[KG] Wordt het misschien toch een schimmel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

[KG] Wordt het misschien toch een schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 10:42

Ik heb een paard op het oog die bruin is (3 jaar), maar al wel wat verkleuring heeft in de staart.
De vader van dit paard (noem em even A) is bruin, maar de ouders (B en C) zijn beide schimmel, en de ouders daarvan (D,E,F en G) zijn ook allemaal schimmel.
De kleur van de moeder (noem ze even N) weet ik niet, maar de ouders (O en P) daarvan zijn schimmel (O) en vos (P).

De ouders (Q en R) van die schimmel (O) zijn bruin (Q) en schimmel (R)..
De ouders (S en T) van de vos (P) zijn bruin (S) en onbekend dus bruin of vos (T).

Hieronder even een schematische tekening, wellicht wordt er een hoop duidelijker..
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QAQNOCHA.jpg

Nu is mijn vraag dus...
Het paard is bruin, maar heeft wel verkleuring in zijn staart..
Gaat dit toch een schimmel worden??
Of blijft hij zoals hij is.. bruin met aftekeningen, én een lichte staart?

Wie heeft er een zinnig antwoord op... :o
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 27-05-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:47

Als vader en moeder geen schimmel is, kan jouw paard ook geen schimmel zijn.

De vader is geen schimmel, dus geeft ook geen schimmel door. De moeder weet je niet. Als je weet of dat een schimmel is, weet je pas of jouw paard een schimmel kan zijn.

De moeder móét dus schimmel zijn, wil jouw paard schimmel worden. :)

Edit: Heb je geen foto van je paard? Heeft hij een lichter hoofd?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 10:56

Nee, het is niet mijn paard, maar wel een potentieel paard ;)
Paard heeft een gewoon bruin hoofd met een witte bles.

Maar ik vindt het juist zo raar dat van vaders kant juist alleen maar schimmels zijn (je zou zeggen homozigoot)... :?
En van moederskant ook een deel schimmel zit... én zijn staart ook blond wordt/deels is..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 27-05-10 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Re: Wordt het misschien toch een schimmel???????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:05

Schimmel vererfd dominant, dus als je geen schimmel hebt kan het ook nooit schimmel door geven. Waarschijnlijk zijn er dus een deel van hetrozygoot.

Ik verwacht dat het paard 'gewoon' bruin blijft, zeker met drie jaar moet je toch wel al een wit hoofd te voorschijn zien komen. Meeste zijn rond die leeftijd al behoorlijk wit :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:12

Ben ik niet met je eens.. sommige schimmelen later..
Zo ben ik laatst ook bij een zwartschimmel wezen kijken van 4 en die begint nu pas minimaal te schimmelen...

Vandaar dat ik graag zou willen weten wat de mogelijkheden zijn mbt dit paard.. :o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:17

Ik zeg toch ook de meeste en een wit hoofd is echt wel al vroeger. Een witte bril is vaak al te zien als veulen.

Maar echter, maakt jou de kleur van het paard uit, mbt het kopen van het dier? Wil je zo graag een schimmel? :)

Ik vermoed dat dit dier gewoon een bruine blijft, of heeft hij al een wit(tig) hoofd?

fasssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:24

[quote="Quir"]Schimmel vererfd dominant, dus als je geen schimmel hebt kan het ook nooit schimmel door geven. Waarschijnlijk zijn er dus een deel van hetrozygoot.

Een kleur kan nooit dominant vererven. Bij het vererven wordt gebruikt gemaakt van de chromosomen. Deze worden dus willekeurig bij de bevruchting overgedragen aan het aanstaande veulen. Als schimmel dominant is, en de moeder bruin is en de vader schimmel, kan de nakomeling dus zowel een gen voor bruin als een gen voor schimmel hebben. Als schimmel dominant is, komt het schimmel-gen dus tot uitting bij de nakomeling. De nakomelinmg kan dus genen bevatten voor beide kleuren. Hij kan dus allebei de genen (natuurlijk niet tegelijk), geven aan zijn nakomelingen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:26

Ok.. even verder gekeken in de stamboom.. :D

Er zal idd een stukje hetrozygoot in zitten van vaders (schimmel) kant:
De moeders van de paarden D en E zijn bruin, evenals de vaders van F en G.

Het kan dus zijn dat ie gewoon bruin blijft.. maar wat verklaart dan die lichte staart?
Probeer dr wat van te snappen... :o

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:31

Het is wel mogelijk dat je paard schimmel wordt. Drie van de vier grootouders zijn schimmel, dus ook al zou geen van beide ouders schimmel zijn, het schimmelgen kan wel doorgegeven worden.
Heb je geen foto's ervan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:33

fasssie schreef:
Quir schreef:
Schimmel vererfd dominant, dus als je geen schimmel hebt kan het ook nooit schimmel door geven. Waarschijnlijk zijn er dus een deel van hetrozygoot.

Een kleur kan nooit dominant vererven. Bij het vererven wordt gebruikt gemaakt van de chromosomen. Deze worden dus willekeurig bij de bevruchting overgedragen aan het aanstaande veulen. Als schimmel dominant is, en de moeder bruin is en de vader schimmel, kan de nakomeling dus zowel een gen voor bruin als een gen voor schimmel hebben. Als schimmel dominant is, komt het schimmel-gen dus tot uitting bij de nakomeling. De nakomelinmg kan dus genen bevatten voor beide kleuren. Hij kan dus allebei de genen (natuurlijk niet tegelijk), geven aan zijn nakomelingen.

Ik weet heel goed hoe genetica in elkaar zit, ik studeer er immers voor. Dus uitleg daarover is niet nodig.
En met schimmel vererfd dominant bedoel ik dat als het paard schimmel gen heeft, deze altijd tot uiting komt. Dus een paard moet schimmel zijn wil deze schimmel vererven.

Daarbij zeg je dat de vader een bruine is, dus hij kan nóóit schimmel doorgeven.
Dus dat is sowieso 0,0 schimmel. De moeder weet je niet, de vader van de moeder is schimmel. De andere is geen schimmel (of andersom, dat weet ik zo even niet). Dus als de moeder schimmel is, is ze heterozygoot schimmel. Dan kan ze het schimmel gen doorgeven en het 'niet-schimmel-gen', om even dom weg te zeggen.

Dus als de moeder schimmel is, heb je 50% kans op een schimmel. Omdat de moeder dan heterozygoot schimmel is en niet homozygoot, want 1 van haar ouders is niet schimmel.

Saskia, dat is niet waar.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:36

Zeker wel waar, de ouders van de vader zijn allebei schimmel. Dus hij kan zeker schimmel doorgeven.

fasssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:40

Oke. ik dacht alleen maar even te helpen, en ik schrijf dit alleen maar om verwarring te voorkomen, want schimmel kan nooit dominant vererven. Geen enkele kleur kan dominant vererven, maar als de kleur dominant is, wel tot uiting komen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:45

Saskia505 schreef:
Zeker wel waar, de ouders van de vader zijn allebei schimmel. Dus hij kan zeker schimmel doorgeven.

Hij KAN idd schimmel doorgeven..
Maar zoals ik al zei zit er verder weg ook bruin achter, dus hij zal waarschijnlijk dat hele kleine stukje bruin door hebben gegeven wat ze allemaal bij dragen.. Maar omdat het schimmel dominant is, komt dát ten uiting..
Kans is klein, maar wel aanwezig dus..
En die schimmels zijn dus allemaal hetrozygoot schimmel...

Nu ben ik alleen nog heel benieuwd wat de moeder zelf voor kleur is.. :o

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:59

Saskia505 schreef:
*knip* dus ook al zou geen van beide ouders schimmel zijn, het schimmelgen kan wel doorgegeven worden. *knip*

Nee, dat kan niet.
Schimmel is geen kleur. Schimmel is een extra factor bovenop de kleur.
Heeft een paard die factor dan wordt hij schimmel. Altijd. Heeft hij die factor niet dan wordt hij geen schimmel. Wat je niet hebt kan je niet door geven.

Dus als geen van de ouders schimmel was kan het paard geen schimmel worden.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:05

Wij hebben hier een schimmelmerrie gehad die meerdere veulens heeft gegeven van verschillende kleuren. Een bruin merrieveulen van haar is gebleven, maar in combinatie met donkergekleurde hengsten gaf zij ook enkele schimmels.
Maar zij zal dan wel een uitzondering zijn geweest..

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:06

Ah, dat is toch wel toevallig dat ik dit topic zie..
Ik heb een pony van 10 jaartjes jong, ouders zijn onbekend. Het is gewoon een vos, maar de laatste tijd krijgt hij overal witte plekjes, op z'n kont, hals, hoofdje. Ik heb er al speciaal op gelet, maar het zijn geen drukkingen of oude wondjes? :?
Als je goed kijkt zie je op zijn lichaam witte haartjes erdoorheen komen..
Ik vindt het wel erg wazig, het is altijd een vos geweest, ook in de winter. Iemand een verklaring? :o
Niet dat ik het erg vindt hoor, ik houdt wel van schimmels.. :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:07

Sybelle schreef:
Saskia505 schreef:
*knip* dus ook al zou geen van beide ouders schimmel zijn, het schimmelgen kan wel doorgegeven worden. *knip*

Nee, dat kan niet.
Schimmel is geen kleur. Schimmel is een extra factor bovenop de kleur.
Heeft een paard die factor dan wordt hij schimmel. Altijd. Heeft hij die factor niet dan wordt hij geen schimmel. Wat je niet hebt kan je niet door geven.

Dus als geen van de ouders schimmel was kan het paard geen schimmel worden.

Precies... ;)
Maar als moeders géén schimmel is, wat verklaart dan dat zijn staart lichter wordt/is?
Of zit er ergens een 'foutje' in zijn genen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:08

Saskia505 schreef:
Wij hebben hier een schimmelmerrie gehad die meerdere veulens heeft gegeven van verschillende kleuren. Een bruin merrieveulen van haar is gebleven, maar in combinatie met donkergekleurde hengsten gaf zij ook enkele schimmels.

Dan is je schimmelmerrie dus hetrozygoot schimmel.
De ene keer geeft ze de schimmelfactor mee, de andere keer niet.. ;)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:19

femmefatale1 schreef:
Saskia505 schreef:

Dan is je schimmelmerrie dus hetrozygoot schimmel.
De ene keer geeft ze de schimmelfactor mee, de andere keer niet.. ;)
Volgens mij bedoelt zij hier het bruine merrieveulen, die met donkergekleurde hengsten schimmelveulens zou geven. Ik zou dan het DNA van die schimmelveulens toch even laten nakijken of de vaders, de vaders wel zijn... Want genetisch is het niet mogelijk.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:22

Dat DNA zat in orde. De merries zijn ook naar de stamboekkeuring geweest waar haren zijn getrokken.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:27

Saskia505 schreef:

Schimmel is, zoals Quir ookal aangegeven heeft, dominant. Dat wil zeggen dat als het gen aanwezig is, dit ook tot uiting komt. De vader is geen schimmel, dus heeft dit gen niet en kan dit dus ook nooit doorgeven aan een nakomeling.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:00

Een paard MOET minstens één schimmel ouders hebben wil je een schimmel veulen krijgen!

Uit twee niet schimmels, kan er absoluut geen schimmel veulen uit komen. Dat er op de keuring haren getrokken zijn, wil niet zeggen dat het DNA ook gecontroleerd wordt, dat gebeurt namelijk steekproefsgewijs.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:59

femmefatale1 schreef:
Maar als moeders géén schimmel is, wat verklaart dan dat zijn staart lichter wordt/is?
Of zit er ergens een 'foutje' in zijn genen?

Dan kan het een zilverstaart zijn.

Paard heeft een normale kleur maar er zitten zilvergrijze haren in de staart.

Wat ook kan dat hij rabicano is. Dan zie je bij de staarts aanzet van die witte streepjes.

Of Sabino daar zie je soms ook een lichtere staart.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:15

Nou, heb moeders gezien.. die is hetrozygoot schimmel :D
Waarschijnlijk heeft zij dus dat stukje bruin mee gegeven ipv schimmel.
Maar wat me ook op viel is dat hij een kleine witte vlek onder zijn buik heeft, dus waarschijnlijk heeft hij het sabino gen.. :o

NatasjavE

Re: [KG] Wordt het misschien toch een schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:18

Aha..kijk.

Kan je misschien de afstamming PBen?
Dat maakt het voor dat soort kleurpatronen som iets makkelijker.