.Mara is mijn 11jarige haflinger, die een lichte vorm van zomerexceem heeft. Toen ik haar in november 2009 kocht, had ze een stuk uit d'r manen doordat ze was gaan schuren met knotjes in. Nu is deze pluk toch al zo'n 10cm lang. In het begin van de lente begon ze af en toe te schuren en zag ik schuurplekken op d'r hals, maar nog geen manenverlies. Het exceemdeken was aan een buikriem stuk, maar dat heb ik er dan zo snel mogelijk opgelegd.
Ik smeer al sinds eind februari elke week een 2tal keren een anti-schuurproduct van Leovet dat erg goed werkt (de manen groeien ook erg snel!), maar nu zie ik dat als ik door haar manen borstel dat ze er erg veel verliest.
Ze heeft geen schuurplekken meer en doet het ook helemaal niet meer (denk ik, ik ben er niet 24/7 natuurlijk), maar de manen komen los. Haar manen zijn al erg uitgedund, maar wel gelijkmatig.
Kan dit gewoon de ruif zijn? Of ligt het aan het deken? En kan ik er iets aan doen? Het is dus niet dat ze plukken verdwijnen, maar die mooie dikke bos wordt nu wel een stuk dunner
.Alvast bedankt!

!