Veulen uitkiezen, hoe wat waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindaM

Veulen uitkiezen, hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:26

Ik ben me aan het orienteren voor de aanschaf van een veulen. Maar.... voor mij is dit compleet nieuw! Ik heb een hele lieve haflinger, die overigens nooit meer weggaat, maar wil daarnaast een veulen gaan aanschaffen.
Wat zou ik graag willen?

* dressuur rijden
* liefst geen merrie
* bosritten en af en toe een sprong
* kleur wens: donkerbruin/zwart, geen vos
* geen heethoofd, een eerlijk maar ook werkwillig paard
* een mooi paard om te zien, niet te klein....

Ik heb geen idee als ik me orienteer naar een aantal hengsten wat bij mij past. Daarnaast weet ik ook niet goed welke stallen aan te bevelen zijn en welke niet.

Kan iemand mij adviseren hoe ik mijn zoektocht kan gaan starten? Alvast bedankt!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:36

Misschien kan je beginnen om bij marktplaats te kijken?

P_Tries

Re: Veulen uitkiezen, hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:21

Ik denk dat je voor jezelf al heel wat lastige eisen stelt.
Je zegt, ik wil een veulen kopen.. Daaraan kun je vrijwel nog niet zien of het een heethoofd of wel of niet een werkwillig paard is.
Hoe groot ie wordt kun je ook nog niet zien, wel een schatting maken, maar daar kan altijd het een en ander aan veranderen..
Je kunt van een veulen nog niet zo veel zeggen hoe het wordt.
Je kan een hoop aflezen aan karakter en hoe en wat de ouders zijn en wat ze kunnen, maar het kan zo erg tegenvallen.

Nou de kleur kun je natuurlijk wel kiezen, merrie/hengst ook..

Mijn tip; denk er goed over na..
Waarom wil je perse een veulen? en niet een 3 / 4 jarige?
Wil je een goed sportpaard? dat moet je ook nog afwachten, maar daar moet je gaan zoeken naar ouders met goede prestaties/bloedlijnen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:25

tuurlijk kan je in een veulen al zien wat je eisen zijn en daarmee heb je 3 jaar lang de tijd om een band op te bouwen. Dus ik zou zeggen ga ervoor mooier kan het niet.

gewoon gaan kijken en als het klikt dan komt het vast allemaal goed.

En wil je op een stal kijken waar mooie kwpn en haflinger veulens lopen pb me dan.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:41

P_Tries schreef:
Ik denk dat je voor jezelf al heel wat lastige eisen stelt.
Je zegt, ik wil een veulen kopen.. Daaraan kun je vrijwel nog niet zien of het een heethoofd of wel of niet een werkwillig paard is.
Hoe groot ie wordt kun je ook nog niet zien, wel een schatting maken, maar daar kan altijd het een en ander aan veranderen..
Je kunt van een veulen nog niet zo veel zeggen hoe het wordt.
Je kan een hoop aflezen aan karakter en hoe en wat de ouders zijn en wat ze kunnen, maar het kan zo erg tegenvallen.

Nou de kleur kun je natuurlijk wel kiezen, merrie/hengst ook..

Mijn tip; denk er goed over na..
Waarom wil je perse een veulen? en niet een 3 / 4 jarige?
Wil je een goed sportpaard? dat moet je ook nog afwachten, maar daar moet je gaan zoeken naar ouders met goede prestaties/bloedlijnen.

Neem de tip van P-tries idd goed mee, echter het karakter vind ik meestal al wel als veulen redelijk duidelijk, je hebt van die veulens die alles goed vinden, makkelijk dingen leren (halster om, aan het touwtje lopen, voetjes geven) maar je hebt onder de veulens ook echte draken. Natuurlijk zijn deze laatsten ookwel in het gareel te krijgen, maar minder makkelijk dan de eersten.

*edit*
Voor een veulen, kijk vooral bij particulieren die fokken, vaak krijgen die veulens meer menselijke aandacht dan veulens van grotere stallen.

(ik heb nog een heel mooi donkerbruin en groot hengstveulen, halfbroer van P-tries haar jaarling...)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:16

Een 3/4 jarige is ook meteen een stuk duurder als je ook daadwerkelijk een mooie type paard wil die ook niet al te stijf beweegt. Dus wat dat betreft kan een veulen een leuke uitkomst zijn; die kun je helemaal naar je eigen hand zetten.

Nadeel is inderdaad dat je geen idee hebt hoe die wordt. Knappe veulens kunnen soms ontzettend tegenvallen als ze 3 zijn en op 't eerste gezicht niet zulke mooie veulens kunnen ook mooi zijn als ze 3 zijn. Daar is niet echt een touw aan vast te knopen. Tenzij je een paard koopt uit een goede stam, maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan.

Daarnaast ook een nadeel omdat je veulens niet rontg. kunt laten keuren.... Dus wellicht zit 'ie vol met OC/OCD als 'ie drie is en dat is waardeloos.....

Wat voor type paard zoek je eigenlijk? Moet 't een KWPNer zijn, of had je nog andere rassen ingedachte?
Ben in bovenstaand bericht uitgegaan van een KWPNer. Maargoed, je hebt nu een Haflinger, dus misschien had je een Tinker oid in gedachte?

Mocht dit eerste het geval zijn: www.sporthorses.nl
Genoeg aanbod en ook net even wat professioneler dan marktplaats.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:23

lieverties schreef:
tuurlijk kan je in een veulen al zien wat je eisen zijn en daarmee heb je 3 jaar lang de tijd om een band op te bouwen. Dus ik zou zeggen ga ervoor mooier kan het niet.

Ik vind jouw reactie iets te kort door de bocht.

Ik ben het met je eens dat je in een veulen best al wel het een en ander kan zien, MAAR: dan moet je er wel kijk op hebben en al heel veel veulens gezien hebben. Dit lijkt me bij de TS niet het geval. Bovendien is het nooit een garantie en ga ik mee met de overige reacties. Een aantal dingen kun je namelijk wel zien, maar een groot deel van de eisen die de TS stelt blijven afwachten.

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:03

Dank alvast voor jullie reacties! Uiteraard zal ik zodra ik eenmaal ga kijken de juiste mensen meenemen, maar op mijn stal zijn ze met name spring georienteerd.
Ik ben inderdaad op zoek naar een KWPN, type sportpaard. Prijsklasse ongeveer 2.000-4.000 of sluit ik dan veel paarden uit?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:32

Oei, da's een prijsklasse voor een gemiddelde pony.... Daar kun je geen leuk paard voor kopen. Althans, niet eentje waarmee je ook nog fanatiek kunt rijden. Dan wordt het echt een ouder paard (lees 15+) die je recreatief kunt rijden.

Dan is een veulen een betere uitkomst, maar dan nog kun je geen hele aparte kopen. :)

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:39

ik heb in de jaren al 4 veulens aangekocht en op laten groeien tot grote paarden. De eerste is nu 8 jaar en rij ik Z1 mee,de andere 4 jaar en de laatste 2 jonkies worden bijna 3 jaar. Je moet goed weten wat je koopt,maar het is wel heel leuk om het op te zien groeien.Laat een veulen alleen NOOIT alleen lopen,want dan worden ze stront vervelend,altijd een leeftijdsgenootje erbij zetten.suc6 ermee en voor vragen kan je me altijd een berichtje sturen

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:40

LindaM schreef:
Dank alvast voor jullie reacties! Uiteraard zal ik zodra ik eenmaal ga kijken de juiste mensen meenemen, maar op mijn stal zijn ze met name spring georienteerd.
Ik ben inderdaad op zoek naar een KWPN, type sportpaard. Prijsklasse ongeveer 2.000-4.000 of sluit ik dan veel paarden uit?

Voor een veulen zou ik absoluut niet gaan, daar weet je totaal nog niets over, enkel over zijn kwaliteiten en eventuele uitstraling...
Zeker niet als je het je bedoeling is om te kunnen zeggen dat het geen heethoofd mag zijn etc...
Want jonge paarden zijn vaak onvoorspelbaar in handen van onervaren personen...

In die prijsklasse acht ik het zeker dat je iets zult vinden, gewoon goed marktplaats en kapaza bekijken.
Bij ons hier in België heb je er zeker een grote keuze voor...
Dit zijn de paarden die niet meer aan de bak geraken hoger dan 1m10...
Hier bij ons zul je makkelijk iets vinden tsn de 8 en 15jaar die braaf, mooi en iets kan en al een sportcarrière achter zich hebben...

edit : mss ook via sporthorses
Laatst bijgewerkt door ulestro op 01-06-10 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:44

nee hoor tussen de 2.000 en 4.000 kan je een knap veulentje kopen.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:55

en heb de selectie gewoon eens op 1000 - 4000 geplaatst op sporthorses ruin,
tussen 4 en 14 jaar, beleerd en tsn 1m58 en 1m68 al 24 paarden...
waaronder enkele nette paarden...

edit : en bij kapaza.be heb je een 50tal pagina's met paarden onder de 4000 euro...
Dus ik zou zeggen keuze genoeg
Laatst bijgewerkt door ulestro op 01-06-10 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:02

LindaM schreef:
. Prijsklasse ongeveer 2.000-4.000 of sluit ik dan veel paarden uit?

Bij de "sport"paarden wel..bij de veulens niet

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:09

Een veulen voor die prijs moet zeker kunnen

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 03:06

Een goed veulen kom je echt wel tegen op MP in die prijsklasse, als wij ze gevonden krijgen moet dat een ander ook lukken.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:50

liess1 schreef:
nee hoor tussen de 2.000 en 4.000 kan je een knap veulentje kopen.

Kijk maar eens naar de veilinguitslagen vorig jaar en hoeveel veulens zijn daar niet afgeslagen onder de 4.000 euro. Dus voor dat bedrag kan je al een mooi veulentje kopen.

Voor 4000 euro vind je nu zelfs mooie, deftige rijpaarden (het is crisis hé mensen ;) ). Wij hebben vorig jaar voor 5.000 euro een 4-jarige dressuurmerrie gekocht waarvan al enkele neven en ooms goedgekeurde dekhengsten zijn in Duitsland.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:57

Het is crisis, maar bedenk dat veel fokkers hun merries vorig jaar leeg hebben gelaten en dat er niet supr veel aanbod van veulens is wat de prijs weer zou kunnen opdrijven...

Maar aan karakter kun je een hele hoop zien. Als ze als veulen erg makkelijk zijn zullen ze mits de opvoeding goed blijft ze als 3 jarige niet opeens veranderen in een draak. De meeste "foutjes" in karakter sluipen er in naar mijn mening doordat een veulen niet op tijd gecorrigeerd word en vervolgens laten ze het dier maar heen gaan etc etc en dan heb je een draak als ze 3 zijn...

Verder kun je aan afstamming een hele hoop aan stokmaten zien. Maar goed het blijft altijd afwachtten.

Verder denk ik dat jou eisen niet heel gek zijn en dat je in die prijsklasse echt wel kunt slagen!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:04

Een veulen kan een echte draak zijn om daarna onder het zadel een heel fijn karakter te hebben. Ik vind dat je niet aan een veulen kan zien hoe de rij eigenschappen zijn zoals heethoofd en werkwilligheid, daar sta je soms nog van te kijken hoe dat verschilt. Als je iets meer van de moeder lijn weet dan heb je misschien een meer betrouwbaar beeld.

Een veulen kun je uitkiezen op de veilingen, bij hh veulens van Fokkers opvragen, op keuringen kijken. Indien je niet veel ervaring hebt dan altijd iemand mee nemen.
Succes!!!