Lang verwacht en vannacht geboren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Lang verwacht en vannacht geboren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:45

... Mijn Rosa heeft me vannacht verrast met een veulen. Toen ik vanmorgen langs de wei reed zag ik dit:

Rosa heeft een moeilijke tijd gehad voor ze bij me kwam. We doen ons best om d'r een mooie ronde pony van te maken. Wees svp een beetje vriendelijk, we doen ons best. Voor adviezen staan we echt open, maar oordeel niet voor je weet hoe en wat.

Afbeelding

Dan word je natuurlijk nieuwsgierig...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand trouwens hoe je kan zien of zo'n veulen later wit word?
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 26-05-10 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Lang verwacht en vannacht geboren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:46

Leuk zeg! Volgens mij kun je het zien of er witte randen om de ogen komen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:46

Wat een leuke verrassing! :D Maar, wat ziet de moeder eruit zeg, is daar een reden voor?
Ik heb geen idee of het veulen wit word, maar de kans ik heeel groot.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:48

Ik vind ma er ook slecht uit zien, veel te dun, maar het veulen ziet er knap uit!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:48

Och die is mager in eens zonder veulen ;) Zo stond mijn merrie er ook zo'n beetje bij (iets minder.) Goed bijvoeren doet wonderen.
Leuk veulen hoor! Is het een Hij of een Zij?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:50

Gefeliciteerd en knap dat mams het in haar uppie heeft gedaan.
Laatst bijgewerkt door astridelise op 26-05-10 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:50

Schattig veulentje hoor. Maar eh... Ligt het nou aan mij, of aan de foto's... Wat ziet de merrie er vreselijk vermagerd uit zeg! Alle botten steken uit! De merrie verkeerd zo te zien niet in een beste conditie om een veulen goed te kunnen zogen. Ik zou haar maar goed bijvoeren als ik jou was.

En om je vraag te beantwoorden: hoogst waarschijnlijk wordt je veulen uiteindelijk wit. Die kans is al heel groot als de moeder een schimmel is, en ten tweede kun je het zien aan de grijze ringen/witte haren die als eerst verschijnen rond de ogen en neus van het veulen. En zo te zien heeft hij al grijs rond zijn ogen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:51

Wat een magere merrie! Ze heeft de klus wel mooi in haar eentje geklaard!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:52

Veulen84 gefeliciteerd met je aanwinst.

Als ik het goed heb is de merrie een moeilijke eter en was ze nog bezig met opknappen. ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:53

Jeee, daar is het ukkie eindelijk!
Wit/grijs rond de ogen en wit in de staart zou op een schimmel kunnen duiden. Veel succes met de kleine, hopelijk kan Rosa nu meer energe steken in dik worden en straks op jullie nieuwe plekje komt dat vast helemaal goed :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:53

Het is een merrie.

Rosa was al aan de flink dunne kant toen we d'r kregen. Heb goede hoop dat ze straks wel bij kan eten.
Veearts had de klap erger verwacht. Hij verwacht dat als we er wel gaan komen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:54

Marcella schreef:
Veulen84 gefeliciteerd met je aanwinst.

Als ik het goed heb is de merrie een moeilijke eter en was ze nog bezig met opknappen. ;)

Een flinke wei doet ook veel.. :(:)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:57

lang verwacht maar toch verrast?
misschien slimmer geweest om de merrie iets beter onder te brengen
ze is echt graatmager en dan bedoel ik niet de ribben maar de rug en (niet aanwezige )billen

op de foto in je profiel zag ze er stukken beter uit dus ze is erg terug gevallen tijdens de dracht

gefeliciteerd met het veulen
hopelijk heeft de merrie genoeg melk voor de kleine en trekt het veulen de merrie niet nog leger

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:57

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:00

Ze staat normaal op een de andere wei. Maar daar staat geen stal, dus kon ze daar even nu niet blijven.

Ze is nu in 2 dagen heel erg terug gevallen. Veearts vind dat niet vreemd. Hij kent ons verleden en weet welke moeilijkheden Rosa heeft gehad. Laat dat dus maar rustig aan ons over.
(Op de foto's in me profiel had ik haar een maand en toen was ze ongeveer 80 kilo te licht en geschat 8 maanden drachtig)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:02

Gefeliciteerd! :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:03

Veulen84 schreef:
. Laat dat dus maar rustig aan ons over.

Weet je dat zeker.??..Begin dan toch eerst maar eens met de smid te bellen...Tjonge... :(:)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:07

Ook een probleem wat we geerfd hebben van de vorige eigenaar. Toen stond ze vol scheuren. Nu komt de smid elke maand (ja) langs om er een klein stukje af te halen. Maar ze scheuren bij niks en dat komt omdat er hiervoor nooit wat aan gedaan is.

Ik heb Rosa nog niet zo lang. Heb haar gekocht in een opwelling (ik zocht iets heel anders) en heb er nog geen seconden spijt van. Maar het zou wel leuk zijn als bokt niet elke keer zou oordelen. Dit paard heeft een verleden en die ken ik en een paar andere mensen hier. Die weten dus dat er veel mis is met het paard.

Ik ben dol op Rosa en heb verstand genoeg om te weten wat er mis met d'r is. Ik weet ook dat ze volgens iedereen in mijn omgeving er beter uit zag dan eerst. Tja en ze heeft nu flink wat gedund, maar ze heeft dan ook geen spieren en totaal geen vet reserve.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:14

dan wens ik je veel sterkte met merrie en veulen en hoop ik dat ze een gezonde en fijne toekomst tegemoed gaan
succes!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:14

Ja, laten we dit paard idd mteen op een lekker volle wei zetten zodat ze zich dood ziek kan eten......

Wat kunnen mensen toch zeuren...

Ja, de merrie ziet er niet op en top uit, maar zoals de ts al uitlegd zijn daar redenen voor. Als je ff in haar profiel kijkt zie je dat ze de merrie nog niet zo lang heeft en dat de merrie ook nog eens een moeilijke eter is...
Ik vin dhe tnog mee vallen hoor, merries lopen nou eenmaal snel terug wanneer het veulen geboren is. De melkproductie moet ineens op gang komen en het lichaam moet een grote omschakeling maken. Omdat ze al niet vet de bevalling in ging zie je haar ribben nu...

Ik heb er alle vertrouwen in de dat ts weet waar ze mee bezig is en kan dus ook maar 1 woord zeggen:

Gefeliciteerd en veel geluk met het veulen en de merrie!

Ga je het veulen aanhouden of is het voor de verkoop? En ken je de vader van het veulen?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:17

Veulen84 schreef:
. Maar het zou wel leuk zijn als bokt niet elke keer zou oordelen.

Misschien wel handig dan om de achtergrond er een beetje bij te zetten in de openingspost. Nu zien mensen alleen een hele magere merrie en een blije eigenaar. Dat je dan vragen krijgt kan je natuurlijk een beetje verwachten :)

Maar gefeliciteerd met het veulen, ik hoop dat de merrie snel opknapt hoewel dat wel moeilijk zal zijn nu ze zoogt. Lijkt me wel een leuke pony als ze wat opknapt. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:19

Bedankt Crista.

Ze is natuurlijk gedekt en we weten dus met welk hengst ze in de kudde heeft gelopen. Ze had toen nog een ander veulen bij zich, van vorig jaar. Maar het was niet echt duidelijk wanneer ze was gedekt. Had wel 4 verschillende datums op het laatst. Waarvan de laatste al ruim een week verstreken was.

Ik heb steeds gezegd dat een merrie blijft en een hengst weg zou gaan. Ik word er door iedereen hier ook al aan gehouden... Zit behoorlijk vast nu. Niet dat ik dat erg vind...

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:27

Gefeliciteerd! Mooi veulen en zo te zien heeft die niks tekort gehad. Hoop dat de merrie nu snel wat aankomt, zal in ieder geval na het afspenen wel los lopen. Ben toch nieuwsgierig als het zo'n moeilijke eter is wat is daar de oorzaak van? Slecht gebit of maagzweer of zo?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:29

Jeeeeee daar is ie!!

Rosa word vast snel beterder nu, en iedereen die hier loopt te miepen jullie kennen het verhaal achter deze merrie niet en weten helemaal niethoeveel ze voor het dier doet.'
Dus erg jammer om een conclusie te trekken .......

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:29

jeeejjj daar is ie dan!!!
Ha, super dat ze er gezond en wel uit is gekomen en ze ziet er ook nogeens prachtig uit!
En dat in en spannende tijd, superverrassing toch :)