Paard ingeschreven Veulenboek hoe naar stamboek?KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Paard ingeschreven Veulenboek hoe naar stamboek?KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:21

Hoi,
Ik heb er niet zoveel verstand van. Maar ik heb een paard gekocht en deze staat ingeschreven in het KWPN veulenboek. Ze wordt in Augustus 4 jaar. Maar is het nu zo dat ik naar een keuring zou moeten om haar in het KWPN stamboek te krijgen? Hoe zit dit in mekaar? En heeft het veel nut om er stamboekopname van te maken ipv veulenboek ? En wat zijn de kosten?

( Heb al gegoogled maar kwam er niet echt uit. Heb er dus ook totaal geen verstand van. Werd er nieuwsgierig naar. )

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:25

Het ligt er aan of de vader van je paard een goedgekeurde KWPN hengst is.
Als dat het geval is dan kan je naar een KWPN stamboekkeuring gaan en dan wordt het exterieur van je paard bekeken, ze moet een stuk aan de hand stappen en draven en vrij bewegen (voor een dressuurpaard) of vrij springen. Met voldoendes wordt het paard opgenomen in het stamboek.
Als je minstens 70 punten voor exterieur en 75 voor vrij bewegen of vrij springen krijgt, dan is de merrie ster.

De stamboekkeuringen worden op dit moment door het hele land gehouden.
Als je paard een Reg.A papier heeft dan werkt het anders.

Quir

Re: Paard ingeschreven Veulenboek hoe naar stamboek?KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:27

Ze staat in het veulenboek, dus als je naar de stamboekkeuring gaat en ze heeft voldoende punten, wordt ze opgenomen in het stamboek. Zo kan ze ook nog ster worden als ze voldoende punten heeft op exterieur en beweging.

Paard heeft geen reg A, want ze staat in het veulenboek. :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:27

Oke thanks dus je moet wel naar een keuring toe. Mijn paard is van de goedgekeurde hengst
Sandreo. Dus dan zou ik naar een keuring kunnen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:29

Als je inderdaad naar de keuring gaat en je paard heeft min 55 punten, is ze opgenomen in het stamboek!

Heeft ze 70 en 75 punten is ze ster.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:31

Quir schreef:
Paard heeft geen reg A, want ze staat in het veulenboek. :)

Ik heb zelf een Reg. A, maar ik dacht dat er ook vb op het papier stond. Ben zeker in de war :o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:34

Als het goed is staat er dan reg A op het papier. :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:38

Misschien een domme vraag, heeft het erg veel toegevoegde waarde om te laten keuren? Waarschijnlijk alleen voor het fokken en verkopen?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:39

Nou ja, als ze ster worden is het natuurlijk erg leuk. Of vb en stb veel uitmaakt weet ik niet.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:40

Tilmar schreef:
Nou ja, als ze ster worden is het natuurlijk erg leuk. Of vb en stb veel uitmaakt weet ik niet.

Oke dank je! Wil me er wel eens verder in verdiepen altijd interresant.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:47

Tilmar schreef:

Ja maakt uit. Eentje die nog in het VB staat op latere leeftijd zou in theorie ook afgewezen kunnen zijn op de stamboekopname. Eentje die stamboek is voldoet dus iig aan de minimum eisen van het KWPN. Het is dus weldegelijke een (kleine) meerwaarde voor de merrie.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:47

Tilmar schreef:

En of dat wat uit maakt: ik heb liever een vb dan een stb merrie! VB heeft nog een bepaalde verwachtingswaarde, stb is voor mij niet interessant.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:51

Ik ben het met hoogendroog eens. Een vb merrie kan nog ster worden. Een stb merrie is niet goed genoeg voor ster... de eisen die het KWPN stelt zijn ook weer niet zo hoog voor stamboek dat het een garantie is ofzo. Minimaal 1.58 en geen enorme afwijkingen, die afwijkingen kan je zelf ook wel zien hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:55

Tilmar schreef:
Ik ben het met hoogendroog eens. Een vb merrie kan nog ster worden. Een stb merrie is niet goed genoeg voor ster... de eisen die het KWPN stelt zijn ook weer niet zo hoog voor stamboek dat het een garantie is ofzo. Minimaal 1.58 en geen enorme afwijkingen, die afwijkingen kan je zelf ook wel zien hoor.

Dus dan maar niet naar de keuring gaan? Vindt ik raar. Als je wil gaan fokken wil je toch weten hoe je er voor staat? Of de merrie voldoet aan het fokdoel?

Om een merrie maar vb te laten omdat het dan nog alle kanten uitgaat vind ik raar.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:59

Als je ermee gaat fokken dan is het natuurlijk een ander verhaal, veulens uit een stermerrie zijn beter te verkopen dan uit een stamboek of veulenboek merrie.
Maar ik zou vooral naar een keuring gaan als je kans op ster maakt.
Het kan ook zinvol zijn om een keer naar een oefenavond te gaan, daar kunnen ze je vertellen wat de kwaliteit van de merrie is.
Ik heb even foto's gekeken van TS en het is wel een chique dier.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:43

Bedankt voor jullie reactie :D

Tilmar bedankt voor je compliment :o

Ik ga dit zo wie zo allemaal uitzoeken en zeker een idee om naar een oefenkeuring te gaan! Goede tip super!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:49

Ben je lid van het stamboek, want dat moet je wel zijn wil je naar de keuring gaan
Op kwpn.nl vindt je wat dat allemaal kost.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:37

Voor dit jaar moet je er snel bij zijn, opgave voor de merriekeuring moet voor 1 juni!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:07

Ik heb even foto's gekeken van TS en het is wel een chique dier.[/quote]

Waar jij die foto's ziet weet ik niet, niet in haar profiel in ieder geval, of ze moet ze snel hebben verwijderd.
Maar Sandreo's zijn meestal chique paardjes.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:54

flyfly schreef:
Ik heb even foto's gekeken van TS en het is wel een chique dier.

Waar jij die foto's ziet weet ik niet, niet in haar profiel in ieder geval, of ze moet ze snel hebben verwijderd.
Maar Sandreo's zijn meestal chique paardjes.[/quote]

Ik had wat foto's in het topic van de nakommelingen van Sandreo gezet. En had ze ook in mijn profiel. Zal er weer wat inzetten.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:57

Klopt ja, even handig zoeken...
Ze ziet er als een echte Sandreo uit: chique, mooi hoofdje. Ze mag nog wat meer spiertjes krijgen. Kan ze goed bewegen?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:03

Zo ik heb wat foto''s in mijn profiel gezet. Deze zijn van het begin dat ik haar heb. Nog de ribbetjes wat te zien. Ze is nu ietsje dikker geworden. Meer spieren inderdaad door het trainen. Het gaat nu echt een paard worden. En bewegen kan ze zeker zover ik er verstand van heb hahah.

Ze is nog niet zolang onder het zadel dus de spieren moeten nog komen :D Doe het rustig aan. Wil niet te snel gaan.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:08

@ Sarabande, ik had het gelezen inderdaad. Ik ben geen lid van het KWPN maar dat zal ik dan zeker aanvragen

@Pasche , dit jaar gaat het niet meer worden ;) eerst goed orienteren en kijken of het wat is , maar dank je :D

@flyfly foto's staan in mijn profiel nu.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:40

Heb gelijk even gekeken. Leuk paardje hoor. Zoals de meeste Sandreo's.
Veel succes als je met haar naar de kauering gaat en anders alvast voor volgend jaar!!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 20:36

flyfly schreef:
Heb gelijk even gekeken. Leuk paardje hoor. Zoals de meeste Sandreo's.
Veel succes als je met haar naar de kauering gaat en anders alvast voor volgend jaar!!

Dank je :D