Volg Quality tijdens haar dracht! (vanaf pag 3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Volg Quality tijdens haar dracht! (vanaf pag 3)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 17:21

Hoi allemaal! :D

Eindelijk, na twee jaar uitstellen en doen, mag mijn merrie waarschijnlijk ook in juli naar de hengst :D Het wordt een opvolger en maatje voor mijn merrie (nu 7) zodat ik hem/haar naar mijn eigen hand kan zetten en zicht heb op wat er met hem/haar gebeurt de eerste jaren. (Dit had ik bij mij eigen merrie niet en ik denk dat er toen dingen gebeurt, of juist niet, zijn waar ik nu nog last van heb met haar.)

Het wordt waarschijnlijk Yesper Mountry omdat ik graag iets aparts wilde (Yesper is een bonte Fries) en iets groots (Yespers mama is 1.68 en zijn paps is 1.78). Yesper is nu 1.62 maar hij is pas twee.

Ook staat hij drie kwartier rijden hiervandaan en heb ik al emailcontact gehad met moutry, het baasje van Yesper. Ze komt erg vriendelijk en aardig en rustig over, dus ik ga graag met haar in zee! :)

Ik ben hier zo blij mee, omdat ik dit al lang wil en omdat mijn merrie zo'n kreng is naar andere paardjes, behalve naar veulens lijkt ze me een goede moeder. Ook wil ik graag een veulentje zien opgroeien en hem zelf (deels) opleiden.

Het lijkt nu net alsof ik nog 8 ben en bijna jarig, zo blij ben ik :D Ik heb dit topic geopend omdat ik het gewoon even moest laten weten aan iemand, en ook omdat het 'Kwal wordt gedekt verhaal' van 'misschien' naar 'waarschijnlijk' is verschoven! :D En omdat het me leuk lijkt om helemaal van begin tot eind Kwal haar dracht bij te houden, dus vanaf het hengst uitzoeken tot geboorte. Lijkt me ook leuk voor alle mensen op Bokt die alle merries volgen :D

Groetjes, een heppiedepeppie Donja :D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 16-08-10 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

PineApple

Re: Ook mijn merrie mag waarschijnlijk een veulie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:23

Hahaha, wat leuk!!
Van harte gefeliciteerd ofzo :P Weet niet precies wat je hierop zegt,maar wel super leuk!!
Hengst is ook knap!
En wie wordt de moeder? Zal eens in je profiel gaan neuzen ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 17:29

De enige merrie in mijn profiel :D En bedankt :D

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:31

Wat leuk, maar wel een beetje laat in het seizoen. En dan bedoel ik, wat als de eerste dekking niet meteen raak is? Bij een dekking in juni krijg je een meiveulen, en dat is allemaal probleemloos, maar als de merrie 1 of meer keren opbreekt, dan verschuift dat wel nadelig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:33

Hoezo nadelig? Ons eerste veulen is 16 juli geboren, prachtig weer toen hoor.
Februari veulens vind ik altijd een beetje sneu.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 17:34

Ik wil er graag zelf bij zijn als ze bevalt, dus als ze in de laatste week van juni bevalt zou dat mooi uitkomen :) Ik wil wel graag dat het veulen gelijk naar buiten kan etc, ik fok namelijk niet voor geld of iets dergelijks, en ik wil graag maar een veulen :)

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:35

Het nadeel is dat ze nog erg jong zijn als ze de winter in gaan, en het is gewoon een feit dat een vroeg veulen sterker is. Vroege veulens raken ook minder snel aan de diarree en dat soort dingen, en het is alleen maar fijn als ze worden geboren voor het vliegenseizoen, ook wegens ziektes.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:36

Vroege veulens raken minder snel aan de diarree? Wetenschappelijke bron?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 17:38

Hmm, je hebt ook wel weer gelijk. Misschien gaat ze dan al in juni naar de hengst, ik zal even overleggen. Mijn merrie is zelf van maart (!) en die is ook oersterk, nooit wat gehad in de 4 jaar dat ik haar heb. :)

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:41

Moet daar scheikunde aan te pas komen? Je weet toch zelf wel, dat met warmer weer bacterien, virussen, onstekingen enz veel meer kans hebben?
En dan nog een voordeel van vroege veulens, die gaan ook heel wat eerder in het seizoen gras eten. En hebben daardoor veel meer bij te zetten voor de winter begint.
Gewoon logica, hoor.
En ik wil het nog wel een keer uit leggen, niet elke merrie is drachtig bij het eerste sprongetje, als het ei een paar keer niet bevrucht wordt schuift het wel steeds 3 weken op. Stel je voor dat het pas bij de vierde keer raak is, dan ben je al 9 weken verder.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:01

Je hebt gelijk, ik heb er nog niet goed over nagedacht. :)

Misschien dat ze dan volgende maand al gaat :j

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:08

Ik heb een (niet gepland) veulen in Oktober gehad in 2008 en dit veulen was en is ijzersterk haar moeder stond met een dikke deken op omdat het -15 was in de winter maar veulen lief was 3maand oud en had een mega vacht en stond gewoon overdag te zweten in de box (buitenbox) als ze wat later naar buiten mocht omdat het zo slecht was s'morgens.
Nee hoor veulens die later geboren zijn als het echte veulenseizoen zijn net zo sterk of misschien nog wel sterker is mijn ervaring (met meerdere late veulens)
1 november 2009 is er bij mijn buurman een veulen geboren ook -5 smorgens om half 6 stond ik te klappertanden tijdens de bevalling heb het veulen snel droog gewreven en veulen had meteen een dikke vacht en was en is nogsteeds ijzer sterk.
Heb een veulen in deze winter opstal gehad van iemand dit veulen was gewoon in april geboren en dit veulen is overleden aan een longontsteking kon niet tegen het koude weer van deze winter... Dus mij maak je echt niet wijs dat late veulens zwakker zijn als veulenseizoen veulens...

Ik zou zeggen laat je paardje dekken in de tijd die jou het beste uit komt en die de hengstehouder het beste uit komt natuurlijk ik neem aan dat je zelf accomodatie hebt om het veulen te houden en geboren te laten worden? Je kunt alleen maar hopen dat het geboren mag worden in de tijd dat het jou uit komt een paard kijkt niet zo nauw hoor het komt wanneer het komt.
Mijn pony was dit jaar bijna 2weken over tijd ivm koude winter waarschijnlijk.
Succes hoop dat je een leuk veulentje krijgt. Mijn veulentje is ook een bonte fries.
En echt een pareltje om te zien al zeg ik het zelf.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:28

Mijn vriendin had een niet gepland veulen in November! Beestje was ook oersterk zolang zei haar gehad hebben nooit ziek of iets dergelijks geweest, terwijl hun zelfs niet enten! Dus vind de theorie een beetje apart dat een vroeg veulen sterker zou moeten zijn dan een laat veulen. Mijn merries gaan half juni pas na de hengst, meestal pakken die ook wel in 1 x. Ik wil je veel succes wensen en je moet gewoon op je eigen gevoel af gaan.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:39

Gefeliciteert ;)
Mijn merrie (hoop zo dat ik haar kan kopen :+ ) krijgt volgend jaar ook een veulen van mijn beste vriendje Tornado :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:51

Dus je hebt beslist dat je merrie een gaat veulen gaat krijgen. Het is iets wat ik als paardeneigenaar ook wilde meemaken, en ik heb er tot nog toe geen spijt van. En uiteindelijk is het ook goed geweest voor beide merries. Vooral de 9 jarige is er een stuk volwassener van geworden, vooral qua bouw.

Alleen: bedenk wel dat een veulen zelf fokken en opfokken geen garantie is dat het later ook in het zadel gaat klikken. Je krijgt geen kopietje van de moeder, en de kans is heel groot dat er iets gebeurt waardoor je nooit op het veulen kunt rijden. Tel daarbij op dat je voor de opfok van een veulen meer geld kwijt bent dan voor de aanschaf van een ouder en al beleerd dier, die je uit kunt zoeken op character, maat, kleur en geslacht, en waar je eventueel al op gezeten hebt om te kijken of de gangen je bevallen en of de klik er in het zadel is....

Een dracht en een bevalling zijn een risico voor de merrie, en het veulen. Iedereen die een veulen fokt gaat er klakkeloos van uit dat alles goed gaat. Maar realiseer je alsjeblieft dat je na 11 maanden wachten, ook het risico loopt dat je zonder merrie en zonder veulen, of alleen met veulen kunt komen te staan, en wat moet je dan?
Ook een veulen kan overlijden. Voor - tijdens - of na de bevalling. En dan sta je nog met lege handen.

Voordat je je merrie laat dekken, stel jezelf een vraag. Is een opvolger van de merrie het waard dat ik het leven of de gezondheid van de merrie riskeer? Als je op een van deze vragen met "nee" antwoordt, is het misschien niet handig om zelf een veulen te fokken...

Even een rekensommetje: mijn inmiddels 9 jarige merrie had tot haar vierde, met verzekering, opfok, smid, DA, harnachement en opleidingstraject ongeveer 20.000 Euro gekost. Daar kun je een leuk beleerd paard voor kopen, waar je meteen op kunt rijden, die helemaal naar je zin is qua character, geslacht, maat, kleur en temperament, en zonder risico dat het dier op jonge leeftijd komt te overlijden of dat er iets gebeurt waardoor je er nooit op zult kunnen rijden.....

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:39

We zijn vandaag bij Yesper wezen kijken, het is echt een schatje! :+: Mijn merrie gaat rond de 18de juni naar hem toe :j

Ik heb er echt zin in! :):)

Hier een ticker, ik gok dat ze op 19 juni heengaat dus heb ik 'm daarop ingesteld! :)

Afbeelding

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:53

Leuk hoor!
Ben benieuwd wat er uit komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:58

Spannend hoor, Donja! Ik ben nu al benieuwd hoe het veulentje er uit zal komen te zien! Kwal is een Tinker x tuiger, toch?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:59

Ja Kwal is Tinker X Tuiger idd.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:58

Hee!
Wat super leuk dat je Quality naar de hengst brengt!
Stoere hengst ook, vind het een leuke combi voor een paardje dat je echt voor jezelf gaat fokken! :)

Over Qual der verleden kan ik je genoeg vertellen. :)
PB me eventueel als je het wil weten! (Leg dan event. uit wat je bedoeld, misschien kan ik dan meteen vertellen hoe het komt!)

Ik kan Qual sinds ze als pas geboren veulen in haar stalletje lag! :)

Silke1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:24

Spannend!! Geniet van de voorpret!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:00

Dankjewel :D

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:29

Dus, vandaag is ze heen?
Spannendddd!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 11:22

Nee, ze is nog niet weg. Ze is nog niet hengstig. Ik zit er erg over te twijfelen of ik haar niet al heen moet brengen, dan kunnen ze daar schouwen en kan ze meteen worden gedekt als ze hengstig is. Ik heb ook toetsweek, dus ik heb het erg druk komende week!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 21:16

Omdat Kwal hengsig begint te worden, gaat ze morgenavond al lekker naar de hengst! Dan kan de eigenaresse (ik zal haar ene bij haar Boktnaam mountry noemen) haar elke dag schouwen als ze morgenavond nog niet hengstig genoeg is. :)

Ik ben zo benieuwd! En ik hoop zo dat het lukt!