle AV's (die niet op de baan hadden gelopen) konden stuk voor stuk keurig galopperen.

[/quote]

Zucht, hier word ik moe van. Ik heb helemaal niet gezegd dat het bij ALLE av's zo is. Daarbij heb ik er opzettelijk bij gezet dat ik dat thans al heel vaak heb gelézen, ook in dit topic weer trouwens, én toevallig zelf een av heb met problemen in de galop - die overigens ook nooit op de renbaan heeft gestaan anneliesdj, zo zie je maar weer ;) . Jullie gaan gelijk in de verdediging, is helemaal niet nodig hoor ik bedoelde het niet verkeerd, maar ik mag toch zeker wel zeggen wat ik al vaak gelezen heb?

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:47

Shanelle schreef:
anneliesdj schreef:

Zucht, hier word ik moe van. Ik heb helemaal niet gezegd dat het bij ALLE av's zo is. Daarbij heb ik er opzettelijk bij gezet dat ik dat thans al heel vaak heb gelézen, ook in dit topic weer trouwens, én toevallig zelf een av heb met problemen in de galop - die overigens ook nooit op de renbaan heeft gestaan anneliesdj, zo zie je maar weer ;) . Jullie gaan gelijk in de verdediging, is helemaal niet nodig hoor ik bedoelde het niet verkeerd, maar ik mag toch zeker wel zeggen wat ik al vaak gelezen heb?[/quote]

Ja, ik snap wat je bedoeld. Ik lees hier ook vaak over AV galopproblemen. Vandaar ook deze topic. Aangezien meerdere mensen dit herkennen vroeg ik me gewoon af wat hun oplossingen zijn en waren. Het hoeft namelijk niet altijd proffessioneel opgelost te worden denk ik, het kan ook gewoon heel simpel..
Zo zie ik dat tenminste ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:01

Inderdaad! Ik ben echt benieuwd trouwens of je wat aan onze tips zal hebben. Hou je ons op de hoogte? :o