Je veulen verkopen op de veiling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Je veulen verkopen op de veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:19

Ik vroeg mij af wie zijn veulen via een veiling wil verkopen? En welke veiling dat dan is.
Misschien dat er mensen zijn die zijn veulen al hebben ingeschreven bij een bepaalde veiling?
En wat voor veulens dat dan zijn.
En waarom zou je juist wel of juist niet je veulen bij een veiling willen verkopen?

uletje

Re: Je veulen verkopen op de veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:39

Ik ga proberen twee veulens naar de veiling te doen (de laatste moet nog geboren worden).

Ik ga naar de selectie van de Prinsjesdag, en van Borculo. Heb het veulen wat er al is ook al aangemeld bij de veiling.

Het veulen wat er nu is is een vosse hengstveulen van Uphill uit een voorlopig keur + rontgen goed van Cabochon x Joost x Nabuur. De Nabuur merrie is de moeder van Oscar en Kimberly. Uit deze stam komen vele nationale en internationale spring en dressuurpaarden. Daarom denk ik dat hij interessant genoeg is voor de veiling. Daarbij komt ook dat hij nog eens fijn bewegen kan.

Het andere (nog ongeboren) veulen is een Uphill uit een Fürst Heinrich x Davignon x Werther. Uit de moeder van de merrie komen meerdere internationale dressuurpaarden. Dus ook vanwege deze pedigree denk ik dat het wellicht interessant is. Maar moet natuurlijk wel eerst een gezond veulen krijgen!

De reden: Ik hoop een goede (geen droomprijs hoor) voor m'n veulens te krijgen. Ik ben er (bijna) gegarandeerd vanaf en heb geen geleur aan de deur.

Wil jij je veulen ook voorbrengen??

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:44

Wij wilden eerder onze veulens niet verkopen. Maar toen onze merrie bij onze hengstenhouder stond om opnieuw geinsimeerd te worden was toevallig een scout aanwezig van de veulenveiling van Borculo.
Die wilde ons merrieveulen die bij onze merrie stond dolgraag hebben en scoorde haar op alles het allerhoogste.
We hebben nu besloten om haar toch te veilen. (vanaf een X bedrag anders kopen we haar terug)
We wilden het veulen houden om ons lijntje voor te zetten, maar nu gaat het dus even iets anders..
Maar eerder heb ik nog niet een veiling mee gemaakt!
Daarom was ik wel benieuwd wat ieder zijn voors en tegens zijn en wie er nog meer veulens aanbied.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:51

Aha!!
Ja soms moet je keuzes maken. Maar ben je al voorgeselecteerd dan? Want de vaste selectie is nog niet bekend.
En wat bedoel je met haar op het allerhoogste scoren?

Ik vind veilingen altijd een goede manier om je veulen voor een leuke prijs in de markt te brengen en te verkopen!

Hoef je niet meer naar een voorselectie?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:14

Dus vandaar dat ik wel nieuwsgierig ben naar meningen hoe de rest tegenover veilingen staat etc.
Wij hebben nog nooit eerder een veulen geveild.
We houden ze aan of we verkopen ze gewoon zelf.

Ons merrieveulen is geselecteerd. Wij hoeven niet meer naar een voorselectie o.i.d.
Ze hebben zo'n score formulier bij zich waarop ze het veulen gaan beoordelen.
Iets in de trant van: Matig - Voldoende - Goed - Uitstekend

Dit is trouwens het veulen:
[KS-ITP] Meastro X Osmium - Femina Fayme is geboren!!
Toen 3 dagen oud.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:36

Fijn hoor!

Ik moet nog wel naar de selecties. hoop dat hij erdoor komt.
Maar de echte selectie is toch nog niet vastgesteld?

Ziet eruit als een fijn veulen trouwens!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:39

Knap veulen. Als je het veulen wil verkopen zou ik het zeker proberen op een veiling. Je kan altijd bij meerdere aanmelden voor de voorselectie.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:53

Maar goed we zijn er nog niet over uit of we haar daadwerkelijk gaan aanbieden. Vandaar dit topic.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:55

Tja, dat zullen jullie toch echt eerst zelf moeten beslissen.

Als ik een veulen zou verkopen zou ik er helemaal geen problemen mee hebben om dit op een veiling te doen. In tegendeel.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:57

Maar we willen haar waarschijnlijk niet kwijt zodat we ons lijntje kunnen voort zetten..
En dan moeten we een beetje afwegen van wat zwaarder telt.. of het geld of de lijn voort zetten..
Nog maar even een paar nachtjes slapen.. :p

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:03

Inderdaad, even de tijd voor nemen. Lastige keuze.
Je kunt ook altijd deze houden als ze zo goed lijkt, en een eventueel volgend veulen van dezelfde merrie aanbieden voor een veiling. Dan heb je in ieder geval een merrie om je lijn mee voor te zetten.

Succes met het nemen van de beslissing!

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:56

En is het natuurlijk ook belangrijk wat je verwacht. Als je het hebt over de keuze geld... wat is dan de verwachting wat een veiling doet met de prijs voor je veulen. Is er een minimaal bedrag? En als daar niet voor geboden wordt kun je het veulen weer terugnemen? Eigenlijk is het een risico afweging. Succes!!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 10:51

We zijn er over uit. Ze gaat niet voor de keuring. We gaan haar aanhouden en ons lijntje over 3 jaar voortzetten ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:16

ik wilde net zeggen wwooow wat gaaf een maestro voor borculo! helaas gaat dat dus niet door zo aan je ber. te zien :)

ik probeer mijn veulen dit jaar weer in vechta op de veiling te verkopen, 14 juli is er een keuring + primering (en schetsen en chippen) bij bockmann en daar kunnen ze meteen geselecteerd worden voor de veiling op 28 aug. 2 jaar geleden ook een veulen daar gehad en deze is zeker veeeel beter
uit deze combi zijn ook in duitsland al een aantal hengsten ggk en merrie komt uit een zeer interessante stam (holstein stamm 2895)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 07:29

Ik ben benieuwd Essiesilly of je door komt :) Zou leuk zijn voor je! :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:52

dit is wel een oud topic maar het onderwerp lijkt mij nogal actueel.

Ik ben aan het twijfelen of ik met mijn hengstveulen naar de selectie van de prinsjesdag of de zangersheide veiling ga. Dit omdat ik op de verkoop advertentie een reactie van de organisatie van de prinsjesdag veiling gekregen hebt.
Hoe zit dat nou met terug kopen? Kan dat altijd? en betaal je dan gewoon de kosten van verkoper en koper?