Welke hengst past goed bij deze merrie? (Remmelt x Lute)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Welke hengst past goed bij deze merrie? (Remmelt x Lute)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 11:01

Omdat wij toch wel graag een veulen van onze merrie willen fokken ben ik eens aan het rondkijken naar een geschikte hengst.
Voorheen werd ze meestal gedekt met een vrij jonge/nieuwe hengst, mijn voorkeur gaat hier ook enigszins naar uit.

San is een 13 jarige fries (Remmelt x Lute)
Stokmaat 1.57
Stamboek merrie met 8 generaties ster en preferente merries ervoor
Dochter en kleindochter zijn beide ster, overigen nakomelingen zijn nog niet op de keuring geweest.

Minpunten: onderstandig, kort voorbeen, vrij zware halsaanzet, zwakke verbinding lendenen-achterhand, iets te steil kruis, overbouwd.

Pluspunten: fokt behoorlijk maat, ondanks haar kleine stokmaat, heel fijn karakter, zowel erop als ernaast, behoorlijk veel behang. Ze fokt behoorlijk luxe (zelf is ze ook vrij luxe gebouwd)

Wat ik graag wil, is verbeteren, maar dat lijkt me logisch.
Het karakter wil ik behouden, evenals het behang, dat is iets wat ik bij haar nakomelingen enigszins vind tegenvallen, vooral de sokken.
Ik wil niet té luxe, tegenwoordig begin ik het barokke een beetje te missen.
Verder zou ik graag sterkere lendenen en een sterkere achterhand willen zien, een goed gevormd kruis en een langer voorbeen.

Wie heeft tips? Van al die grafieken heb ik maar weinig kaas gegeten, dus alle info is welkom!

Hieronder wat foto's van de merrie zelf en een nakomeling:

Afbeelding
De merrie zelf. Dit is niet de meest voordelige foto, maar heb geen andere foto op stand.

Afbeelding
Bewegingsfoto

Nakomelingen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BSDGBYP6.jpg
Haar laatst nakomeling, deze is nu 3 en 1.66

http://www.mijnalbum.nl/Foto-S4C3BDRX.jpg
Bewegingsfoto laatste nakomeling

Evt. heb ik nog meer foto's van andere nakomelingen, maar die heb ik niet bij de hand.

Jibbel

Re: [H]Welke hengst past goed bij deze merrie? (Remmelt x Lute)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 09:42

Heeft niemand een idee?

Ze is in het verleden gedekt door Lolke, Wierd en Onne en nog 1, maar weet niet meer welke..

Nicole288

Re: Welke hengst past goed bij deze merrie? (Remmelt x Lute)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:43

EHK -> BKR