Merrie trapt hengst weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Emm_

Merrie trapt hengst weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 08:42

Mijn shetlander hengst is op het moment uit logeren bij een merrie, met de bedoeling haar te dekken.
We hebben hem, zoals dat met shetlanders het meest gebeurt volgens mij, bij de merrie in het land gezet. Een echt natuurlijke dekking was dus de bedoeling.

Normaal gesproken zou de merrie een week geleden al hengstig moeten zijn. Ze heeft ook wel een klein beetje tekenen gegeven (kont naar hem toe draaien) maar zodra hij in de buurt kwam werd hij toch weggetrapt. Ze staan nu gewoon gezellig als twee vriendjes naast elkaar in het weitje, maar dat was natuurlijk niet helemaal de bedoeling :+

Heeft iemand een idee hoe het komt dat ze hem toch blijft wegtrappen, en ook niet helemaal goed hengstig is geworden nu de hengst erbij is?
We wachten in ieder geval rustig tot de volgende hengstigheid. Maar ik vond het zo vreemd ze juist nu er een hengst bij loopt, niet écht hengstig is geweest.

Zo staan ze erbij :+: :
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:08

mijn merrie heeft ook een hengstigheid overgeslagen. Kan ontzettend veel oorzaken hebben. Je zit nu nog vroeg genoeg in het seizoen, mocht ze in juli nog steeds niet hengstig zijn kan je hengstig spuiten overwegen.
Sommige merries worden spontaan hengstig als ze bij de hengst komen, andere willen er niks van weten, vooral ruige hengsten (die er gelijk bovenop duiken) willen er nog weleens voor zorgen dat de cyclus van de merrie overhoop raakt.
Daarom ben ik ook geen voorstander van het zo bij elkaar gooien.
Je hebt helemaal geen controle, en zowel merrie als hengst kunnen elkaar flink beschadigen.

heeft je hengst papieren en is ie ggk?

marjolein88

Re: Merrie trapt hengst weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:40

misschien was het ei niet goed genoeg.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:43

Veel merries zijn dit jaar erg laat met hun hengstigheid. Een van de merries die door 1 van onze hengsten gedekt zou worden is nu voor de 1e keer dit seizoen hengstig en ik heb van andere fokkers ook gehoord dat het allemaal wat langer duurt!
Als je zekerheid wil zul je moeten laten scannen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:48

Mijn merrie heeft mn hengst ook even flink in elkaar geschopt. Ik heb een welsh B merrie met papieren en hem mijn welsh A goedgekeurd voor het leven dekhengst erbij gezet. Ze was goed hengstog, maar denk net aan het einde van haar hengstigheid. Dus hij heeft flinke klappen gehad, nu staan ze weer appart, hopelijk heeft ze volgende week weer een hengstigheid en dat we haar dan kunnen laten dekken.
Er zijn echter maar een dag of 3 die optimaal zijn en wanneer je niet op de dagen zit zijn veel merries niet in de stemming om een hengst aan hun lijf te laten zitten.
Het is beter dat ze gewoon als vriendjes samen lopen dan als mijn dekhengst er alleen maar rond rent in de hoop dat hij mag springen.
Geef het wat tijd, zie wanneer ze hengstig begint te worden en ofdat hij erop reageerd!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:55

Misschien is ze inderdaad laat..
We hebben het wel goed aangekeken in het begin, de hengst probeert wat, maar is niet ruig en laat haar gewoon weer met rust als ze dat aangeeft. We hebben ze dus niet zomaar bij elkaar in het land gegooid.

En dat laat zijn dit jaar, komt dat dan door de strenge winter? Ik heb namelijk bij andere paarden ook al problemen gehoord met dekken (niet drachtig kunnen worden).

Ze lopen bij de eigenaar van de merrie naast het huis en ze worden dus bijna constant in de gaten gehouden. We wachten voorlopig dus rustig af..

@ stef: Hij heeft papieren, is nog niet ggk. Hij is net 3, dus mag nog even uitgroeien voor een eventuele keuring.

Cleverez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:46

ik denk ook dat het komt door minder zon uren, of in ieder geval die ze nog niet gehad hebben.. soms hoor je ook dat merries die in donkere stallen staan minder hengstig zijn.. of worden dan merries die dag en nacht op het land staan..

het kan ook zo zijn dat je merrie nog niet hengstig genoeg is, kennis van ons heeft wel eens een week lang met een hengst geprobeerd tot bijna bloedens toe.. dag 7 draaide de merrie zich om, fleemde even en de hengst zat er op.. was het zo gebeurd.. laat de natuur nog maar even zijn gang gaan?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:39

Ondertussen is ze goed hengstig, maar wil het nog niet helemaal lukken. Hij heeft nogal moeite met het gat vinden, en van helpen is hij niet zo gediend.. Dus ben benieuwd of het nog lukt.

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:50

Licht werkt op de hypofyse en dus op de vruchtbaarheid. De makkelijkste manier om je paard zijn lichaam te bedonderen als ze op stal moeten staan is om erg vroeg het licht aan te doen en pas erg laat in de avond uit. Solariums werken ook erg goed. Dus op die manier denkt het paard zijn lichaam dat het zomer is en zal het sneller en beter hengstig worden.
Maar zoals je zegt is dat het probleem niet!
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de hengst zijn weg niet weet te vinden hoor, als ze goed hengstig is dan zijn het net twee magnetische polen, die trekken elkaar zo aan dat hij spontaan weet hoe het moet!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:53

gisteren hebben wij ook onze hengst naar de merrie gebracht, precies hetzelfde verhaal als jou _O- Ook gewoon losgelaten.
Vorig jaar ook gedaan en nu dartelt er een beeldschoon veulentje naast de merrie. Merrie was niet hengstig en ook niet van zijn aanwezigheid gediend,
dus hengst meegenomen en volgende week weer proberen :)

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:01

LecyTinker schreef:
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de hengst zijn weg niet weet te vinden hoor, als ze goed hengstig is dan zijn het net twee magnetische polen, die trekken elkaar zo aan dat hij spontaan weet hoe het moet!

Ze is echt heel erg hengstig nu, en ik heb al heel veel mislukte pogingen gezien... Erop springen is geen probleem, goed richten wil nog niet lukken...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:02

Hadden wij ook, heeft écht vreselijk lang geduurd, wel een dag ofzo, is ook best vermoeiend! Maar uiteindelijk komt 't wel :D

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:04

Ik denk dat die van mij gewoon niet echt talent heeft, want hij is al een paar dagen zo bezig. Hij staat nu ondertussen steeds vaker binnen om wat rust te creeren, want ze blijven maar bezig zo...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:06

Misschien een idee om m dan te helpen? Als er persé hier een veulen uit moet komen?
Merrie ergens vast zetten of door iemand vast laten houden, hengst erbij (ook aan een touwtje) en even helpen met sturen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:06

ElCid schreef:
Veel merries zijn dit jaar erg laat met hun hengstigheid.

Nou, die 2 van mij waren juist vroeg hengstig en heftiger dan de jaren ervoor.
De "hengst" is alweer 2 jaar ruin en de enige "man" op stal, dus daar kan het ook niet door komen... :=

Denk idd ook dat het een kwestie van geduld is, voor de merrie zich laat dekken.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:08

stef schreef:
Misschien een idee om m dan te helpen? Als er persé hier een veulen uit moet komen?
Merrie ergens vast zetten of door iemand vast laten houden, hengst erbij (ook aan een touwtje) en even helpen met sturen

Van het helpen sturen is hij niet zo gediend. Is al meerdere keren geprobeerd maar zodra je hem aanraakt komt hij er weer vanaf.
Ik kreeg net een minuut geleden een telefoontje dat ze hem weer thuis komen brengen. We hopen dat het toch gelukt is en anders wachten op de volgende hengstigheid.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:09

Oh! Maar als ze hengstig is komt het toch vanzelf? De een doet het wat gemakkelijker dan de ander....

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 04:02

Bij veel mensen, met name mannen, is de eerste sexervaring ook niet iets om naar huis te schrijven....
Niets paardelijks is ons vreemd. :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 04:24

TS: Is de merrie ondertussen toch nog gedekt of wachten jullie de volgende hengstigheid af?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 09:42

Maxcomx :') , maar je hebt wel gelijk denk ik.

De eigenaar van de merrie heeft besloten om bij de volgende hengstigheid een andere (ervaren) hengst te laten dekken. De dochter wil namelijk heel graag een veulentje.
Als alles goed verloopt met het veulenen enz. gaan we het waarschijnlijk volgens jaar dan weer met Amor proberen.

Maar we hopen nog dat het perongeluk toch gelukt is toen we even niet keken ;) Is nog even afwachten!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:25

Anders even een veearts of fokker erbij halen om te "helpen".