Berrijden jonge shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Berrijden jonge shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:45

Heey,

Ik heb een shetlander idefix, net 4 jaar geworden.
Het lijkt me zo leuk als er een meisje/jongetje op gaat rijden ooit.
Denk dat hij daar ook wel geschikt voor is.
Hji is 1.03 meter maar wel vrij lux gebouwt.
Ik heb hem al een tijdje gement en een onderling wedstrijdje gereden.
Aan de longe is hij heel braaf en luisterd goed naar stem commandos.
Ik heb geen zadel :+ Maar hoe hebben jullie het aangepakt?
Ik wil er eigenlijk niet iemand op die te groot is. Mijn buurmeisje heeft we
een keer op hem gereden en toen zelf in stap, draf en galop, maar ik vind
haar gewoon te lang, dus die komt er niet meer op :+ Maar nou zit ik dus,
als je iemand wil laten rijden die nog niet kan paardrijden op een shet die vrijwel
niet beleerd is, hoe pak je dat dan aan ;) Ik dacht zelf er aan om als ik iemand heb
toch een zadeltje aan te schaffen, daarmee te gaan longeren en dan gewoon hup klein
kindje erop, ik pony vast, moeder kind vast. En opzich doet hij helemaal niets, hij heeft toen
mijn buurmeisje erop reed niets gedaan, maar ben zo bang dat hij met zon kleintje aan de loop gaat.
De stap moet dus wel goedkomen, maar ik vind het vooral moeilijk voor de draf, aangezien je dan
waarschijnlijk een kindje hebt die niet kan lichtrijden en ene pony waar nog nooit op is lichtgereden,
is dat wel een goede combie?? :o en na hoe lange tijd denken jullie dat ik ze keer los kan doen in de bak?
gewoon als stap en draf stabiel zijn? Hij kan dus al gestuurd worden door het mennen, is tuig al gewent enzo,
alleen been hulpen zal hij moeten leren, maar daar kan ik wel goed in begelijden aangezien hij met mennen ook op
stem commandos moet reageren.

Hoe oud denken jullie dat zon kindje ongeveer moet zijn om ook te kunnen lichtrijden
en een beetje te begrijpen hoe alles werkt?? of moet ik toch een kindje proberen te vinden die dan al wel kan paardrijden?
Pony is wel te vertrouwen, bokt nooit en stijgert ook nooit, maargoed
je weet maar nooit :+

Haha, sorry beetje lang verhaal, hoop dat jullie er een beetje wat van hebben meegekregen :D .

Obelix_Luna

Re: Berrijden jonge shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:48

denk meisje van een jaar of 8 ofso?
die miss wel vaker heeft gereden .
idd beginnen met longeren enzo voor de rest heb ik eigenlijk geen idee ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:50

Haha, oke ;)
Heb eerder wel altijd les gegeven aan klein kindjes op
ander shet, alleen daar had vriendin van mij toen op gereden en die
was hardstikke braaf, maarja, die vriendin is ook te groot om hem te berijden en wil
er niet iemand op de te groot is. :+

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:50

Kijk is rond op een manege bij de kinderlesjes. Daar zijn wel meisjes die kunnen lichtrijden en best klein zijn.
Als je het dan heel goed in de gaten gaat houden, denk ik dat het wel goed moet komen.
Wel aan de longe natuurlijk ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:54

Oke, ja idd, dat is wel een goed idee aan gezien die kinderen ook wel kunnen terug nemen,
stel dat hij keer schrikt in draf aan de longe dan vallen ze er ook niet gelijk af :+
Jammergenoeg wonen de kinderen die bij mij op de manege rijden allemaal daar in de buurt
omdat ik zeg maar niet in het dorp rij, en het is wel makkelijk om kindjes uit het dorp te hebben,
mischien keer gaan navragen op de plaatselijke manege of ze kleine kindjes hebben :D

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:02

Ik zou er zeker geen echte beginner opzetten. Shet of niet, het blijft een jonge pony die alles nog moet leren en onverwache dingen kan doen. Met en beginner kan je ongelukken krigjen en het kindje kan ook zo schrikken dat het niet meer durft. Slecht voor pony en kind. Je hebt ook kans dat hij zo ook dingen verkeerd aanleert en het is veel moeilijker dat af te leren en opnieuw goed aan te leren.

Toen mijn dochter een jaar of 10 was (reed toen 3 jaar op manege) heeft ze een Shet ingereden, ik was er echter altijd bij om haar te leren hoe ze een jonge pony duidelijk moest maken wat de bedoeling was en hoe ver ze met de oefeningen kon gaan. En natuurlijk beginnen aan de longe en aan de hand. Wat dat betreft is er natuurlijk geen verschil tussen een Shet en welk ander ras dan ook.
Ze heeft wat ups en down gekend maar uiteindelijk is het prima gegaan. Schat van een pony en uiteindelijk keurig gemanierd. De slechte momenten zijn echter ook onvermijdelijk, doordat ze wat ervaring had, schrok ze daar echter niet zo gauw van.

Zij kwam aan de pony omdat deze van een kennis van mij was. Ga inderdaad eens kijken op maneges en ponyclubs in de buurt en vraag eens rond bij mensne waarvan jij vindt dat ze goed met een pony omgaan. Kijk of ze netjes zitten, stille handen hebben en geduld met een pony. Je kan beter een wat langer kind hebben (mits niet te zwaar) dat netjes rijdt dan een kleine beginner. Als de pony eenmaal goed beleerd is, kan je er altijd nog een kleiner en minder ervaren kind opzetten. Zo leren ze om beurten van elkaar. En blijf erbij, goede begeleiding kan veel verschil maken! Veel succes!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:57

Bedankt, zitten zeer goede tips bij :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:41

Ik zit nu in precies hetzelfde schuitje. Ik zocht voor mijn shet Grietje een kindje om te rijden. Grietje kent de basis goed en is echt een goedzak. Dat is handig want Fleur heeft nog niet veel ervaring. Helaas werd Grietje bevangen dus het meisje in kwestie kon eigenlijk niet rijden. Dus toen heb ik besloten om Hans van 5 te gaan inrijden. De stemhulpen kende hij al van het longeren en verder heb ik veel aan de lange lijnen gelopen. Jouw shet kent dat dus al. Daarna heb ik een beetje over hem heen gehangen en een been erover heen gelegd (zonder gewicht erop te doen natuurlijk). Zadel heb ik er met veel geduld opgelegd en dat had hij zo door. Daarna het meisje er rustig opgetild. De eerste keer liep haar vader mee, zodat hij haar kon opvangen als Hans gek zou doen. Ik liep naast hem om hem rustig te houden. Dit ging helemaal goed.

Daarna heeft ze een paar keer aan de longe gereden. Halthouden, wegstappen, circel vergroten en verkleinen kunnen ze mooi oefenen. Dat ging ook erg goed. Alleen heeft Hans nu dus door dat ze nog niet zo stevig zit als hij gaat draven (ik heb ook nog geen goed zadel) en nu heeft ze 2x zandgehapt. Wel weer meteen erop gegaan.

Hopelijk heb ik volgende week een goed zadel. Het is dan de bedoeling dat een vriendin (die les geeft op een manege en priveles geeft) een paar lesjes komt geven. Zij kan haar beter begeleiden bij de eerste keer draf enzo. Ik kan me er dan op focussen dat Hans rustig blijft.

Ideaal is het niet, maar spelenderwijs komt het wel goed. Ikzelf ben er altijd bij en bij de moeilijkere zaken halen we er een instructrice bij.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:29

Nee idd, je moet eigenlijk wel een goed zadel hebben die wat steun geeft,
maarja die dingen zijn al snel over de 200 euro en dat heb ik er niet voor over :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:25

Je hebt ook van die ponyzadels, die kosten een stuk minder. Gewone zadels passen niet op die van mij, begon ooit met 16 inch, dat paste niet, toen 15. Nu heb ik 14, maar ik wil graag een 12. Hopelijk is dat niet te lang en schuift het niet.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 20:17

Ik zit zelf ook naar 14 a 15 inch zadeltje te zoeken,
14 inch is het beste denk ik, hij is vrij smal.
Ik vond zelf het norton junioren zadel wel wat :D