vos x vos = zwart! Dus verkeerde hengst gebruikt en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

vos x vos = zwart! Dus verkeerde hengst gebruikt en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:04

In mijn omgeving is er iemand die een vos merrie door een vos hengst heeft laten dekken.
Echter, er kwam een zwart veulen, dus er is iets mis gegaan.

Wie moet dit onderzoek betalen, de merrie houder (die geen fout heeft gemaakt), de hengstenhouder (die verkeerd sperma geleverd heeft), of het stamboek (wat zuiverheid wil in haar papieren)?

Heeft iemand hier wel eens zo iets mee gemaakt en hoe is dit afgelopen?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 16-06-10 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

humanoidR

Re: vos x vos = zwart!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:06

dna laten trekken. van de goedgekeurde hengsten is dna in wageningen aanwezig. veulenharen met wortel en ook van de moeder. opsturen en dan kunnen ze kijken of er een match is.
heb het ook een keer gedaan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:08

Ik zou eerst de hengstenhouder er op aanspreken. Wellicht heeft die een idee of het een van zijn andere hangsten kan zijn, dat is makkelijker in de DNA test. Wie je aansprakelijk moet stellen ligt er ook aan waar de merrie geinsemineerd is. Bij de HH dan is het duidelijke zaak. Is het door een andere DA of SWS station gebeurd kunnen deze ook een fout gemaakt hebben.
Stamboek en merriehouder zijn in iedergeval niet de schuldige.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:08

Avelienvd

Re: vos x vos = zwart!!! en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:10

Ilja, genen maakt verder niet uit in principe.
Vos x vos geeft nooit anders dan vos.
Aangezien hier dus een fout moet zijn gemaakt is daarbij volgens mij hengstenhouder aansprakelijk voor het onderzoek.
Dat is namelijk wsl de plaats waar het fout gegaan is.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:12

Dus kun je je afvragen of het veulen wel daadwerkelijk zwart is en niet heel donker vos.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:13

Ik dacht ook dat dit wel kan, het ligt er toch ook net aan welke kleur er in de moeder en vaderlijn voor komt?
Zwart overheerst toch altijd? :?

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:14

Avelienvd schreef:
Aangezien hier dus een fout moet zijn gemaakt is daarbij volgens mij hengstenhouder aansprakelijk voor het onderzoek.

Dat kan best als een van de voorouders of voorvaders een andere kleur hebben

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:15

Samm schreef:
Ik dacht ook dat dit wel kan, het ligt er toch ook net aan welke kleur er in de moeder en vaderlijn voor komt?

dus kunnen vader en moeder dan geen vos zijn

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:16

21deees schreef:
[Dat kan best als een van de voorouders of voorvaders een andere kleur hebben

Nee dat kan niet :n
Als je vos bent draag je per definitie geen zwart.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:17

21deees schreef:
Avelienvd schreef:

Dat kan best als een van de voorouders of voorvaders een andere kleur hebben

Dan moet of de mams van dit zwarte veulen of paps niet vos blijken.
De enige garantie die je hebt als je fokt is: vos x vos is altijd vos.
En daar hebben de voorouders dus in zoverre niks mee te maken.

patiepatoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:18

Wie zegt dat er iets is fout gelopen?? :D Zwart x zwart is ook geen garantie op een zwart veulen. Een bruinharig koppel kan ook een ros kindje krijgen. Misschien ver weg bij de voorouders??? :9 Bij ons in de manege is een witte pony, en ze mogen elk soort kleur hengst erop zetten, zij geeft altijd gevlekte veulens. <3

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:19

Anoniem

Het is zeker dat het veulen zwart is een geen donkere vos. Een vermoede welke hengst het wel is, is er ookal. De hengsten houder wil alleen DNA test van het veulen betalen, maar de merrie zal nu ook getest moeten worden. Dat wil hij niet betalen.....

Verder kan ik heel het erfelijkheids verhaal dromen, daar hoeft voor mij geen uitleg meer over te komen. :)

Samm

yvonnedv schreef:
Samm schreef:

dus kunnen vader en moeder dan geen vos zijn

Ja daar zit wat in ;) maar het gebeurd idd ook dat uit een zwart een vos komt. Zijn zwart en vos dan gelijk?

patiepatoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:20

het oerpaard had ook maar één kleur. En kijk nu welke kleuren er zijn, allemaal spelling van de natuur

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:21

patiepatoe schreef:
Wie zegt dat er iets is fout gelopen?? :D Zwart x zwart is ook geen garantie op een zwart veulen. Een bruinharig koppel kan ook een ros kindje krijgen. Misschien ver weg bij de voorouders??? :9 Bij ons in de manege is een witte pony, en ze mogen elk soort kleur hengst erop zetten, zij geeft altijd gevlekte veulens. <3

Goh, echt. :+

TS, ik zou denken dat de hengstenhouder het moet oplossen, daar is iets fout gegaan. :=

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:21

Dat kan idd patiepatoe, dan heeft ze onder de schimmelkleur het bontgen die je nu niet meer ziet.
Zwart x zwart kan idd ook vos uit komen.
Echter uit vos x vos kan nooit wat anders komen..
Bruin x bruin kan idd wel vos geven.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:22

Blijf daarnaast van mening dat er bij de hengstenhouderij dan gedwaald moet zijn en dat hij dan dus voor die kosten op zal draaien..
Daar is het fout gegaan, dus zouden zij moeten bewijzen dat zij het niet fout hebben gedaan, wat dus alleen middels DNA angetoond kan worden

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:24

Asjemenou_ schreef:
Het is zeker dat het veulen zwart is een geen donkere vos. Een vermoede welke hengst het wel is, is er ookal. De hengsten houder wil alleen DNA test van het veulen betalen, maar de merrie zal nu ook getest moeten worden. Dat wil hij niet betalen.....

Verder kan ik heel het erfelijkheids verhaal dromen, daar hoeft voor mij geen uitleg meer over te komen. :)
Je zou contact op kunnen nemen met de bond van hengstenhouders zij hebben voor een kennis van mij toen ook bemiddeld in een geval waarbij een kopie van een andere hengst dan zij mee gedekt hadden uit hun merrie kwam. Uiteindelijk heeft de hengstenhouder toen wel betaald.

Als merriehouder zou ik zelf een test laten doen en daarna de kosten verhalen omdat er uit gekomen is dat er een fout gemaakt is op het dekstation.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:28

Vos x Vos is altijd Vos.
Maar....je hebt ook de kleur koolvos en die wordt soms wel voor zwart aan gezien. Deze is nog donkerder dan een koffievos.
Een zwart veulen wordt vaak grijs geboren....daar zou je eens naar kunnen kijken om te checken of het wel echt een zwarte is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:32

Avelienvd schreef:
Blijf daarnaast van mening dat er bij de hengstenhouderij dan gedwaald moet zijn en dat hij dan dus voor die kosten op zal draaien..
Daar is het fout gegaan, dus zouden zij moeten bewijzen dat zij het niet fout hebben gedaan, wat dus alleen middels DNA angetoond kan worden

Dat is een feit, anders was er een vos veulen gekomen. Er is of het verkeerde sperma in verkeerd rietje gedaan, of een verkeerd rietje in de verkeerde merrie.

Nu valt het op omdat je absoluut een vos verwacht, maar zo zullen er nog veel fouten gemaakt worden, maar niet opvallen omdat andere kleuren (altijd) kunnen.

Katja, dat is een goede, tnx!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:33

Asjemenou_ schreef:

Waarom moet de merrie dan getest worden'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:34

yvonnedv schreef:
Asjemenou_ schreef:

Waarom moet de merrie dan getest worden'?

Dat hebben de geleerden gezegd, er moest dna van veulen en merrie ingeleverd worden om een goede test te kunnen doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:35

Ze kunnen aan de hand van het DNA van de vader en het veulen volgens mij prima uitzoeken of de betreffende hengst de vader is.