Ik hou van fjordjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Ik hou van fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:04

heey,

Ik wil later heel graag een fjordje hebben.
Ik men nu nog vrij fanatiek met mijn shetlander,
en rij nu 8 jaar (op een manege, dat wel).
Alleen heb ik vrij lange benen, en ik weet niet zo goed
hoe groot mijn fjord dan moet zijn.
ik ben 1.72.

Ik wil dan graag een ruintje denk ik (geen hengstigheid :D )
en wil dan graag alles doen. Dus beetje zonder zadel (dat rijd zooooo
lekker op zon dik ruggetje) en springen vind ik ook super al schijnt
dat fjordjes daar niet al te best in zijn???

Weet iemand nog goed adress waar je ze kan halen??
Ik wil liever niet zomaar via marktplaats een paardje aanschaffen,
en het gaat nog zeker 5 jaar duren, maargoed, ik blijf dromen :D
Ik heb verder bijna nooit op fjorden gereden (6x maar) maar ik vind ze
zo geweldig :o Ik heb wel ervaring (veel) met shetlanders dus kwa karacter ben
ik er al aan gewent haha :+

Iemand nog tips of dingen waar ik mee rekening moet houden of wat jullie fjord goed kan
of leuk vind? :o

Nies_

Re: Ik hou van fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:07

Ik ben 1,70 en heb een fjord van rond de 1,45.
De meeste fjorden kunnen niet super springen, maar er zullen er best tussen zitten die het wel goed kunnen.

Ik zou er wel op letten dat je geen fjord koopt met ecxeem.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:26

Ja, daar zat ik zelf ook al mee.
Mijn shetlanders hebben wel exeem, en ik zou het wel leuk
vinden om dan een paarje te hebben zonder exeem :D

Wat is ongeveer de prijs van een stamboek fjord??
Ik zou hem dan wel zelf willen doorrijden, omdat ik het zo prettig vind
als het paard jezelf helemaal kent.
Hoeveel zou een nog niet doorgereden fjordje goedkoper zijn dan een
doorgereden fjord?

Opzich wil ik ook geen wedstrijden gaan rijden, maar af en toe beetje springen en
dresuur lijtk me wel leuk :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:31

Van prijzen heb ik zoveel verstand niet, maar ik denk dat je met 1500 al een heel eind komt voor een nog niet doorgereden fjord.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:59

fjordjes zijn heel veelzijdig dus je kan alles ermee doen, dat is het leuke eraan vind ik :)
ik ben 1.65 en mijn 3jarige merriefjord is denk ik rond de 1.40

De prijs ligt eraan hoe oud de fjord is. De mijne heb ik gekocht voor 400 euro toen ze 5 maand oud was en ze staat ook in het stamboek. Voor een niet doorgereden fjord, wel ouder dan 2, betaal je gauw 1000 a 1500euro voor en wel doorgereden fjord 1500 a 2250 euro (ongeveer he!! kan iets minder of meer zijn)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:06

Mijn fjorden ruintje van nu net 4, stamboek ingeschreven, was 1250 toen hij 2,5jaar was, niet zadelmak, wel al voor de kar.
Veel succes, fjorden zijn heerlijke beesten, en zeker om aonder zadel te rijden!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:07

Zolang de fjord maar rond genoeg is kun je met lange benen alle kanten op :D.

Een mooie brede fjord met een hoogte van zo'n 1,45 tot 1,50m moet echt kunnen voldoen.

Waarom zou je geen merrie willen vanwege de hengstigheid? Bij de fjorden zijn er volgens mij betrekkelijk weinig merries die echt lastig worden door de hengstigheid.

Fjorden zijn allrounders, ze kunnen van alles een beetje. Een beetje dressuur, een beetje endurance en dus ook een beetje springen.

Wat je zou kunnen doen is bijv. alvast lid worden van het stamboek. Dan krijg je 4x per jaar het boekje toegestuurd en je kunt evenementen bijwonen. Zo leer je mensen kennen en wordt je langzaam aan een beetje bekend in het wereldje en dus ook met de geschikte paarden.

Koop een fjord bij voorkeur in de zomer, zo kun je direct zélf kijken of de fjord ZE heeft.

Voor adressen kun je hier in dit sticky kijken: TeeGee @ [FJ] [Centraal] Fjorden fokkers

De prijs van een kwalitatief goede stamboekfjord ligt ongeveer tussen de 1500 en 2000 euro als ze het nodige kennen en ingereden zijn.
Onbeleerd liggen de prijzen ongeveer tussen de 1200 en 1500 euro. De prijzen stijgen langzamerhand gelukkig wel iets, dus hoe ze over een aantal jaar zijn is natuurlijk niet te voorspellen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:04

Wat leuk dat je ook een fjord wil! Ze zijn echt fantastisch! Ik ben ook 1.72 en mijn fjord is 1.53 (okee, das wel heul groot) en dat past fantastisch! Kijk maar eens in mijn profiel. Ik heb Beer bij Jan en Jose Dolfing in Drenthe (Balloo) gekocht en die hebben regelmatig leuke fjorden staan..kan ik je echt aanraden! Voor een wat grotere fjord betaal je vaak wel iets meer omdat ze zo gewild zijn..helemaal de grote ruinen die licht aangereden zijn..moet je altijd snel bij zijn!

Veel plezier met je zoektocht!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 14:56

Wwoo. jij hebt idd wel een mega fjord :o :D :D
Lijkt em zo lekker om zonder zadel in volle galop over het zandpad te racen ;)
Dat ze ook wel betrouwbaar zijn en vrij rustig in de kop zijn vergeleken met
sport paarden, speekt mij ook heel erg aan.

Opzich zou ik wel een merrie willen hoor, maar ik had een shet merrie met een hele dikke
''witte'' staart en die kon behoorlijk hengstig zijn en dan moest ik elke week haar staart wassen en
dat was een behoorlijk smerig klusje :+ Verder heb ik niets tegen merries, alleen van een ruin vind ik het
prettiger dat hun karacter voor wat ik zelf merk wat vlakker is :D

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:09

ik ben zelf 1.73 en ik heb ook een fjordje van rond de -/+ 1.45

dus jha is ook eigenlijk wat je zelf wil wil je een hele grote of een hele kleine fjord

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:55

Ik ben zelf 1.75 en opgegroeid met fjorden.
Fjorden kunnen best wel wat hebben. Ze kunnen zeker 100 kilo dragen (ik weet niet precies hoeveel) en ik denk dat jij lang geen 100 kilo bent! Haha, het enige is dat je als je nog denkt veel te groeien, wel een grote fjord moet kopen omdat sommige niet heel groot zijn en ik denk niet dat je het echt leuk vind om lekker mee te lopen als je op z'n ruggetje zit!
Haha, dat was een geintje!!
Fjorden zijn lekker veelzijdig, ze zijn misschien niet super goed in springen, maar als je er een hebt die het echt leuk vind...

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:37

Mijn fjordje is bijna 4 jaar en 1.40,5 hoog.
Ik zelf ben 1.80 ruim en zit hem niet in de weg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:45

Qua lengte is er voor jou vast wel ergens een fjord te vinden.

In mijn profiel fjordje van 1.47 en ik ben 1.84+

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:32

Haha, oke das makkelijk :D
Dus gewoon een fjordje van 140 of groter ??

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:02

Zoiets denk ik wel ja. Zal ook per fjord verschillen, op een hele brede lijk jij minder lang dan op een hele smalle.

Julia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:41

Fjorden zijn idd geweldig :D
Ik ben 1,70 en mn fjord is 1,42, ziet er gewoon normaal uit hoor :)

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:03

fjorden zijn de beste veelzijdigheidspaarden die je maar kan hebben en zijn super lief en geweldig om mee te werken

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:15

Ik heb een fjordenveulen gekocht, is inmiddels alweer 2 jaar maar blijft mijn veulentje :)
wat een bandiet is het zeg, heb met veel paarden gewerkt maar dat waren nooit fjorden. Je moet er wel echt mee omkunnen gaan want anders gaan ze met je aan de wandel.
Ik heb zelf nog een KWPNer en een haf maar die zijn totaal anders dan de fjord.
Ik heb hem trouwens wel van mp, maar hij was reservekampioen en de ouders waren goede paarden tevens was de fokker een hobbyfokker die veel tijd en geld in zijn paarden stak. Dus het wel niks zeggen hoor mp of niet. Je moet gewoon naar de verkopers en in mijn geval naar de ouders van de fjord kijken.
Daarbij kwam er nog bij dat hij nar de keuring is geweest en reseve kampioen is geworden dus dan weet je wel dat het goed zit.
Alleen die manen knippen van zo'n jonge knul is erg lastig, heb ze nu dus ook lang :)

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 02:17

wat houdt mp in? en wat leuk zeg en ja fjorden zijn heel anders maar als je ze gewendt bent vindt je ze alleen maar fijn

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:44

mp = marktplaats

Jockeyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:35

Ik vind fjorden ook heel mooi vooral die manen maar als je in de les rijd is hij wel iritand. want het is een hengst. (Gecastreerd volgensmij) En elke keer alsik wil galloperen dan zit ik in de vergeerde. Dat vind ik niet zo leuk. Maar als ik later een fjord wil dan neem ik geen ruin maar een merrie. Dat zou kunnen want als ik een sprongetje wil maken lukt dat niet zo goed. haha.

xx

Sandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:43

Ik ben zelf 1.80 en het fjordje waar ik op rijd is rond de 1.50 en qua zicht pas ik er nog net goed op!
Fjorden kunnen qua gewicht heel wat hebben dat is zeker waar.
Dat fjorden minder zijn in springen verschilt echt heel erg,
de mijne is echt een springfanaatje. Als je liever springt zou ik kijken naar een wat actiever fjordje.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:58

leuk zeg sandra maar Jockeyhorse1 dat de fjord niet goed aanspringt kan zijn omdat het misschien zijn slechte hand is. (misschien ook niet goed doorgereden) en de ene fjord is weer beter in springen dan een andere fjord en ieder paard is anders en niet vervangbaar.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:59

Ik ben 1.80
Afbeelding

Nu is Donar een brede en grote fjord, maar met jouw lengte kan het ook nog makkelijk hoor :)

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:43

Ik heb echt geen idee hoe groot Ylga is, zelf ben ik nu 1,75. Ylga is dan ook wel aan de grote kant, maar op een ong. 10 cm kleinere Fjord (Amber) kan ik ook nog normaal rijden.

Iedereen zegt dat Fjorden niet goed kunnen springen, maar Ylga komt echt ruim boven de 1,10!