paard op je naam zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hafje81

paard op je naam zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 10:11

Sinds een half jaar ben ik de trotse eigenaar van een haflinger!
Ondanks dat ik alle papieren heb, staat hij niet op mijn naam (wel ingeschreven bij de Vlaamse Confederatie van het paard)
Hij staat nog steeds op naam van de fokker, maar die ken ik zelf niet, vermits ik eigenlijk derde eigenaar ben (stond voorheen bij een andere fokker die de vader heeft van mijn paardje)
Is het belangrijk dat hij op mijn naam staat en zo ja, hoe doe ik dat dan?

Marieke_K

Re: paard op je naam zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:13

Kom je uit NL of Belgie? :) Stamboeken zijn nl. verschillend.

Ik heb mijn haf niet op mijn naam staan. Door aan te kunnen tonen dat je zorg draagt voor je paard middels het betalen van kosten word je door de wet in NL aangemerkt als eigenaar :) Omzetten op mijn naam kostte toendertijd bijna 100 euro (moest lid worden van het stamboek etc.) vond dat een beetje zonde van mijn geld.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 10:16

Het hafje is van Nederland en ik woon zelf in België..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:17

Zou dan even contact opnemen met het Belgische stamboek. Weet niet precies hoe dat gaat namelijk :)

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:18

Dit volg ik even, want ik ben ook 3e eigenaar van mijn paard. Ik ken de eerste eigenaar dus ook niet.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:07

Marie_X_X schreef:
Dit volg ik even, want ik ben ook 3e eigenaar van mijn paard. Ik ken de eerste eigenaar dus ook niet.

Omdat je in NL woont kan ik antwoord geven op jouw vraag:

Paspoort aangetekend opsturen naar KVTH. Bij het paspoort kun je een briefje doen met je gegevens. Je krijgt binnen 2/3 dagen na opsturen een acceptgiro thuis (om lid te worden €65,- en de overschrijvingskosten €15,- te betalen). Na ontvangst van de betaling wordt het paspoort ook weer binnen 2/3 dagen naar jou terug gestuurd.

Als je alleen het paard op je naam wilt hebben staan en geen lid wilt zijn van het stamboek, moet je dat duidelijk op het papier aangeven. KVTH gaat er namelijk standaard vanuit dat je lid wordt ;).

Voor deelname aan de keuring dien je lid te zijn. Ook krijg je dan 6 keer per jaar het stamboekblad: Het Trekpaard en de Haflinger in de bus.

@TS: in België zal het ong. hetzelfde zijn als in NL, maar er zullen hier ongetwijfeld mensen uit België zijn die weten hoe het precies werkt ;).

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:27

Marieke_K schreef:
Kom je uit NL of Belgie? :) Stamboeken zijn nl. verschillend.

Ik heb mijn haf niet op mijn naam staan. Door aan te kunnen tonen dat je zorg draagt voor je paard middels het betalen van kosten word je door de wet in NL aangemerkt als eigenaar :) Omzetten op mijn naam kostte toendertijd bijna 100 euro (moest lid worden van het stamboek etc.) vond dat een beetje zonde van mijn geld.

hoe kun je dit aantonen?
heb je wel eens commetaar gekregen op wedstrijd? :)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:41

Het is in NL inmiddels goedkoper, ik heb mijn paard net (na zo'n 6 jaar haha) op mijn naam laten zetten.
Even zien, het kost ex btw €14,15. Het lidmaatschap van het KVTH komt erbij dat is 65 euro.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:47

ik heb naar het paspoort van mijn pony gebeld (op de 1e blz staat info),
en toen gezegd dat we hem gekocht hadden en hem op naam wouden enzo.
toen moest ik het paspoort opsturen met 20 euro en toen hebben ze ons er ingezet als eigenaar en het paspoort weer terug gestuurd.

heb je wel eens commetaar gekregen op wedstrijd?
ik heb mijn paspoort altijd bij me maar er is nog nooit na gevraagd op wedstrijden.
en hun kijken alleen naar de entingen en of je paard gemeten en gechipt is hoorde ik.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:43

Alet schreef:
Het is in NL inmiddels goedkoper, ik heb mijn paard net (na zo'n 6 jaar haha) op mijn naam laten zetten.
Even zien, het kost ex btw €14,15. Het lidmaatschap van het KVTH komt erbij dat is 65 euro.

Ik moest 30 euro betalen zonder lid te worden.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:17

(Ikzelf moet ook nog steeds me paspoort opsturen maar) de KVTH vertelde mij dat als ik lid wer de kosten zo'n 15 euro waren en als ik niet lid wilde worden dat is het 30 euro :=...

Maris89 schreef:
Alet schreef:

Ik moest 30 euro betalen zonder lid te worden.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:26

Oh hahaha nou ik moest toch lid worden ivm meedoen CK en voor registratie van het veulen van Amber ;)
Sorry voor de onjuiste info!!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:29

weet niet of het bij de haflingers ook kan maar ik deed het altijd op de keuring als er wat overgeschreven moest worden. Even een mailtje naar het stamboek en ze deden het even op een dag die mij uitkwam. Veulen heeft wel eens heel lang al op naam van de nieuwe eigenaar gestaan.

Wil zelf ook niet paspoorten uit huis hebben. Je weet nooit wat er gebeurt waarvoor je hem nodig hebt.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:01

mijn paspoort was intotaal een weekje weg.
we hadden het aangetekent weg gedaan en ook zo terug gekregen.
in mijn paspoort ben ik de 2e eigenaar naar de fokker,
dus de eerst die hem gekocht heeft van de fokker.

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:40

Wij moesten het paspoort opsturen met een papiertje waar de oude en nieuwe eigenaar op staan vermeld met info van oude en nieuwe eigenaren.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:08

Heb je enkel een paspoort van de Vlaamse Confederatie van het Paard, of heb je ook een paspoort van het Belgisch Haflingerstamboek?
Omdat chippen nu verplicht is in België, moet elk paard een paspoort hebben. Heb je stamboekpapieren, dan wordt de chip via het stamboek geregistreerd. Heeft je paard geen stamboekpapieren, dan gebeurt dit via de VCP. Dus is het best mogelijk dat je een "papierloze" haf hebt.

Als je paard gechipt is, moet er normaal gezien ook een mutatiedocument bij zitten, voor als het paard van eigenaar verandert. Je hebt dus 2 mogelijkheden: de ganse papierwinkel (stamboekpapieren + mutatiedocument) naar het Belgisch Haflingerstamboek opsturen, eens je je lidgeld betaald hebt (40 euro) wordt alles doorgegeven aan de databank van het VCP. Ofwel, als je geen officiële stamboekpapieren hebt, alles opsturen naar de VCP.
Het is in elk geval noodzakelijk dat het paard op jouw naam staat, zeker als je het ooit terug wil verkopen (of laten slachten - hou er rekening mee dat een paard ziek of gewond kan worden), dan moeten je papieren en zeker het mutatiedocument in orde zijn. Op dit document moet ook een sanitair verantwoordelijke staan (gewoonlijk is dat de eigenaar).
Wie niet in orde is, riskeert een boete!
Meer info: www.vlacopaard.be
of http://home.scarlet.be/haflingersite/ (haflingerstamboek)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:13

en hoe moet dat met een warmbloed kruising waarvan de ouders onbekend zijn?

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:28

Ja dat is heel belangrijk.. nu kan de fokker ten aller tijde jou hiermee in problemen brengen..
heb je wel het paspoort?
ingeschreven bij KVTH?
dan kan je m gewoon op je eigen naam overschrijven.. ;)
oude fokker is ook heus wel terug te vinden (gegevens staan in paspoort)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:32

Alet schreef:

Dat lidmaatschap is hoop ik eenmalig :=
Ander vind ik het persoonlijk ook wel wat te duur.
Ik heb toen ik mijn paard kocht een contract zeg maar met de vorige eigenaar gemaakt.
Dat ze aan mij hem hebben verkocht met handtekening, die zit nu in m'n kluis :D
Zo kan ik te minste bewijzen dat hij echt van mij is!

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:35

LadyGrace schreef:
Alet schreef:

Dat lidmaatschap is hoop ik eenmalig :=
Ander vind ik het persoonlijk ook wel wat te duur.
Ik heb toen ik mijn paard kocht een contract zeg maar met de vorige eigenaar gemaakt.
Dat ze aan mij hem hebben verkocht met handtekening, die zit nu in m'n kluis :D
Zo kan ik te minste bewijzen dat hij echt van mij is!

Het lidmaatschap is jaarlijks €65,- ;)