[H] Welke hengst voor mijn merrie? (Manno X Condalina)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hommage

[H] Welke hengst voor mijn merrie? (Manno X Condalina)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 12:33

Hallo,
Met mijn merrie zou ik (en m'n ouders ;) ) hoogstwaarschijnlijk in de toekomst een veulen willen fokken.
En eventueel het veulen zelf te houden als rijpaard.
M'n paard is tuig gefokt, is en wordt niet voor de wagen gereden.
(Ze loopt ook niet als een tuiger, meer als rijpaard)

Extra informatie over Wolgalina/Diva
en wat op haar certificaat van d'r keuring in 2006 staat:

Ras: Gelders
Type: TP
Stermerrie
Kleur: (koffie)vos
Stokmaat: 1.73m (zit nu ong 5cm hoger!! ;) )

Extererieur
1. romp: model rechthoek, richting gemiddeld
2. romp: richting opwaarts-neerwaarts, gemiddeld
3. hoofd-hals verbind. licht, richting gemiddeld
4. halslengte lang, richting gemiddeld
5. halsrichting verticaal, richting gemiddeld
6. schouderligging schuin, richting gemiddeld
7. verloop rug strak-week, gemiddeld
8. stand voorbeen bokbenig-hol, gemiddeld
9. stand achterbeen sabelbening-steil, gemiddeld
(heb geen idee of jullie hier wat aan hebben maar, heb het er toch even bijgezet ;) )

Beweging:
1. stap: ruimte Kort
2. stap: correctheid toontr., duidelijk aanwezig
3. draf: houding weinig
4. draf: zweefmoment lang, richting gemiddeld
5. draf: actie voorb. gemiddeld
6 draf: actie achterb. gemiddeld

Verbeteringspunten:
Stap, ruimer
Model romp als het mogelijk is graag (iets) vierkanter.

Hier wat foto's:
(heb geen goede helaas, ga nieuwe maken)

Afbeelding

Let niet op d'r hoofd en hals :o
http://horses-ilja.hyves.nl/showImage.php/966616021_500_500_yG_m.jpeg

Stap ohz:
http://horses-ilja.hyves.nl/showImage.php/966624139_500_500_XtsP.jpeg

Draf ohz:
http://horses-ilja.hyves.nl/showImage.php/966622743_500_500_cnT_.jpeg

Afbeelding\

Ze is 2 keer eerder gebruikt voor de fok voordat ik d'r kreeg,
toen is ze gedekt door Larix http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonnees/details.asp?onderdeel=algemeen&lang=nl&knpnr=H0000002981 en de andere keer door Morocco Field Marshall
http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonnees/details.asp?onderdeel=algemeen&lang=nl&knpnr=H0000013665 (Beide veulens waren denk ik meer bedoeld als tuiger)
Ik zou dus graag door d'r rug iets vierkanter te ''maken'' het iets meer als een rijpaard te laten ogen, zoek dus een Gelderse hengst, niet met het type TP maar type RP ;) (tenzij een hengst TP niet zo erg loopt als een tuiger, zoals Diva)

Ik ben benieuwd!!

Groetjes Ilja :evaw:

Ik ben benieuwd!! *D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-05-10 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

TLNLSDB

Re: Welke hengst voor mijn merrie? (Manno X Condalina)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:38

gelder x fries vind ik ook een leuke combinatie, zoek maar eens op google, kom je ook wat leuke tegen!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 12:45

ziet er leuk uit, maar ben niet zo van de friezen ;) (wil ook graag het toch wel hete maar eerlijke karakter erin houden)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:24

Haar ras is niet Gelders...ze is een KWPNer van het tuigpaard type. Het Gelderse ras bestaat niet. Heeft ook nooit bestaan. Het KWPN heeft 4 types. Het dressuurpaard, het springpaard, het tuigpaard en het Gelderse paard.

Je zal dan ook geen Gelderse vinden die in het rijpaarden type staat. Wat wel kan is dat je een KWPNer van het Gelderse Type erop zet.

Het gewenste model is overigens rechthoeksmodel en niet vierkant.

Alexandro P zal het model wat vierkanter maken met Vitens hou je wat meer rek in het lijf. Beide zijn goede bewegers al zal Alexandro de stap niet verbeteren. Maar hij heeft en geeft veulens die super kunnen draven en galoperen.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=391083

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:27

Tesz_2208 schreef:
gelder x fries vind ik ook een leuke combinatie, zoek maar eens op google, kom je ook wat leuke tegen!

Onzinnige combinatie...

Je gaat toch niet bewust een stamboekloos paard fokken.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 13:36

NatasjavE schreef:
Haar ras is niet Gelders...ze is een KWPNer van het tuigpaard type. Het Gelderse ras bestaat niet. Heeft ook nooit bestaan. Het KWPN heeft 4 types. Het dressuurpaard, het springpaard, het tuigpaard en het Gelderse paard.

Je zal dan ook geen Gelderse vinden die in het rijpaarden type staat. Wat wel kan is dat je een KWPNer van het Gelderse Type erop zet.

Het gewenste model is overigens rechthoeksmodel en niet vierkant.

Alexandro P zal het model wat vierkanter maken met Vitens hou je wat meer rek in het lijf. Beide zijn goede bewegers al zal Alexandro de stap niet verbeteren. Maar hij heeft en geeft veulens die super kunnen draven en galoperen.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=391083

Bedankt!(hier heb ik tenminste écht iets aan ;) )

In haar paspoort staat idd Ras: KWPN en Type: TP
Maar op het papier van d'r keuring staat dan weer Gelders type TP ;)
vind het allemaal maar vaag maar, snap wat je bedoelt! :Y)

Heb even gekeken naar Alexandro P, vind hem opzich precies goed, alleen jammer dat de stap het veulen niet zou verbeteren :j
Laatst bijgewerkt door Hommage op 23-05-10 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:39

In mijn profiel zie je een foto van Alexandro P.

Maar meer info vindt je ook op de site van Aris van Manen.
Meer info over andere KWPN Gelderse hengsten vindt je op de site van het KWPN.

Mijn merrie word, hopenlijk deze week, ook gedekt door Alexandro P.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 13:42

in jouw profiel loopt Alexandro P zegmaar uuhhmm... niet zoals een rijpaard loopt, maar die foto's eronder van Parchival onder het zadel dan wel weer, waar zit precies het verschil? Tp---> RP?
snap 'm nu niet helemaal meer ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:28

Alexandro loopt als een Gelders Paard. En geloof mij maar dat doet Parcival ook. Als je Parcival aan de hand toont gaat hij ook op die manier van de vloer.

Een Tuigpaard hoort extreem te bewegen veel knieactie en het voorbeen ruim wegzetten. Achter moet een tuigpaard met zeer veel buiging lopen. Een Tuigpaard heeft de hals er nog meer op en heeft een nog rechter kruis. Tuigpaarden kunnen over het algemeen niet erg goed stappen.

Een Gelders Paard moet in zijn beweging een dressuurpaard benaderen. Een Gelders paard hoort een knietje te hebben. Dat zien we bij de dressuurpaarden ook graag.

Het verschil tussen een rijpaard en een dressuurpaard is eigenlijk dat een Gelders Paard wat ouderwetser van bouw is. Het heeft meer front en een wat klassieker belijning van het kruis. Het heeft iets forser beenwerk. Gemiddeld genomen heeft een dressuurpaard wat meer souplesse.

Een Gelders paard is heel veelzijdig en moet naast dressuur en springen ook nog geschikt zijn voor het mennen en de recreatie.

En voor je nou denkt hup ik zet een (dressuur) rijpaard op mijn merrie en hopla ik heb een dressuurpaard. Nee helaas zo werkt het in de fokkerij vaak niet. Je zal kwa beweging en model dan toch dichterbij een Gelders Type komen. Dan kan je beter een Gelderse hengst erop zetten dan weet je zeker dat je qua type goed zit en dat je het product Gelders kan registreren.

Bedenk verder dat op die foto Alexandro aan de hand getoont word. dan gaat hij iets meer "tuigen" als onder het zadel.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 18:24

Oke super bedankt!! :D

Als mijn paard van jou zou zijn, welke hengst zou jij dan persoonlijk zelf kiezen?
Heel erg bedankt iig :j !

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:49

Vitens of Alexandro :D

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:57

@ NatasjavE: duidelijke uitleg!
@ ts:ik wilde er wel even wijsneuzerig bij vertellen, dat het verdomd zonde is om een gelderse merrie door een rijpaard te laten dekken.
er zijn al zeer weinig volle geldersen, en als je dan een fijne gelderse merrie hebt staan, is het imo heel goed om er een volle gelderse hengst op te zetten.
en wat is de vader van de moeder van jouw merrie?ivm bloedspreiding.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:07

Maar deze merrie is helemaal geen Gelderse merrie het is een KWPNtuigpaardmerrie.
Daar kan je ook Gelders mee fokken...daar niet van.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat het heel erg zonde is om een Gelderse merrie niet Gelders te dekken.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:13

dat zeg ik, wijsneuzerig... ;)
is de vader van de moeder ook niet gelders??
dan slaat mijn bericht nergens op...zucht, lezen is een vak hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:18

De vader Manno heeft 12,5% Hackney en de moeder heeft 25% Hackney. Zij geeft de helft door = 12,5% en Manno geeft 6,25

De merrie Wolgalina heeft dus bijna 21% Hackney bloed. Het veulen van Wolgalina en een Gelderse hengst heeft nog maar 10% Hackneybloed en kan dus Gelders geregistreerd worden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:21

en dan zou je dus eventueel weer zover door kunnen fokken met dit product dat je uiteindelijk het hackney bloed eruit hebt, en dus een gelders paard overhoud?
(wel flink doorfokken dan)
wat betreft de richtlijne van het KWPN(dressuur,spring,tuig,gelders) was ik wel op de hoogte, maar verder is het een beetje verwaterd nu ik zelf geen paard meer heb.

ik blijf hier even lekker mee lezen, kan ik m'n "kennis" weer een beetje ophalen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:29

oke, even een update, haha kan het bijna niet meer bijhouden :+
Dus stel ik laat Diva dekken door een Gelderse hengst, dan kan het veulen dus als ik het goed heb Gelders geregistreerd worden?

*D hihi wel lastig verschil Gelders/KWPN/TP :P

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:31

er is geen verschil gelders/kwpn/tp.
KWPN is het stamboek, daarin worden verschillende richtingen aangegeven: dressuur,spring,gelders,tuig.
als je het laatste bericht had gelezen van NatasjavE, dan kun je inderdaad zien dat als je een volle gelderse hengst op je merrie zet, het veulen inderdaad in de gelderse richting kan worden ingeschreven, ivm het percentage hackney bloed die je veulen dan voert.
Laatst bijgewerkt door timilon op 23-05-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:32

timilon schreef:
en dan zou je dus eventueel weer zover door kunnen fokken met dit product dat je uiteindelijk het hackney bloed eruit hebt, en dus een gelders paard overhoud?

Ja dat klopt. Mits de nakomelingen uiteraard ook in het Gelderse type staat. Maar hoe meer (groot)ouders in dat type staan, hoe meer kans je hebt om een Gelders paard te fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:34

timilon schreef:
KWPN is het stamboek, daarin worden verschillende richtingen aangegeven: dressuur,spring,gelders,tuig.

Jawel dat verschil is er wel ;) :D

Er bestaat een verschil in de fokrichtingen. Maar ze vallen allemaal onder het KWPN.

Het KWPN heeft een stamboekregister voor de vier verschillende type die alle vier een andere exterieureigenschappen hebben en een eigen bewegingsvorm hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:35

Ilja_1997 schreef:
oke, even een update, haha kan het bijna niet meer bijhouden :+
Dus stel ik laat Diva dekken door een Gelderse hengst, dan kan het veulen dus als ik het goed heb Gelders geregistreerd worden?

Ja dat kan. Het veulen van jouw paard met een KWPN-Gelderse hengst heeft 10% Hackney en dan kan dus KWPN Gelders geregistreerd worden.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:37

oke :D ik snap hem!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:37

NatasjavE schreef:
timilon schreef:

Jawel dat verschil is er wel ;) :D

Er bestaat een verschil in de fokrichtingen. Maar ze vallen allemaal onder het KWPN.

Het KWPN heeft een stamboekregister voor de vier verschillende type die alle vier een andere exterieureigenschappen hebben en een eigen bewegingsvorm hebben.

ja, dat bedoelde ik ook :d haha, ik ben echt lekker bezig.
ik doelde er meer op dat KWPN tussen gelders en tp stond, tussen gelders en tp zijn er wel degelijk verschillen, maar het valt allemaal onder het KWPN stamboek.