Fietsen met Shetlander ernaast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Fietsen met Shetlander ernaast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 23:25

Ik lees heel vaak van mensen die met hun shet gaan 'fietsen', dus met de shet naast de fiets, en die draaft dan?

Maar ik vind het zo gevaarlijk klinken, zou het eerlijk gezegt zelf ook niet durven. Tijger word namelijk behoorlijk druk als ie draaft, maakt vreugdebokken en hij laat zich dan niet meer houden. Nou ken ik hem wel een beetje dus kan ik nu wel voorspellen wat hij gaat doen en kan ik hem wel houden. Maar als ik op de fiets zit moet ik me dus focusen dat ik hem niet aanrij met mijn fiets, dat ik niet op mijn muil ga en hem ook nog is tegen houden met één hand!

En dan heb je ook nog is, wat misschien iets bekender klinkt bij mensen, je paard schrikt! Tijger's reactie verschilt met een sprong vooruit nemen tot van volle galop in eens stilstaan. Dus als je lekker aan het fietsen bent en meneer staat in eens stil, dan lig ik dus mooi onderuit :+

Hoe doen jullie dat? Vertrouwen jullie je paard gewoon genoeg dat hij geen rare dingen gaat doen terwijl je fietst?

Mandyy

Re: Fietsen met Shetlander ernaast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:28

Ik fiets ook met m'n mini. Hij kent de stemcommando's omdat ik met hem men.
Kijk van te voren wel hoe z'n dag is, als hij alle kanten op springt neem ik hem niet mee naast de fiets.
Als hij rustig is kan het wel, maar wel uitkijken dat hij op de terugweg niet te opgefokt is.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:34

Zou er zelf ook voorlopig niet aan beginnen met mijn shet van 2.
Volges mij lig ik dan zo naast de fiets.. :')

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 23:36

:') Dus het toch niet zo normaal als dat ik dacht. Ik zie het overal staan dus ik dacht heel shetlander bokt is aan het fietsen met hun peerden.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:42

Ik lees het inderdaad ook vaker, en het lijkt me ook leuk maar wel gevaarlijk. Je pony hoeft maar ergens van te schrikken, al is die nog zo braaf en al kent ie nog zo goed de stemcommando's.
Ik heb het trouwens wel voor de 1e x geprobeerd met de shet naast de fiets, maar dan zat ik achterop de fiets bij een vriendin, in het begin vond ie het wel leuk en draafde hij leuk mee, maar daarna bleef hij stil staan als ik achterop ging zitten, dus dat werkte niet echt meer.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:45

Natuurlijk, een pony kan altijd schrikken. Gevaar blijft er altijd. ;)
Maar dat is met alles wat je met ze doet, dat weet je.

hartjeDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:48

ik fiets ook altijd met mijn pony (B-pony) als ik een stukje moet lopen dan is fietsen sneller, dan draaft en galopeerd ze naast de fiets. ze is het gewend en dat gaat ook super goed, en schrikken kan natuurlijk altijd, daar zijn het dieren voor. ;)

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:49

Mandyy schreef:
Natuurlijk, een pony kan altijd schrikken. Gevaar blijft er altijd. ;)
Maar dat is met alles wat je met ze doet, dat weet je.

Dat klopt ook wel, maar of je op een fiets zit of er naast loopt vind ik toch wel een verschil. ;)

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:51

Onze shetter loopt ook naast de fiets en dan zelfs met mijn dochtertje erop. Doodbraaf beestje en schrikt nergens van.
Ik let altijd goed op hun en hun letten weer goed op mij.
Maar nu moet ik er wel bij zeggen dat de shetter van ons meer een uit de kluiten gewassen hond is :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:52

Ik fietste met een E-pony... Als de pony het gewend en heel braaf is en de weg is rustig, kun je dat wat mij betreft best wagen. Ik wist van haar dan ook wel zeker dat ze in mijn buurt zou blijven als ik haar onverhoopt los zou moeten laten. En ze vond het onwijs leuk, terwijl ze bij wandelen stierlijk vervelend kon zijn.
Ik fietste wel met een hoofdstel, dat wel. Je corrigeert dan toch net iets duidelijker, als dat nodig is.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 22-05-10 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 23:53

Ja dat is zo maar als een pony schrikt terwijl ik er naast loop kan ik veel beter reageren dan dat ik op een fiets zit. Een paard hoeft maar een sprong opzij te doen en hij sleurt me met fiets en al om, je heb gewoon veel minder grip dan dat je heb als je staat.

Vandaar :)

EDIT

dat is denk ik het punt. Ik kan Tijger echt niet loslaten hier, er rijden heel wat maniacs en ik zou echt als de dood zijn dat ik Tijger niet meer terug zou kunnen vinden, of dat er iets ergs met hem zou gebeuren. Dus ik zou waarschijnlijk, al raak ik knock-out, toch vast blijven houden (en dat is al is eerder gebeurt toen ik van een paard afviel, en ik van te voren wist dat ik dat paard no matter what niet los kon laten, want dan was ik haar kwijt. Ik werd wakker op de grond met de teugels nog in mijn handen en het paard om mij heen springend.)
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 22-05-10 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:54

fabiee schreef:
Dat klopt ook wel, maar of je op een fiets zit of er naast loopt vind ik toch wel een verschil. ;)

Dat is waar, maar er zijn meer dingen die je met een paard doet en minder controle hebt dan als je er naast loopt.
Is maar net wat je zelf wil/kan/durft te doen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:55

Millanka schreef:
Ja dat is zo maar als een pony schrikt terwijl ik er naast loop kan ik veel beter reageren dan dat ik op een fiets zit. Een paard hoeft maar een sprong opzij te doen en hij sleurt me met fiets en al om, je heb gewoon veel minder grip dan dat je heb als je staat.

Tsja, op tijd loslaten is het dan... Ik liet haar altijd wat ruimte met het touw, zodat de kans kleiner was dat ze dat kon doen. Maar ik snap wel dat dat niet altijd even goed gaat, soms zie je het echt niet aankomen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:56

Ik heb een jaar of 10 geleden gefietst met een mini shet.
Op de terug weg schrok hij en ben ik nog een heel stuk achter hem aan gesleurt met de fiets.
Onze wei lag aan een grindpad en op dat pad kon ik hem niet meer bijhouden en ben ik gevallen. Als ik nu mijn bovenbeen voel voel ik nog steeds een flinke deuk zitten (niet zichtbaar gelukkig).

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 23:59

Melsh schreef:
Millanka schreef:

Tsja, op tijd loslaten is het dan... Ik liet haar altijd wat ruimte met het touw, zodat de kans kleiner was dat ze dat kon doen. Maar ik snap wel dat dat niet altijd even goed gaat, soms zie je het echt niet aankomen.

dat is denk ik het punt. Ik kan Tijger echt niet loslaten hier, er rijden heel wat maniacs en ik zou echt als de dood zijn dat ik Tijger niet meer terug zou kunnen vinden, of dat er iets ergs met hem zou gebeuren. Dus ik zou waarschijnlijk, al raak ik knock-out, toch vast blijven houden (en dat is al is eerder gebeurt toen ik van een paard afviel, en ik van te voren wist dat ik dat paard no matter what niet los kon laten, want dan was ik haar kwijt. Ik werd wakker op de grond met de teugels nog in mijn handen en het paard om mij heen springend.)

had ik nog een paar seconde erna nog even snel geedit in het postje ;)

dit is trouwens niet bedoeld als discussie hoor, maar gewoon nieuwschierig hoe andere het doen en waarom enz.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:05

Ik snap het wel... Ik moet zeggen dat ik met dezelfde pony ook eens heb gehad dat ik eraf vloog vlakbij de snelweg... Toen was ze zo compleet dol dat ik wel vast moest houden, want als ik los zou laten zou dat zomaar eens het einde kunnen betekenen. Maar als ik met haar fietste bleef ik altijd uit de buurt bij de weg en zo, dus dan kon loslaten wel :j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:09

Ik heb ook veel gefietst met mijn vorige verzorgpony, hij luisterde perfect naar mijn stemcommando's en ik kon hem makkelijk bij me houden.
Nu rij ik een haflinger en met hem begin ik er niet eens aan, hij is erg onstuimig, heeft weinig respect en luistert niet naar behoren :+

Het verschilt dus echt per pony of het mogelijk is.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:17

Ik 'fiets' sinds kort ook met mijn paardje, goed voor haar conditie en dan kan ze tenminste een heel stuk draven zonder dat ze daar door mij door beperkt wordt (was vaak dat ik al helemaal op was maar dier nog superveel energie over had).
Maar wij doen dat zoals fabiee schreef, ik zit dan achterop met pony vast en mijn vader of vriend fietst. Gaat nu wel weer heel goed, een tijdje ging ze er dan meteen vandoor wanneer ze mocht draven. Maar nou luistert ze goed en ik vind het wel een hele goede en leuke manier van trainen:)

Al zou ik het niet durven als ik ook nog moest fietsen, dan heb ik toch niet genoeg kracht om t paardje tegen te houden mocht ze er vandoor gaan en tegelijk goed te blijven fietsen. Maar misschien komt dat ooit nog:)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:04

Ik fiets ook met mijn pony's. Gaat super. Ze weten dat ze niet over mij heen mogen, ook niet als ze schrikken (aan de hand mag dat ook niet).

Dekhengst die ik van de winter op stal gehad heb maakt ik helemaal veel kilometers mee. Mijn eigen mannetje trouwens ook.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:10

ik fiets zelf niet met m'n pony's, eentje zou het wel aankunnen maar ik durf het zelf niet. :o
ze weten heel goed wat ze wel & niet mogen & luisteren ook heel goed naar de stemcommando's maar het probleem ligt eerder bij mij, ik ben geen ster in fietsen. :=
en dan doe ik het m'n pony's niet aan voor het geval ik er straks eentje aanrij. :oo
als mijn bijrijdertje op buitenrit gaat met me ga ik meestal wel op de fiets ernaast, maar dan houd ik alsnog niets vast, geen halstertouw ofz.
ik ben wel een ster in van me fiets afspringen & hem op de grond gooien. :o

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:21

Ik fiets ook met mijn pony's van shetlander tot groot paard.
Dat gaat prima.
Maar het is niet voor ieder paard geschikt.
Ik had ook een hengst die de heletijd steigerde daar heb ik het ook mee geprobeert,
maar dat lukte niet.
Wat wel lukte was met de step inplaats van de fiets.
Kost alleen wel wat meer moeite dan de fiets.
Maar is sneller dan lopen en je paard draaft toch.
Dat heb ik gedaan omdat hij ook nogal eens andere rare dingen doet en van een step kan je heel makkelijk af springen.
Voor mij was dat makkelijker en sneller dan met de fiets.
En dat gaat prima.
Hij word ook meer gespierder.
Klinkt alleen een beetje raar met je paard steppen. :P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 10:26

Dat vind ik wel een heel tof idee! Het is jammer dat ik zelf geen step heb maar ik ga kijken of ik er 1tje van iemand kan lenen om het uit te proberen :D

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:36

Is in het begin wel ff wennen.
Om de hele tijd af te zetten met je been.
Maar daar wen je wel aan :D

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:50

Ik doe dat ook wel eens met mijn shetlander,
Een vriendin gaat dan fietsen en ik zit achterop met
het halstertouw in mijn handen,
Soms gaat het wel eens mis ;)
dan rent hij (Tarzan) naar het gras toe en dan worden we van
de fiets getrokken
Maar het is erg leuk! :)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:21

Ik vind wel gevaarlijk, ik kijk eest hoe mijn lease shetje der dag is.. Ze is soms echt een super schatje aan de fiets. Paarden en pony's vertrouwen? Dat is moeilijk, je weet nooit wat ze doen, en ze kunnen ook zo schrikken.. Best wel een moeilijke vraag, of je het nou wel of niet moet doen??