Haffie voor de kar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

willytske

Haffie voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:45

Ik ben al een tijdje aan het oefenen met tuig op mijn haf, gaat super, ik loop erachter en ze luisterd goed. Ook al een band erachter gehad, wat ook goed gaat, totdat ik erop ga staan, dan gaat ze staken en (het grootste probleem) achteruit lopen...

Wat vinden jullie moet ik haar nu gewoon voor de kar zetten of moet ik nog verder oefenen??

StalNollie

Re: Haffie voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:47

verder oefenen en er nog niet op gaan staan, mischien is het nog te zwaar of weet ze niet wat de bedoeling is.

laat je er iemand voor bijlopen, mischien een optie, controleer of het borsttuig goedzit.
band trekt vaak moeilijker als een kar, die rolt nog mee,

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:49

StalNollie schreef:
verder oefenen en er nog niet op gaan staan, mischien is het nog te zwaar of weet ze niet wat de bedoeling is.

laat je er iemand voor bijlopen, mischien een optie, controleer of het borsttuig goedzit.
band trekt vaak moeilijker als een kar, die rolt nog mee,

ik ben er inderdaad ook achter gekomen dat de band veel zwaarder trekt, daarom dacht ik misschien om er al wel (iets) achter te doen op wielen, maar ik weet eigenlijk niet wat, want ik vind meteen de kar erachter nog wel wat link...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 06:59

Zoek een ervaren menner/africhter om je paard de eerste keer voor de kar te zetten.
Je kan in een paar minuten heel veel verpesten, als je je paard niet goed begeleid de eerste keer voor de koets. Eeuwig zonde.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:30

@willytske je kan eventueel een (sneeuw)slee achter je band binden. Dan kan je er een heel licht iemand op zetten. Op die manier leert je haf om te trekken en kweek je langzaam spieren.
Heb je geen licht iemand in de buurt bind er een baal stro op.

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 18:32

BlueStar schreef:
@willytske je kan eventueel een (sneeuw)slee achter je band binden. Dan kan je er een heel licht iemand op zetten. Op die manier leert je haf om te trekken en kweek je langzaam spieren.

dat vind ik inderdaad ook wel een goed idee! zelf nog niet aan gedacht ;) er staat wel een meisje van 10 bij ons op stal die wil er vast wel even op zitten =)
ga 'k proberen!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:03

janouk schreef:
Zoek een ervaren menner/africhter om je paard de eerste keer voor de kar te zetten.
Je kan in een paar minuten heel veel verpesten, als je je paard niet goed begeleidt de eerste keer voor de koets. Eeuwig zonde.

Ik kan dit alleen maar beamen. Het zou erg jammer zijn mocht je door onwetendheid bij het beleren je paard verpesten. Wegbrengen of hulp zoeken maar neit zelf aanmodderen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:09

willytske schreef:
BlueStar schreef:

dat vind ik inderdaad ook wel een goed idee! zelf nog niet aan gedacht ;) er staat wel een meisje van 10 bij ons op stal die wil er vast wel even op zitten =)
ga 'k proberen!

niet doen, als jou paard gek begint te doen en achteruit trapt ofzo?
of het meisje valt etc.

nee dat zou ik dus niet zomaar even doen

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:34

Nee, dat lijkt mij ook vrij link eerlijk gezegd. Ik zou ook de eerste keer voor de kar iemand die heel ervaren is erbij halen. Als de eerste keer voor de wagen een nare ervaring wordt ben je heeeel lang bezig voordat je dat vertrouwen terug hebt!

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 10:55

ik ben al wel heel lang aan het oefenen he, ik kan prima op de band zitten ze is wel braaf, alleen de band trekt zoveel zand mee dat ze dat niet erg fijn vind (wat ik ook wel snap) sowieso laat ik er altijd iemand naast lopen,

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:14

Hoi!

Ik zou zeker verder gaan met oefenen, alleen is het op de band staan waarschijnlijk nog een stapje té. Je zou iemand aan de strengen kunnen laten "hangen" voor de tegendruk. Dus niet helemaal met zijn/haar hakken in het zand, maar gewoon wat lichte tegendruk laten geven en deze langzaam opvoeren. Uiteindelijk kun je dit met de band doen, waar je dan tzt wel op kunt gaan staan/zitten. Blijf vooral oefenen op je stem, want je paard is daar heel sterk op gefocust! ;)

In plaats van een band, kun je ook een plaat hout gebruiken: dat glijdt makkelijker door het zand! ;)

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:44

hey dat is misschien ook wel een idee ja, die houten plaat.
ik ben de stap van het hangen in de strengen al voorbij, dat heb ik een tijdje gedaan en ging erg goed, daarom was de band de volgende stap maar nu wil ik dus eigelijk nóg een stapje verder ;)

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 09:43

ik heb gister de slee erachter gehad, en ze was super braaf!! (dan weten jullie het even;))

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:29

HA HA HA, dát kan natuurlijk ook! :D

En veel herrie onder het stappen door maken: dus af en toe met de zweep tegen de bakrand aan slaan, rammelen met een bakje steentjes o.i.d., net zo lang tot ze er nauwelijks meer op reageert. Dat scheelt voor straks, als je een (rammelende) kar erachter zet! ;)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:09

willytske schreef:
ik heb gister de slee erachter gehad, en ze was super braaf!! (dan weten jullie het even;))

Fijn te lezen dat het goed is gegaan. Niet overhaasten hoor, en hou idd de veiligheid van mens en dier in het oog.